Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-19, 21:28
Medlem
freeriderXIIs avatar
Inom metalmusiken har det gjorts en hel del bra senaste åren men sämre är det inom popen.
Citera
2019-10-19, 21:47
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
En vän till mig som jag anser är Sveriges bästa gitarrist. Har skyhög musikalisk sk. "kredd" i mina ögon och spelar i minst ett riktigt bra band, sa så här till mig igår:
"Spelar man bra musik nu för tiden är det ingen som gillar det."
NOTIS: det här gäller väl egentligen sk. "indiemusik"

Han har antagligen rätt i stora drag. Men jag är inte 100 på varför det har blivit så här pass illa ställt egentligen. Spontant skyller jag rätt mycket på:
- att folk lyssnar på musik i fruktansvärt usel musikutrustning (jämför mot 70-talet då "alla" hade minst ok ljud). Bra produktioner osv. går ju liksom ändå inte fram direkt.
- Spotify (jag skyller alltid i stort sett allting på den skiten, fundera själva på varför)
- Rekommendationsalgoritmer och liknande. Vem orkar bry sig?
- mer?

Själv ser jag sk. ADHD-datorlyssnande som "testlyssnande" och så lyssnar jag på vissa utvalda grejer "på riktigt" på fysiska skivor i Huvudstereon. Jag ligger lite efter där och behöver köpa lite skivor som jag saknar.

Direkt usel musik som t.ex. Ghost verkar ju gå som tåget ändå. Som jag fattat det har dessutom Ghost medvetet "tillräckligt" dåligt ljud på t.ex. trummorna för att folk ska gilla det. Dom är ju vana vid kasst trumljud (och, så klart, hemsk kompression). Degen ska in!

Men det finns väl en del undantag från regeln om musiks uselhet osv. Lana Del Rey är väl ett sånt undantag. Det lär finnas fler.

Du måste ju inse att musiksmak är personligt som så mycket annat. Du kan därför självklart inte skriva annans smak på deras näsor. Du har minst lika taskig musiksmak som alla andra.
Citera
2019-10-19, 22:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du måste ju inse att musiksmak är personligt som så mycket annat. Du kan därför självklart inte skriva annans smak på deras näsor. Du har minst lika taskig musiksmak som alla andra.

Troligt! Det är ju precis samma sak som att säga att Einstein hade riktigt taskig smak om universum.

Man går ju en viss väg inom musiklyssnade och förstår vad som är riktigt uselt när man är redo för det. T.ex. förstod jag att The Beatles är ett uselt kommersiellt plojband redan när jag var sex år och lyssnade på skitplattan The White Album på bilblioteket. Jag minns fortfarande hur t.ex. sofforna såg ut osv. Jag pallade inte ens att lyssna mer efter den pinsamt usla "låten" Ob-La-Di, Ob-La-Da. Jag har lyssnat på hela eländet senare.

Jag kan erkänna att The Beatles har gjort EN bra låt. Tomorrow Never Knows. Men det är ju egentligen bara George Martin som gör ett bra jobb där.

Vissa band går ju att diskutera om dom är bra eller dåliga. Men inte The Beatles, så klart. Led Zeppelin är ett sånt exempel. Där är det många (inkl. mig själv) som inte klarar av att lyssna på skiten eftersom Robert Plant är så fruktansvärt dålig.
Citera
2019-10-19, 22:10
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Jag gillar bra musik. Men jag tror inte att jag gillar den musik du tycker ar bra. Thin Lizzy ar t.ex. ett skamt.
Citera
2019-10-19, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Jag gillar bra musik. Men jag tror inte att jag gillar den musik du tycker ar bra. Thin Lizzy ar t.ex. ett skamt.

Jag känner att det är dags för en ny tråd då den här urartat lite. Fixar.
Citera
2019-10-19, 23:08
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Jag har ju försökt förklara det ovan: skitband som sitter och hypar (och indirekt idiotförklarar) sig själva på sociala medier. Det är väl så man "upptäcks" idag liksom? Inga konstigheter där direkt?
Nu förstår jag inte alls.

Du menar att banden idiotförklarar sig själva, men ändå upptäcks ???
Citera
2019-10-19, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Nu förstår jag inte alls.

Du menar att banden idiotförklarar sig själva, men ändå upptäcks ???

Det stämmer! Jag tycker man idiotförklarar sig själv då man sitter och spenderar massa tid på att hypa sig själv på någon slags social media-strategi istället för att fokusera på att göra bra musik. Det tar ju tid sånt där med social media. Men det måste väl göras för att nå ut?

Dom som gör riktigt bra musik sitter ju inte och är halvt efterblivna på facebook och skickar värdelösa emojis. Dom går till t.ex. Fylkingen istället, eller sorterar skivorna i sin stora skivsamling.
Citera
2019-10-19, 23:15
Bannlyst
Man har olika smak , det du gillar kanske någon annan tycker är skit och vice versa. Svårare än så är det inte.
Citera
2019-10-19, 23:20
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Det stämmer! Jag tycker man idiotförklarar sig själv då man sitter och spenderar massa tid på att hypa sig själv på någon slags social media-strategi istället för att fokusera på att göra bra musik. Det tar ju tid sånt där med social media. Men det måste väl göras för att nå ut?

Dom som gör riktigt bra musik sitter ju inte och är halvt efterblivna på facebook och skickar värdelösa emojis. Dom går till t.ex. Fylkingen istället, eller sorterar skivorna i sin stora skivsamling.
Jag förstår fortfarande inte vad du menar.

Dom bra banden, som du säger finns, borde ju ha alla möjligheter att upptäckas, om dom verkligen är bra.
I synnerhet om dom inte idiotförklarar sig själva.
Citera
2019-10-19, 23:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MosterIBoras
Man har olika smak , det du gillar kanske någon annan tycker är skit och vice versa. Svårare än så är det inte.

Nja, vissa band kan man nog säga är objektivt sett värdelösa. Ghost tycker jag är ett bra exempel på det. Det är ingen direkt kvalité i det som kommer nu. "He is" är ju t.ex. helt fruktansvärt dålig. Även "If you have ghosts" (Roky-covern). Men det finns kanske några acceptabla låtar här och där. Det finns ju sämre band än Ghost. Onekligen. Men knappt lika stora band som är så pass usla.

Dom tidiga grejerna var ju någorlunda. Jag hörde dom väldigt tidigt på myspace då dom bara hade några hundra lyssningar. Jag förstod direkt att dom skulle bli stora (designen och så) men avfärdade dom som någon rätt kass Mercyful Fate-ripoff (ett band som inte går att kopiera).

Volbeat är ett annat exempel tycker jag. Att någon människa över 12 år tycker dom är bra är ju helt obegripligt.
Citera
2019-10-19, 23:22
Bannlyst
Citat:
Nja, vissa band kan man nog säga är objektivt sett värdelösa. Ghost tycker jag är ett bra exempel på det. Det är ingen direkt kvalité i det som kommer nu. "He is" är ju t.ex. helt fruktansvärt dålig. Även "If you have ghosts" (Roky-covern). Men det finns kanske några acceptabla låtar här och där. Det finns ju sämre band än Ghost. Onekligen. Men knappt lika stora band som är så pass usla.

Dom tidiga grejerna var ju någorlunda. Jag hörde dom väldigt tidigt på myspace då dom bara hade några hundra lyssningar. Jag förstod direkt att dom skulle bli stora (designen och så) men avfärdade dom som någon rätt kass Mercyful Fate-ripoff (ett band som inte går att kopiera).

Volbeat är ett annat exempel tycker jag. Att någon människa över 12 år tycker dom är bra är ju helt obegripligt.

Det beror ju också när du är född, är du född på 60-talet så uppskattar du säkert band som The Doors för att ta ett exempel men någon som född 2000+ kanske inte ens har hört talas om bandet och inte alls skulle uppskatta den typen av musik så det spelar ju givetvis stor roll. Själv älskar jag The Doors musik.
Citera
2019-10-19, 23:53
Medlem
boll-svantes avatar
Något som internet har tydliggjort är att musik i princip har noll monetärt värde. Det spelar ingen roll hur duktiga du och dina polare är, det finns så in i helvete många i världen som sysslar med musik att det finns tusen och åter tusen som är bättre.

Så har det egentligen alltid varit, men mindre tydligt innan internet. Förr behövdes kontakter för att nå ut till en publik. De goda nyheterna är att det inte är lika viktigt med kontakter längre, däremot måste man vara ett geni på att marknadsföra sig på sociala medier. Är man dålig på marknadsföringsbiten så kan man vara hur duktig som helst, men de enda som kommer bry sig är musiknördar, i bästa fall.

Sen hjälper det såklart om man är duktig på att skriva låtar, men hur skicklig man är på att plinka på sina instrument är det bara musiknördar som bryr sig om, och så har det alltid varit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in