Flashback bygger pepparkakshus!
2019-11-07, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det citerade jag i mitt inlägg #4 i tråden:
NIST's findings do not support the "pancake theory" of collapse, which is premised on a progressive failure of the floor systems in the WTC towers (the composite floor system—that connected the core columns and the perimeter columns—consisted of a grid of steel "trusses" integrated with a concrete slab; see diagram). Instead, the NIST investigation showed conclusively that the failure of the inwardly bowed perimeter columns initiated collapse and that the occurrence of this inward bowing required the sagging floors to remain connected to the columns and pull the columns inwards. Thus, the floors did not fail progressively to cause a pancaking phenomenon.
Det står bara vad som orsakade INITIERINGEN av respektive kollaps. Ingenting om själva kollapsen.

Hade du något här?
Citera
2019-11-07, 09:47
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Det står bara vad som orsakade INITIERINGEN av respektive kollaps. Ingenting om själva kollapsen.

Hade du något här?

Hade vad?
Om du anser att NIST inte har förklarat sin teori - hur kan du då påstå att Ansgar refuserat deras förklaring?
Citera
2019-11-07, 10:17
Medlem
Citat:
Hade vad?
Om du anser att NIST inte har förklarat sin teori - hur kan du då påstå att Ansgar refuserat deras förklaring?
Jag hävdar att Ansgar hävdar att han har refuterat Basants studie/r och därmed den enda studie av kollapserna som INTE inbegriper explosiva CD’s.

Att implikationerna för NIST’s icke-förklaring torde vara helt förödande givet att Basant var tvungen att trolla bort ca 90% av det strukturella motståndet för att hans modell skulle ’fungera’.

1. Är det inte lite skumt att NIST trots sitt uppdrag inte ens försökte att uppfylla sitt uppdrag?

2. Är det inte lite skumt att den enda aktör, Basant, som så här långt har publicerat studier avseende respektive kollapsförlopp ser sig tvungen att trolla bort ca 90% av det strukturella motståndet i respektive förlopp för att det ska ’funka’?

3. Är det inte lite skumt att Basant redan två dagar efter kollapserna publicerade en felaktig studie som påstår sig visa att byggnaderna kollapsade från impact och eld och därmed inte från sprängmedel som ju var den spontana teorin direkt efter kollapserna? Att han på så sätt föregriper en gängse ej biased forensisk brandteknisk utredning?

Inget skumt här?
Citera
2019-11-07, 10:32
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Jag hävdar att Ansgar hävdar att han har refuterat Basants studie/r och därmed den enda studie av kollapserna som INTE inbegriper explosiva CD’s.

Att implikationerna för NIST’s icke-förklaring torde vara helt förödande givet att Basant var tvungen att trolla bort ca 90% av det strukturella motståndet för att hans modell skulle ’fungera’.

Varför det - NISTs förklaring är ju inte en progressiv kollaps som Bazant's var?
Citera
2019-11-07, 10:35
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Du tycker inte det är vettigt att påpeka att även om Ansgar kanske är duktig på att räkna, så har han här räknat på något irrelevant som inte ens är i närheten av den officiella teorin?

Ja nu är jag ju inte sådär engagerad i tornen så jag var väl fel ute att ens kommentera men jag kunde inte låta bli eftersom jag har sett de där användarna på forumen förut. Ja jag vet att de begränsade sig och du mfl. tål inte att han räknat på sånt som kan ge upphov till konspirationsteorier. Fundamentalism. Korrekt adress och förankring allt annat är trams och snurriga idéer.
Citera
2019-11-07, 10:37
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withnoname
Ja nu är jag ju inte sådär engagerad i tornen så jag var väl fel ute att ens kommentera men jag kunde inte låta bli eftersom jag har sett de där användarna på forumen förut. Ja jag vet att de begränsade sig och du mfl. tål inte att han räknat på sånt som kan ge upphov till konspirationsteorier. Fundamentalism. Korrekt adress och förankring allt annat är trams och snurriga idéer.

Jag har inga som helst problem med att Ansgar räknat på Bazant's teorier - varken jag, Metabunk, International Skeptics, NIST - eller antagligen ens Bazant själv, påstår att de skulle stämma...

Det jag ifrågasatte var varför onopono påstod att Ansgars beräkningar om progressiv kollaps skulle motbevisa NIST? Det är ju snarare stöd för NIST som också påstår att det inte var en progressiv kollaps...
Citera
2019-11-07, 11:14
Medlem
Citat:
Varför det - NISTs förklaring är ju inte en progressiv kollaps som Bazant's var?
Hur är då NIST’s förklaring? Vilken ’sorts’ kollaps var det?
Citera
2019-11-07, 11:24
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Hur är då NIST’s förklaring? Vilken ’sorts’ kollaps var det?

NIST's findings do not support the "pancake theory" of collapse, which is premised on a progressive failure of the floor systems in the WTC towers (the composite floor system—that connected the core columns and the perimeter columns—consisted of a grid of steel "trusses" integrated with a concrete slab; see diagram). Instead, the NIST investigation showed conclusively that the failure of the inwardly bowed perimeter columns initiated collapse and that the occurrence of this inward bowing required the sagging floors to remain connected to the columns and pull the columns inwards. Thus, the floors did not fail progressively to cause a pancaking phenomenon.

Citera
2019-11-07, 11:43
Medlem
Citat:

Igen. NIST säger i ditt citat att tornen INTE kollapsade ”progressively to cause a pancaking phenomenon”, men inte hur tornen istället kollapsade.

Hur kollapsade tornen enligt NIST?
Citera
2019-11-07, 11:46
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Igen. NIST säger i ditt citat att tornen INTE kollapsade ”progressively to cause a pancaking phenomenon”, men inte hur tornen istället kollapsade.

Hur kollapsade tornen enligt NIST?

Du får läsa hela texten...
Instead, the NIST investigation showed conclusively that the failure of the inwardly bowed perimeter columns initiated collapse and that the occurrence of this inward bowing required the sagging floors to remain connected to the columns and pull the columns inwards.

Något specifikt namn (motsvarande "progressiv") på en sådan kollaps tror jag inte finns - om det nu är det du söker..

Citera
2019-11-07, 11:48
Medlem
Citat:
Du får läsa hela texten...
Instead, the NIST investigation showed conclusively that the failure of the inwardly bowed perimeter columns initiated collapse and that the occurrence of this inward bowing required the sagging floors to remain connected to the columns and pull the columns inwards.

Något specifikt namn (motsvarande "progressiv") på en sådan kollaps tror jag inte finns - om det nu är det du söker..

Fast här beskriver ju NIST endast den tänkta INITIERINGEN. Inte hur kollapsen fortskred.

Var finns NIST’s studie av respektive kollapsförlopp EFTER den tänkta initieringen?
Citera
2019-11-07, 11:52
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Fast här beskriver ju NIST endast den tänkta INITIERINGEN. Inte hur kollapsen fortskred.

Var finns NIST’s studie av respektive kollapsförlopp EFTER den tänkta initieringen?

Precis som Ansgar skriver själv alltså, och precis som NIST skriver.
- så var menar du att han påstår att han refuterat NIST?

https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1910/1910.10801.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in