Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-10-22, 23:52
Medlem
Ettsjutrettons avatar
En slags föregångare till fallet med rånar-polisen i Söderhamn en 20 år senare. Fallet i Söderhamn kom dock att bli mycket mer omskrivet. Förmodligen för att fallet i denna tråd löstes väldigt snabbt, samt att dess efterspel kom att överskuggas av mordet på statsminister Olof Palme som uträttades en månad senare.

I juli 1985 blev Nordbanken i Sundbyberg utsatt för ett rån. Bytet blev 50 000 kr. En av Solnapolisens utredare som fick fallet på sitt bord, sade: "Jag ger mig på att det är en polis." Detta efter att på bankens övervakningsbilder ha sett hur rånaren hanterade sin pistol, en Walther av samma typ polisen använde vid denna tid. Tiden kom dock att gå utan att rånaren greps.

Onsdagen den 22 januari 1986 var det dags igen; in på Nordbanken i Sundbyberg klev en maskerad rånare in. Genom vapenhot tvingade han till sig 105 000 kr innan han lämnade banken och larmet gick.
Bara något kvarter därifrån satt två av av Solnapolisens spanare i en bil. När de fick larmet körde de en kort sträcka innan de bestämde sig för att fortsätta mot rånarens färdväg till fots. Enligt vittnen hade rånaren tagit sin tillflykt genom en gångtunnel och mycket riktigt fann poliserna både rånarens kläder slängda och även en bit tappat rånbyte i gången. När de kommit ut på andra sidan fick de se en man med samma typ av skor som rånaren, och med en plastpåse i handen.

Mannen stoppades och när poliserna tittade i hans påse fann de både rånbyte och den skarpladdade Walther-pistolen. Poliserna blev f ö mycket förbryllade då de kände mannen med påsen - det var en kollega!
Bankrånaren, en 33-årig polis verksam i ett annat Stockholmsdistrikt, fördes till Solna polisstation. Där kändes han igen också av övrig personal och stämningen måste ha blivit väldigt speciell.

33-åringen erkände omgående att han var skyldig till båda rånen mot Nordbanken. Utöver de två bankrånen hade han också gjort sig skyldig till bedrägeri med falska poststämplar.
Bakgrunden till 33-åringens förfall var att hans ekonomi "kraschat" då han bl a tagit allt för höga lån både från banker och privatpersoner. Han behövde också pengar till en planerad ombyggnad av villan i Nacka. Sina penningbekymmer hade han dock hållit hemligt för sin hustru, då han var den ende med insyn i familjens ekonomi. På sitt arbete som polis hade han inte utmärkt sig något särskilt. Han var "ganska så omtyckt" och beskrevs som "en rätt så bra polis."

Den 18 februari dömdes 33-åringen vid Solna tingsrätt till 5 års fängelse. Jag antar att han överklagade men vet i s f inte hur Svea hovrätts dom kom att lyda?

Är det någon som vet mer om denne rånar-polis? Hur gick det för honom senare i livet?
Senast redigerad av Ettsjutretton 2019-10-22 kl. 23:58.
Citera
2019-10-23, 06:35
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Är det någon som vet mer om denne rånar-polis? Hur gick det för honom senare i livet?
Han gör nog riktigt smarriga mackor på Subway idag.

OnT Tror jag hört detta förr, var han inte ironiskt nog en som arbetat med bankrån själv ? Åkte till kontor och föreläste till personal hur de skall bete sig i händelse av rån mm.
Citera
2019-10-23, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Han gör nog riktigt smarriga mackor på Subway idag.

OnT Tror jag hört detta förr, var han inte ironiskt nog en som arbetat med bankrån själv ? Åkte till kontor och föreläste till personal hur de skall bete sig i händelse av rån mm.
Det var ett liknande rån i början av 2000-talet. Centrala Stockholm. Någon som minns mer? En polis rånade banken på lunchen och deltog sedan i jakten. Det jobbiga var när han träffade vittnen som förvånat utbrast "Det var ju han!" Det hände inget mer då och tiden gick utan att någon gärningsman hittades. En utredare kunde dock inte släppa den där kommentaren av vittnena och nystade vidare och till slut åkte polisen fast.
Citera
2019-10-23, 10:15
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Det var ett liknande rån i början av 2000-talet. Centrala Stockholm. Någon som minns mer? En polis rånade banken på lunchen och deltog sedan i jakten. Det jobbiga var när han träffade vittnen som förvånat utbrast "Det var ju han!" Det hände inget mer då och tiden gick utan att någon gärningsman hittades. En utredare kunde dock inte släppa den där kommentaren av vittnena och nystade vidare och till slut åkte polisen fast.
Det var i Söderhamn i Hälsingland. GM hade dock tidigare bott och tjänstgjort i Stockholm.
(FB) Polisen som rånade Nordea i Söderhamn 2004
Citera
2019-10-26, 18:04
Medlem
Har för mig att han heter Mats Ceder.... - rånade med tjänstevapnet

Han gjorde LYFFFTTTEETTT* på anstalten o läste till civilingenjör o bor i kåk idag
(om jag har koll på rätt person).

*helt utan studieskulder

Hans fru var läkardotter o han var en KaxBalle. Damföräldrarna hade juste kåk utåt värmdö
o de bodde i typ USA o han förvaltade pengar för o skulle sköta huset.

Han gjorde sken av att ha hur mycket pengar som helst - men sanningen var att han nallade
av svärföräldrarnas pengar o när räkenskapens tid blev slagen hade han inte de pengarna med
bankrån som följd. Ett av dom var på postkontoret på RÅNövägen.

Satt på Mariefredsanstalten - var hemlig med att han var polis - berättade för någon men inte
vad han gjort.

Fick besök av frun - men de skildes sen (vet inte exakt när i förhållande till anstaltsvistelsen)

Den polis jag syftade på bodde vid råntillfället i Älta (radhus var det nog) med fru o litet/ungt barn.

Tror att det är samma o att det bara var ETT rån i sundbyberg o ett i Bromma
Senast redigerad av SC430 2019-10-26 kl. 18:08. Anledning: tillägg
Citera
2019-10-26, 23:14
Medlem
-FB-Krimaren-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Har för mig att han heter Mats Ceder.... - rånade med tjänstevapnet

Han gjorde LYFFFTTTEETTT* på anstalten o läste till civilingenjör o bor i kåk idag
(om jag har koll på rätt person).

*helt utan studieskulder

Hans fru var läkardotter o han var en KaxBalle. Damföräldrarna hade juste kåk utåt värmdö
o de bodde i typ USA o han förvaltade pengar för o skulle sköta huset.

Han gjorde sken av att ha hur mycket pengar som helst - men sanningen var att han nallade
av svärföräldrarnas pengar o när räkenskapens tid blev slagen hade han inte de pengarna med
bankrån som följd. Ett av dom var på postkontoret på RÅNövägen.

Satt på Mariefredsanstalten - var hemlig med att han var polis - berättade för någon men inte
vad han gjort.

Fick besök av frun - men de skildes sen (vet inte exakt när i förhållande till anstaltsvistelsen)

Den polis jag syftade på bodde vid råntillfället i Älta (radhus var det nog) med fru o litet/ungt barn.

Han du tänker på, MC, vet du om han bor i Småland idag?
Den där "kåken utåt Värmdö" han bodde i vid rånen på 80-talet, kan den ha legat vid Djurhamn, Djurö?
Senast redigerad av -FB-Krimaren- 2019-10-26 kl. 23:51.
Citera
2019-10-27, 02:33
Medlem
-FB-Krimaren-s avatar
Citat:
En slags föregångare till fallet med rånar-polisen i Söderhamn en 20 år senare. Fallet i Söderhamn kom dock att bli mycket mer omskrivet. Förmodligen för att fallet i denna tråd löstes väldigt snabbt, samt att dess efterspel kom att överskuggas av mordet på statsminister Olof Palme som uträttades en månad senare.
Krimfall av intresse du tar upp. Silbersky försvarade 33-åringen gällande rånen i Sundbyberg. Leif menade under rättegången att det var fel att betrakta rånen som "grova" eftersom polismannen var van att handskas med skjutvapen. Silbersky ska ha menat att kassörskorna, trots hotelserna, ingenting riskerade. Rätten köpte inte det resonemanget.

Vidare ska det finnas ett fall runt 9 år före trådens, nån gång 1976-77 ungefär, där en kriminalinspektör fler gånger ska har rånat bankkontor i Bromma. Även han använde tjänstepistolen.
Citat:
Den här trådens polis-bankrånare rånade samma bank i Sundbyberg. Det har dock funnits ett fall tidigare, på 1970-talet, där en kriminalinspektör utförde bankrån i Bromma antal gånger.
Citera
2019-10-27, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -FB-Krimaren-
Han du tänker på, MC, vet du om han bor i Småland idag?
Den där "kåken utåt Värmdö" han bodde i vid rånen på 80-talet, kan den ha legat vid Djurhamn, Djurö?

Kan mycket väl vara så.

Värmdö låter bekant - har dåligt begrepp om det var en villa eller värzztta sommarkåken. MC skall ha bott i Älta (tror inte men kan ha blandat samman själva rånen)

Mina inside gäller M C o kommer från (bortsett från media) personer som suttit inne med M C (2 st)
o kompis till M Cs dåvarande fru.
Citera
2019-10-27, 10:04
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -FB-Krimaren-
Krimfall av intresse du tar upp. Silbersky försvarade 33-åringen gällande rånen i Sundbyberg. Leif menade under rättegången att det var fel att betrakta rånen som "grova" eftersom polismannen var van att handskas med skjutvapen. Silbersky ska ha menat att kassörskorna, trots hotelserna, ingenting riskerade. Rätten köpte inte det resonemanget.

Vidare ska det finnas ett fall runt 9 år före trådens, nån gång 1976-77 ungefär, där en kriminalinspektör fler gånger ska har rånat bankkontor i Bromma. Även han använde tjänstepistolen.Den här trådens polis-bankrånare rånade samma bank i Sundbyberg. Det har dock funnits ett fall tidigare, på 1970-talet, där en kriminalinspektör utförde bankrån i Bromma antal gånger.
Stort tack för ditt beröm, -FB-Krimaren-. Jag vill även passa på att skicka tillbaka beröm då du som vanligt bidrar med intressanta uppgifter.

Tror jag läst litet om rånet i Bromma. Men hade för mig det var ett postkontor i det fallet.
Citera
2019-10-27, 10:07
Medlem
Citat:
Stort tack för ditt beröm, -FB-Krimaren-. Jag vill även passa på att skicka tillbaka beröm då du som vanligt bidrar med intressanta uppgifter.

Tror jag läst litet om rånet i Bromma. Men hade för mig det var ett postkontor i det fallet.

Ja det var på RÅNövägen
Citera
2019-10-27, 10:28
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ja det var på RÅNövägen
Så ditt inlägg om M. C. handlar om rånet i Bromma på 1970-talet?
Citera
2019-10-27, 10:30
Medlem
Citat:
Så ditt inlägg om M. C. handlar om rånet i Bromma på 1970-talet?

Ja men M C rånade även en bank i Sundbyberg (har jag för mig - det var i alla fall 2 rån där han
åkte fast efter det sista - eller har jag fel här)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in