Citat:
Ursprungligen postat av
realFEZ
Jösses Amalia. Det här med "smarta" telefoner verkar ha tagit hårdare på människor än vad jag kunnat föreställa mig. Det går runt bra många vrak där ute nu.
Jag tror aldrig dom kommer komma tillbaka heller, men det får väl forskningen utvisa framöver. Att hjärnorna är kaputt står ju klart. Det finns ju liksom ingenting, ingen vilja, inget man säger går in. Om det bara har matats med Insta, google, facebook, lajks, lajks, lajks, spotify-lista för RÄTT tillfälle i 15 år. Vad bli kvar?
Jag har diskuterat ärendet IRL med en del och på en restaurang på Söder sa en:
"Ja, vi ser dom här varje dag. Det ser INTE bra ut." (angående smartphone-zombies). Vad tror vi kommer hända?
Frågan är bara om denna postmodernism verkligen är smartphonens "fel" eller om det finns andra orsaker, t.ex politiska bakom?
Jag har trots allt kört smartphone sedan 2004 och har inte ens haft Instagram installerat på någon enhet. Notifieringar är justerade till ett absolut minimum. Effekterna på hjärnan och hela ADD-beteendet där det skall "likas" i alla lägen, dopaminkickar till höger och vänster har jag hållit mig undan. Kör enheten som en handdator helt enkelt enligt samma modell jag gjorde 2005 eller 2010.
När jag är ute har jag mobilen i fickan, definitivt inget flipprande med den när jag går över gatan. Har funkat perfekt i alla år, funkar fortfarande perfekt.
Problemet med degraderingen av befolkningen har flera orsaker, smartphonen är ett "symptom" på sjukdomen. Dock skulle jag inte kalla den "orsaken" ens idag, d.v.s att ADD-problematiken och dopaminerna beror på själva mobilen utan snarare att den används till anti-intellektualism. Däremot kan man konstatera att iPhones introduktion 2007 bidrog till att sprida anti-intellektualismen från TV och kvällstidningar till digitalt format då den användarprofil Apple riktade sig till var "Big Brother/Aftonbladet"-pöbeln genom "enkelhet". Grunden var dock lagd redan tidigare, inte minst via "loggor och ringsignaler" för t.ex Nokia 3310.
Unihertz är intressant förövrigt, jag gillar deras BB-liknande enheter.
Edit: Det har blivit en sport hos mig att ta makten och kontrollen över smartphonen, d.v.s demonstrera att det går alldeles utmärkt att använda en sådan utan att det "automatiskt" blir en massa applekande, sociala medier, likes, notifieringar i ett etc.