Citat:
Ursprungligen postat av
Arizona.Lean
Hej!
Nyligen har jag märkt att min MBP gör ett ljud ifrån sig när man försöker öppna datorn. Även att den inte öppnas så mjukt som den gjort tidigare, alltså att den blir seg och kräver lite extra vid 30 graders vinkling, samt att den gör ifrån sig ett "crack" ljud.
Köpte den i andra hand för något år sedan och har även sett att en skruv just vid "hingen" som sitter lite extra åtskruvat.
Är det bara att köpa en pentalobe skruvmejsel och tighta av den lite eller tror ni det är något större bakomliggande problem? Märkte även att en gång när jag öppnade skärmen, att GPUn inte hängde med helt, alltså skärmen visade lila ränder för en halv sekund innan det blev som vanligt igen.
All hjälp jag kan få uppskattas.
Edit, en halvsekund kanske är lite och ta i, men en någon hundradels sekund iaf.
Vilken årsmodell?
Apple har haft en del problem med "gångjärnen" till skärmen på MBP.
Några problem som jag sett:
– Klen konstruktion som lätt gick sönder (länge sedan).
– Något smörjmedel som blev segt och gjorde att "gångjärnen" gick trögt.
Man ska inte utesluta möjligheten att någon spillt något (som t.ex. kaffe med socker) i gångjärnen.
Om du överväger att riva datorn och göra rent och kanske smörja gångjärnen rekommenderar jag att du letar på iFixit eller MacFixit innan. Försök att hitta en servicemanual. Dom brukar gå att hitta på nätet, lite beroende på årsmodell.
–