Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-02, 14:21
  #1417
Medlem
svart.kandelabers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Budare123
Hur många är vi som vill gå ihop och begära ut fuppen? Det kommer att kosta 1906kr + portokostnad.
Om ni tycker att jag kan ta på mig att fixa detta, är det bara att köra. Jag har scanner hemma.

Toppen, jag bidrar med en slant!
Citera
2020-04-02, 16:34
  #1418
Medlem
Finns det någon anledning att dom inte skickar elektroniskt? Eller om man kommer med usb? 1000 sidor är ju rätt dåligt ur miljösynpunkt.
Citera
2020-04-02, 16:58
  #1419
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaxumi
Finns det någon anledning att dom inte skickar elektroniskt? Eller om man kommer med usb? 1000 sidor är ju rätt dåligt ur miljösynpunkt.

Ja, jag tycker också att det är märkligt. Det är offentliga handlingar men det verkar som att de försöker få folk att inte plocka ut handlingar genom att bara lämna ut på blad så att folk inte vill pröjsa. Det är dålig stil. Det har ju gått bra förut att få ut handlingar elektroniskt.
Citera
2020-04-02, 17:32
  #1420
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaxumi
Finns det någon anledning att dom inte skickar elektroniskt? Eller om man kommer med usb? 1000 sidor är ju rätt dåligt ur miljösynpunkt.

Anledningen är att domstolarna inte vill att förundersökningsprotokoll ska spridas på exempelvis Flashback. Jag frågade en tjänsteman på en domstol för ett tag sedan och han berättade att det var så de resonerade.
Citera
2020-04-02, 17:32
  #1421
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDetective
Jag kan tänka mig om vi blir 20 st iaf = en hundring per skalle.

Jag med.
Citera
2020-04-02, 18:23
  #1422
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDetective
Jag kan tänka mig om vi blir 20 st iaf = en hundring per skalle.

Citat:
Ursprungligen postat av svart.kandelaber
Toppen, jag bidrar med en slant!

Citat:
Ursprungligen postat av Lillajag2020
Jag med.

Då är vi fyra stycken. Hoppas fler hakar på.
Citera
2020-04-02, 18:27
  #1423
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Budare123
Då är vi fyra stycken. Hoppas fler hakar på.
Kan tänka mig om vi blir 10 så det blir en 200 hunka
Citera
2020-04-02, 18:57
  #1424
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Budare123
Då är vi fyra stycken. Hoppas fler hakar på.
Jag bidrar!
Citera
2020-04-02, 19:08
  #1425
Medlem
jag är också på
Citera
2020-04-02, 22:57
  #1426
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDetective
Jag kan tänka mig om vi blir 20 st iaf = en hundring per skalle.

Citat:
Ursprungligen postat av svart.kandelaber
Toppen, jag bidrar med en slant!

Citat:
Ursprungligen postat av Lillajag2020
Jag med.

Citat:
Ursprungligen postat av ilove69
Kan tänka mig om vi blir 10 så det blir en 200 hunka

Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Jag bidrar!

Citat:
Ursprungligen postat av bogusen
jag är också på

Då är vi sju stycken
Citera
2020-04-03, 00:13
  #1427
Medlem
Svennis7254s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldlord
Nåns pappa/mamma har kostat på sin pundarunge en riktigt advokat i detta elände..
Leif Silbersky är inte gratis och tar inte statliga skitmål som detta i regel..

Va nice de är med förnekelse i "överklassen"... Nä min lilla söta dununge är världens bästa och har aldrig provat droger eller alkohol, går i kyrkan på söndagar och knypplar på fredagskvällen med sin gamle farmor..

Silbersky tar inte mer per timme än vad andra advokater tar... Timtaxan ligger på runt 1400 + Moms
plus minus några hundra

Tro inte att Silbersky tar 5000 i timman, det får han inte

Skälig ersättning står det på advokatsamfundets hemsida

Anledningen till att han tjänar mer än andra advokater är att han får mer uppdrag, och är mer anlitad

Rättshjälpstaxan d v s den som advokaten får ta ut vid allmän rättshjälp var år 2019
1380 kr per timme + moms, skulle tippa på att han får liknande nu, Det minsta de får betalt för är tre timmars arbete

Han kanske max får/tar 2000+moms per timma vilket är ungefär vad andra advokater får/tar
__________________
Senast redigerad av Svennis7254 2020-04-03 kl. 00:56.
Citera
2020-04-03, 00:44
  #1428
Medlem
Svennis7254s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Det är så att domstolar ofta skickar ut förundersökningsprotokoll utan kostnad till journalister. Vi vanliga dödliga får betala för att få papperskopior istället.

Vi kan fundera om det är i linje med lagstiftningen att göra på detta viset, men eftersom en anmälan till JO måste vara undertecknad med riktig identitet (JO utreder inte anonyma anmälningar) har ingen på Flashback hittills tagit steget och anmält. Vad jag vet.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaxumi
Finns det någon anledning att dom inte skickar elektroniskt? Eller om man kommer med usb? 1000 sidor är ju rätt dåligt ur miljösynpunkt.

Citat:
Ursprungligen postat av MissDetective
Ja, jag tycker också att det är märkligt. Det är offentliga handlingar men det verkar som att de försöker få folk att inte plocka ut handlingar genom att bara lämna ut på blad så att folk inte vill pröjsa. Det är dålig stil. Det har ju gått bra förut att få ut handlingar elektroniskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Anledningen är att domstolarna inte vill att förundersökningsprotokoll ska spridas på exempelvis Flashback. Jag frågade en tjänsteman på en domstol för ett tag sedan och han berättade att det var så de resonerade.

Myndigheter har rätt att neka att skicka elektroniska handlingar vilket står i den lag som hänvisades till i tråden. Tryckfrihetsförordningen lag 1949:105

Dessutom så är det förmodligen så att det inte finns att tillgå elektroniskt, utan den måste scannas in, en fup på 938 sidor finns troligen inte lagrad elektroniskt hos domstolen

Jag har själv hämtat ut en dom en gång för något år sedan till min e-post och den var de tvungna att scanna in, innan de kunde maila den till mig, under de 9 sidor som inte får ta betalt för skickar de elektroniskt
__________________
Senast redigerad av Svennis7254 2020-04-03 kl. 01:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in