Polisen som rånade postkontor, fyra gånger, i Bromma och på Drottningholm 1976 och 1977 (som det frågats en del om i tråden)
Polismannen, 43 år vid sitt sista rån 1977, föddes i Stockholm (innerstan) och växte upp i Kristianstad-trakten.
Vid tiden för när han kom tillbaka till Stockholm på 50-talet utbildade han sig till polis. Han gifte sig i slutet av 50-talet. I början av sin poliskarriär bodde han i Bromma, endast 2 km från ett av det postkontor (Rånövägen) han rånade senare i livet. Under 70- och 80-talen bodde polismannen i Västerort i Stockholm och sedan i Sundbyberg. Mannen skilde sig 1979.
Han avled 1993.
Citat:
Ursprungligen postat av -FB-Krimaren-
Det var en 43-årig kriminalinspektör som rånade postkontor på Rånövägen i Bromma och på Drottningholm. Rånen skedde 15 mars, 29 april och 24 juli 1976 samt 8 juni 1977. Han anhölls dagen efter rån nr 4 och erkände och häktades 17 juni.
Motivet till rånen, enligt GM, var spelskulder (Solvalla bl a) och pengar till bilköp.
Dom i tingsrätten: tre års fängelse.
Citat:
Ursprungligen postat av -FB-Krimaren-
Citat:
Vem den då 43-årige polisen var som rånade postkontoret på Rånövägen 76 och 77 (och Drottningholm en gång) vet jag inte till namnet.
Förhoppningsvis kan jag återkomma rörande hans namn i tråden i framtiden nån gång.
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Men vilken polis rånade då postkontoret på RÅNövägen?
Polisen som rånade postkontor, fyra gånger, i Bromma och på Drottningholm 1976 och 1977 (som det frågats en del om i tråden)
Polismannen, 43 år vid sitt sista rån 1977, föddes i Stockholm (innerstan) och växte upp i Kristianstad-trakten.
Vid tiden för när han kom tillbaka till Stockholm på 50-talet utbildade han sig till polis. Han gifte sig i slutet av 50-talet. I början av sin poliskarriär bodde han i Bromma, endast 2 km från ett av det postkontor (Rånövägen) han rånade senare i livet. Under 70- och 80-talen bodde polismannen i Västerort i Stockholm och sedan i Sundbyberg. Mannen skilde sig 1979.
Han avled 1993.
Tack. Då vet vi litet mer även om denna kriminelle polisman. Vet du vad påföljden blev för honom?
Trillade över denna tråd av en slump. Kan berätta att det faktiskt gått bra för den sk 33-åringen. Han har haft en framgångsrik karriär och en fin familj.
Rätt mycket av vad som sägs i tråden är lite tokigt, bland annat har han aldrig bott i Älta, huset han och första hustrun bodde i ägdes av hustrun som hade köpt det. Han tog aldrig några pengar från svärföräldrarna.
Det som FB-Krimaren hänvisar till ur domen stämmer överens med vad jag minns från den tiden.
Däremot stämmer det att han pluggade, men det där om att han skulle ha varit någon sprätt skulle jag inte hålla med om. Han var en person som kunde snacka sig ut det mesta, även som polis, och var (ironiskt nog) inte en våldsam person utan både trevlig och social.
Det han gjorde verkar ha lett till en möjlighet till att börja om, vilket nog var bästa möjliga utkomsten från detta.
Senast redigerad av rosa_humla 2021-06-09 kl. 00:19.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!