2023-07-29, 10:00
Bannlyst
Jösses Amalia. Det här med "smarta" telefoner verkar ha tagit hårdare på människor än vad jag kunnat föreställa mig. Det går runt bra många vrak där ute nu. Jag tror aldrig dom kommer komma tillbaka heller, men det får väl forskningen utvisa framöver. Att hjärnorna är kaputt står ju klart. Det finns ju liksom ingenting, ingen vilja, inget man säger går in. Om det bara har matats med Insta, google, facebook, lajks, lajks, lajks, spotify-lista för RÄTT tillfälle i 15 år. Vad bli kvar?

Jag har diskuterat ärendet IRL med en del och på en restaurang på Söder sa en: "Ja, vi ser dom här varje dag. Det ser INTE bra ut." (angående smartphone-zombies). Vad tror vi kommer hända?
Citera
2023-08-05, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Någon som kan tipsa om en telefon som har samtalsinspelning?

Unihertz
Citera
2023-08-05, 12:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grauior
Unihertz
Den såg jävligt fräsch ut den där. Kan du berätta lite mer? Den verkar ju ha appar och så?
Citera
2023-09-29, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Jösses Amalia. Det här med "smarta" telefoner verkar ha tagit hårdare på människor än vad jag kunnat föreställa mig. Det går runt bra många vrak där ute nu. Jag tror aldrig dom kommer komma tillbaka heller, men det får väl forskningen utvisa framöver. Att hjärnorna är kaputt står ju klart. Det finns ju liksom ingenting, ingen vilja, inget man säger går in. Om det bara har matats med Insta, google, facebook, lajks, lajks, lajks, spotify-lista för RÄTT tillfälle i 15 år. Vad bli kvar?

Jag har diskuterat ärendet IRL med en del och på en restaurang på Söder sa en: "Ja, vi ser dom här varje dag. Det ser INTE bra ut." (angående smartphone-zombies). Vad tror vi kommer hända?

Frågan är bara om denna postmodernism verkligen är smartphonens "fel" eller om det finns andra orsaker, t.ex politiska bakom?

Jag har trots allt kört smartphone sedan 2004 och har inte ens haft Instagram installerat på någon enhet. Notifieringar är justerade till ett absolut minimum. Effekterna på hjärnan och hela ADD-beteendet där det skall "likas" i alla lägen, dopaminkickar till höger och vänster har jag hållit mig undan. Kör enheten som en handdator helt enkelt enligt samma modell jag gjorde 2005 eller 2010.

När jag är ute har jag mobilen i fickan, definitivt inget flipprande med den när jag går över gatan. Har funkat perfekt i alla år, funkar fortfarande perfekt.

Problemet med degraderingen av befolkningen har flera orsaker, smartphonen är ett "symptom" på sjukdomen. Dock skulle jag inte kalla den "orsaken" ens idag, d.v.s att ADD-problematiken och dopaminerna beror på själva mobilen utan snarare att den används till anti-intellektualism. Däremot kan man konstatera att iPhones introduktion 2007 bidrog till att sprida anti-intellektualismen från TV och kvällstidningar till digitalt format då den användarprofil Apple riktade sig till var "Big Brother/Aftonbladet"-pöbeln genom "enkelhet". Grunden var dock lagd redan tidigare, inte minst via "loggor och ringsignaler" för t.ex Nokia 3310.

Unihertz är intressant förövrigt, jag gillar deras BB-liknande enheter.

Edit: Det har blivit en sport hos mig att ta makten och kontrollen över smartphonen, d.v.s demonstrera att det går alldeles utmärkt att använda en sådan utan att det "automatiskt" blir en massa applekande, sociala medier, likes, notifieringar i ett etc.
Senast redigerad av Mobiltelefon 2023-09-29 kl. 00:46.
Citera
2023-11-09, 19:07
Medlem
Måste få tag och skaffa mig en dumbphone, har ändå inget sociala medier eller något jag använder. Ogillar smartphones som fan! vill inte vara en del av det digitala samhället ständigt.

Blir lätt att man kan fastna på telefonen och bara slösa tid på skit.

Sitter bara på flashback när jag är på internet och det är via datorn ändå.

Någon stenhård 4g telefon som tål kyla och hållbar som en pansarvagn eftersökes gärna. Inget internet eller annat trams, knapptelefon!!
Citera
2024-01-11, 17:48
Bannlyst
Tycker ni har blivit värre eller lindrigare med smartphoneanvändandet? Jag tror jag tycker så här: dom som använder smartphone använder dom mer intensivt och är mer och mer borta. En del är helt väck faktiskt. Har inte uppmärksamhet på någonting nästan. Sen verkar det (utan att ha någon statisik alls på det) som lite färre sitter fast i telefonerna. Det är baserat på vad jag ser i Stockholms innerstad och då framför allt Södermalm (sitter publikt mellan två smartphones just nu, en pratar i telefon iaf., en sitter med ...vetfan... filmar sig själv).
Citera
2024-11-11, 12:48
Medlem
DiogenesDoxas avatar
Det finns endast ett effektivt sätt att slippa se, uppleva och kunna förhålla sig till världshistoriens mest omfattande missbruksepidemi (smartphones + sociala medier) - nämligen att själv ge efter för det, och bruka.

Det är endast genom att stå vid sidan av det som du på allvar upplever det fullständigt absurda i att stå i en tågvagn i rusningstrafik, mer eller mindre helt omgiven av digitala sprutnarkomaner fullt sysselsatta med att mecka sin fix, dra åt bandet och hitta en lämplig ven att skjuta i. Det är en närmast psykotisk upplevelse, med den centrala skillnaden att du är medveten om att det är den kollektiva psykosens effekter du som badgäst i dess puttrande gryta upplever.

I takt med vuxendagisets utbredning blir det givetvis allt svårare att formellt leva utanför det - men det är värt att påpeka att man faktiskt inte behöver axla rollen som dagisfröken i det.
Citera
2024-12-12, 17:26
Avstängd
Skaffade ganska nyligen en smartphone (Samsung, enklare modell från i år), jag har tidigare bara haft old-school telefoner med fysisk knappsats och utan svajpande/touch-screen-teknik. Jag tycker utan vidare att gränssnittet är joxigt och frustrerande. Av den här sortens vardagliga aparater, som man använder dagligen (t ex radio, tv, dvd-spelare, dator, tvättmaskin, spis osv) förväntar jag mig ungefär följande;

1) det ska alltid vara lätt att se om de är av eller på (av/på-knapp som "tar" direkt, och en liten "igång"-lampa)

2) gränssnittet ska inte glida runt eller ändras om man inte själv tydligt manövrerar med menyn. Om man märker att man har vandrat fel ska det vara lätt att komma tillbaka till utgångsläget för en meny. (På en vanlig dator ändras ingenting på skärmen såvida man inte antingen klickar med musen eller gör inmatningar via tangentbordet - det är ett läge jag truvs med, eftersom det någorlunda minimerar risken för att man "råkar knappa brännvin")

3) det ska finnas en "taskbar" någonstans (helst längst ner på skärmen) där man tydligt kan se symboler för olika funktioner och växla mellan olika undermenyer/displays, och där det är enkelt att navigera i en meny utan att riskera att påverka de andra. (Min nya telefon har en liten cirkel längst ner som länkar till "grundmenyn" men det verkar som om den inte alltid är synlig)

'4) när man slår på apparaten ska den alltid ställa sig i samma default menyläge.

5) skärmen ska inte plötsligt och oförmodat bli svart eller tom mitt i att man är igång med något.

6) någon form av varningslampa på skärmen ifall apparaten/telefonen håller på att laddas ur eller den tillgängliga surfmängden närmar sig noll.

7) lång teknisk livslängd - dvs reservdelar, batterier, laddare osv ska finnas i lager under många år framåt och helst vara gemensamma för ett stort antal olika modeller och versioner. Man ska utan vidare kunna behålla apparaten i minst tio år om man vill.

8) Det ska finnas lättillgänglig teknisk dokumentation, handböcker osv som visar hur man gör med olika funktioner

Smartphone-världen bryter mot dessa krav, mer eller mindre, över hela linjen. Tekniken och byggstenarna i designen är i hög grad proprietära - de ändras från ett år eller en modell till nästa - det finns väldigt få "function lamps" som visar vad som är igång, och tillverkarna/säljarna erbjuder väldigt litet support på hur man gör. Menyerna är i ständig rörelse och det känns som att strukturen inte är helt synlig. Tanken är förstås att "dina barn eller dina kompisar lär dig hur det ska gå till", man kan säga att hela lärandepocessen för att bli bra på smartphones är nära sammankopplad just med sociala medier, interaktion via olika snackplattformar och appar där man också kan få feedback från folk man känner.

Om man inte är van vid sociala medier på just telefon eller inte känner för att använda den kontaktytan (via telefonen) så kan klivet för att lära sig hur sådana här saker fungerar bli rätt högt. Jag tycker absolut att tillverkarna borde göra mer för att t ex få fram vettiga handböcker om hur man använder deras telefone, nör det gäller t ex datorer, operativsystem. dataprogram och ipads jhar det aldrig varit någon brist på sådana böcker.
Senast redigerad av HepCat-X 2024-12-12 kl. 17:52.
Citera
2024-12-27, 16:10
Medlem
Terpentinos avatar
𝐕𝐚𝐝 𝐯𝐞𝐭 𝐯𝐢 𝐨𝐦 𝐦𝐨𝐛𝐢𝐥𝐭𝐞𝐥𝐞𝐟𝐨𝐧𝐞𝐫𝐬 𝐆𝐏𝐔?

GPU'n nyttjas för ansiktes igenkänning men tänk om de även används för "bild till text" konvertering?
Kan telefonen utan vår vetskap ta skärmbilder? Kan GPU'n identifiera och katalogisera som text de bilder som uppträder på skärmen? Vilka problem kan vi se med detta?
Jag är övertygad om att svaret på frågorna genomgående är JA
Problemet man ser är att Chattcntrl nu är infört och ligger helt utanför vår kontroll.

Vilken tfn ska man nu välja.

Vilken ny dator ska man nu välja? Jepp GPU finns även i datorer.

Om mina framförda problem är riktiga innebär det att kryptering och krypterade appar inte längre fungerar.eftersom allt som skrivs på skärmen kan göras om till ren text och enkelt skickas till nån obehörig.(trebokstavs organisation)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in