Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-03, 01:32
  #1429
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Det är så att domstolar ofta skickar ut förundersökningsprotokoll utan kostnad till journalister. Vi vanliga dödliga får betala för att få papperskopior istället.

Vi kan fundera om det är i linje med lagstiftningen att göra på detta viset, men eftersom en anmälan till JO måste vara undertecknad med riktig identitet (JO utreder inte anonyma anmälningar) har ingen på Flashback hittills tagit steget och anmält. Vad jag vet.
Domstolar har ingen skyldighet att lämna ut handlingar elektroniskt, en JO anmälan är meningslös.

Det är dock precis som du säger, journalister får gräddfil. Det är naturligtvis inte lagstiftarens mening, men aktivister i domstolar har dessvärre rätt i sak.

Lagstiftningen är naturligtvis mossig och behöver uppdateras. Bara det faktum att storstädernas domstolar med mer professionella jurister i allmänhet lämnar ut fup, medan aktivistiska lagmän i mindre domstolar kan köra ett eget race är otroligt skevt. Det finns ingen anledning att olika domstolar ska göra olika tolkningar av lagen.

Samma aktivister som gör vad som helst "för miljön", tycker i nästa andetag att fup i pappersform är rätt väg att gå.
Citera
2020-04-03, 01:38
  #1430
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svennis7254
Myndigheter har rätt att neka att skicka elektroniska handlingar vilket står i den lag som hänvisades till i tråden. Tryckfrihetsförordningen lag 1949:105

Dessutom så är det förmodligen så att det inte finns att tillgå elektroniskt, utan den måste scannas in, en fup på 938 sidor finns troligen inte lagrad elektroniskt hos domstolen

Jag har själv hämtat ut en dom en gång för något år sedan till min e-post och den var de tvungna att scanna in, innan de kunde maila den till mig, under de 9 sidor som inte får ta betalt för skickar de elektroniskt
Det är förmodligen precis tvärtom, stora delar av fup har redan skickats elektroniskt till parter och journalister

Du har rätt i sak att domstolar har lagstöd att neka fup elektroniskt. Men frågan är om det är enligt demokratiska principer eller aktivisters agenda. Att journalister får fup elektroniskt, medan aktivister i domstolar sätter käppar i hjulet för allmänhet som vill granska, är naturligtvis varken lagstiftarens syfte eller rimligt.
Citera
2020-04-03, 07:30
  #1431
Medlem
Jag bidrar gärna en hundring eller två för fupen.
Citera
2020-04-03, 08:06
  #1432
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDetective
Jag kan tänka mig om vi blir 20 st iaf = en hundring per skalle.

Citat:
Ursprungligen postat av svart.kandelaber
Toppen, jag bidrar med en slant!

Citat:
Ursprungligen postat av Lillajag2020
Jag med.

Citat:
Ursprungligen postat av ilove69
Kan tänka mig om vi blir 10 så det blir en 200 hunka

Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Jag bidrar!

Citat:
Ursprungligen postat av skoldisen
Jag bidrar gärna en hundring eller två för fupen.

Nu är vi nio stycken.
Citera
2020-04-03, 08:38
  #1433
Medlem
quakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Budare123
Nu är vi nio stycken.

Jag är med och lägger 100:-
Citera
2020-04-03, 08:39
  #1434
Medlem
Jag hjälper gärna till med en eller två hundra
Citera
2020-04-03, 09:04
  #1435
Medlem
https://www.st.nu/logga-in/anhoriga-...eller-narkoman

Någon som kan klippa några citat därifrån?
Citera
2020-04-03, 10:23
  #1436
Medlem
GaltJohns avatar
Går också gärna in med 100-200
Citera
2020-04-03, 10:47
  #1437
Medlem
Nu är vi 11 stycken. Har jag glömt någon, hojta till.
1906kr för fuppen + 50kr för porto = 1956kr
173kr per person.

Ska vi invänta om det kommer fler som vill bidra?
Ni kommer att få uppgifterna via pm och även fuppen. (om det går?)

Budare123
MissDetective
Svart.Kandelaber
Lillajag2020
Ilove69
Pandalina64
Bogusen
Skoldisen
Quaker
real-isten
GaltJohn
Citera
2020-04-03, 11:24
  #1438
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaltJohn
Ok. Hur samlar vi bäst ihop pengar till detta? Paypal?

Var det inte du som på egen hand skulle fixa ut FUP?

Citat:
Ursprungligen postat av GaltJohn
När vi vet datum för eventuell häktning kan jag närvara och samla in all info. Kan även lova att ta hand om FUP.

Citat:
Ursprungligen postat av 861mannen
För visst står du fortfarande vid ditt ord att lösa ut FUP och lägga upp här?

Citat:
Ursprungligen postat av GaltJohn
Självklart löser jag det
Citera
2020-04-03, 11:51
  #1439
Medlem
GaltJohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InformationSociety
Var det inte du som på egen hand skulle fixa ut FUP?

Hade mer än gärna ställt upp. Men jag förlorade väldigt nyligen en familjemedlem och sitter dessutom i karantän. Så jag har kort sagt andra problem att ta hand om.
Citera
2020-04-03, 12:20
  #1440
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klumpeduns12
https://www.st.nu/logga-in/anhoriga-...eller-narkoman

Någon som kan klippa några citat därifrån?


Enligt de anhöriga har de misstänktas bakgrund gjort att medierna framställt brottet som en uppgörelse bland kriminella. Men enligt åklagaren Jens Göransson och de anhöriga är den bilden felaktig, eftersom offret inte tillhörde den kretsen.

– Han var varken narkoman eller kriminell, säger en av mannens närmast anhöriga till ST.

Mannen hade visserligen haft ett förhållande med kvinnan, men övriga i sällskapet som misstänks för mordet kände han inte.

- Det var inte hans bekanta, han visste inte ens vem de flesta av dem var, säger den anhöriga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in