Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-10-29, 17:56
Medlem
MilanPerras avatar
Vi funderar på att bygga ut vårt hus med ungefär 10 kvm, det ska bli ett rum extra på entréplan. Vi tänkte i samband med det också gräva ut och göra extra utrymme till källare under.

Vad kostar det på ett ungefär?

Någon som byggt ut även med källare. Vad kan bli svårt med det? Något man bör tänka på.

Hoppas på bra svar.
Citera
2019-10-29, 18:12
Medlem
Ungefärligt pris? Räkna med minst en miljon. Det kostar att leva på topp!
Citera
2019-10-29, 18:15
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilanPerra
Vi funderar på att bygga ut vårt hus med ungefär 10 kvm, det ska bli ett rum extra på entréplan. Vi tänkte i samband med det också gräva ut och göra extra utrymme till källare under.

Vad kostar det på ett ungefär?

Någon som byggt ut även med källare. Vad kan bli svårt med det? Något man bör tänka på.

Hoppas på bra svar.

Varför måste du bygga ut källaren, räcker det inte med rummet?
Citera
2019-10-29, 18:26
Medlem
Bongomans avatar
Omöjligt att säga. Har du berg eller jord? Bygga i sten eller trä? Ett bra gissning är 200-300 tusen kronor. Vitryssar är billigare men du får hålla med morgonvodkan själv.
Citera
2019-10-29, 20:11
Medlem
Är det ens lönt att bygga ut så lite som 10 kvadratmeter?
Varför inte köra minst 30 kvadrat så det blir lite yta.

Finns mängder med trådar där kvadratmeterpriset redovisas.

Gör du något själv eller är du en tjockis som lejer bort precis allt?
Citera
2019-10-29, 20:21
Medlem
13000kr kvm plus material om du lejer bort allt,
Citera
2019-10-30, 11:05
Medlem
MaxVobiscums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Omöjligt att säga. Har du berg eller jord? Bygga i sten eller trä? Ett bra gissning är 200-300 tusen kronor. Vitryssar är billigare men du får hålla med morgonvodkan själv.
Okej. Ge mig numret till den som gör det för 300 papp. Honom ska jag anlita varje dag i veckan.
No offense.
Citera
2019-10-30, 17:44
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
13000kr kvm plus material om du lejer bort allt,

Vilket landar på 30.000 per m2 med material om man inte vill ha en massa fancy grejor.

Citat:
Ursprungligen postat av MaxVobiscum
Okej. Ge mig numret till den som gör det för 300 papp. Honom ska jag anlita varje dag i veckan.
No offense.

Det är ett rum. Tre uttag, en brytare och en matning till det på elen. Koppla på radiatorslingan eller slänga upp en elradiator för värme. Ingen toa, ingen kakel, ingen övrig VVS, inga dyra maskiner. Bara en cementplatta och upp med lite träpinnar.

Ett lass med vitryssar och andra däromkring byggde 80 m2 för en bit under miljonen. Platta på mark, plåttak och en toalett. Golvvärme blev det också.
Citera
2019-10-30, 19:25
Medlem
MaxVobiscums avatar
Citat:
Det är ett rum. Tre uttag, en brytare och en matning till det på elen. Koppla på radiatorslingan eller slänga upp en elradiator för värme. Ingen toa, ingen kakel, ingen övrig VVS, inga dyra maskiner. Bara en cementplatta och upp med lite träpinnar.

Ett lass med vitryssar och andra däromkring byggde 80 m2 för en bit under miljonen. Platta på mark, plåttak och en toalett. Golvvärme blev det också.
Och källarplanet som ska grävas ur, gjuta isolerad platta, gjuta väggar, fixa bjälklag till rummet osv?

Men jag ska inte käfta med dig, jag tror att källarplanet gick dig förbi. Trevlig kväll.
Citera
2019-10-30, 22:25
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVobiscum
Och källarplanet som ska grävas ur, gjuta isolerad platta, gjuta väggar, fixa bjälklag till rummet osv?

Men jag ska inte käfta med dig, jag tror att källarplanet gick dig förbi. Trevlig kväll.

Källarplanet var en option. Fortfarande bara en platta men grävaren kostar. Du ska också bli förvånad hur lite block och murning kostar. Jag är tveksam till att det blir dubbla pengen, tror faktiskt inte det.
Citera
2019-10-31, 17:59
Medlem
Citat:
Vilket landar på 30.000 per m2 med material om man inte vill ha en massa fancy grejor.

Snåla förfan inte in på golvvärme om du nu gjuter, så liten extra kostnad
Citera
2019-10-31, 19:32
Medlem
Citat:

Du glömde att dom jobbar alla dagar i veckan också,lite effektivare och mycket billigare!
Man blir faan illamående när man snackar med dom på byggena om vad dom tjänar och HUR mycket dom jobbar i månaden!Finns inte en svenska som kan konkurera med dom,thats it!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in