Jag skulle säga att Macens storhetstid var innan den blev mainstream (har inga direkta sympatier för Apples hårdvara av idag även om jag verkligen uppskattade deras modeller fram t.o.m MBP Retina/MP "soptunnan" kom) och samma uppfattning har jag om dagens Mactidskrifter som mest verkar handla om iOS.
De Mactidningar jag själv uppskattat är:
MacWorld Sverige (90-talet). Denna tidskrift var riktigt bra i mitten av 90-talet med den "äldre" redaktionen som fanns då men började bli väldigt "mainstream" efter att iMacen kommit och de försökte sig på betalvägg på webben år 2001/2002. Det var runt 2000 som tidskriften började ändra inriktning.
Det måste påpekas att tidningen fick ett lyft i samband med sammanslagningen med MacPressen och då hade en ny bra period runt 2004-2005.
MacPressen. Min favorit bland svenska Mactidningar förutom MacWorld (mitten av 90-talet). MP höll stilen uppe även efter att MW börjat bli allt mer konsumentinriktad. Överlag kändes denna tidskrift mer "business" men hade även utmärkta avdelningar om shareware etc. Trevliga krönikor fanns också.
Macworld USA. En pålitlig tidskrift som länge höll ställningarna och var riktigt bra på 90-talet och början av 2000-talet.
The Mac. Ganska trevlig brittisk Mactidning som fanns på 90-talet med bra artiklar och tester.
MacFormat. Mycket bra tidskrift fullmatad med information och även den kändes som allra bäst runt slutet av 90-talet och början av 2000-talet.
MacAddict. Ganska humoristisk "fantidning" som körde med sloganen "A Better Machine - A Better Magazine".
PC & Mac Magazine. Denna tidskrift skrev om båda plattformarna, vilket gjorde den intressant då det gick att jämföra side-by-side. Den delades dock slutligen upp och blev PC Extra samt Mac Magazine. Den förstnämnda tidskriften slogs senare ihop med PC Plus och blev Datormagazin (den datortidskrift jag fortfarande läser).
För min del var jag väldigt pro-Mac fram tills 2010-2012 ungefär men började ge upp Mactidningarna när iPhone trängde sig på mer och mer (köper jag en tidskrift som heter Mac är det Macen jag vill läsa om, döp om det hela till AppleWorld eller något om iEnheterna är högprioriterade).
Apple genomgick ju oerhörda förändringar efter iEnheterna vilket även bidragit till att Macen inte är vad den varit trots att den nya Mac Pron är ett steg i rätt riktning. Det är alldeles för mycket iOS över datorerna idag och fokus på ytligheter (tunnhet etc). Detta påverkar även tidningarnas innehåll då det är stor skillnad mot tidigt 2000-tal exempelvis när Apple hade burkar och mjukvaror på en klart högre nivå (Power Mac, xServe, Mac OS X Server etc) jämfört med dagens väldigt "konsumentiga" utstrålning och "statusfixering" (ytligheter).
Vill man nostalgiläsa är Archive.org en utmärkt källa. Det finns många Macworld USA där. Tyvärr tror jag inte det finns inscannade svenska MacWorld eller MacPressen på nätet, åtminstone har jag inte hittat något sådant.
Edit: Man kan väl säga att den tid med Apple som jag definitivt uppskattar mest var Power Macintosh-eran 1994-2006, efter 2007 började en obehaglig hype och iPhonisering ske även om det i fallet Mac inte blev märkbart förrän Mac OS X ersattes med "OS X" Lion (den första versionen som iPhoniserades).