Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-11-28, 10:55
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Jag vet, men det finns inget om bilens modell eller färg.

https://m.facebook.com/story.php?sto...35371089851459

Det postades en länk till en utbränd, röd, bil på samma sida, men det inlägget var från 2018.

Ja det är en lite motsägelsefull sida det där!
Titel: RESCUE PHOTO Uddevalla
Med tanke på att det finns minimalt med bilder där.

Jag såg inlägget om bilbranden i helgen, det var en mycket mörk bild där man inte kunde urskilja något. Men varför den tagits bort, ja kanske polisen bett dom? Vi vet ju väldigt litet pga FU-sekretessen.

https://m.facebook.com/RescuePhoto/
Citera
2019-11-28, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Men han jobbad väl inte på däckfirman?
Nähä, då har ja missuppfattat... Sorry
Citera
2019-11-28, 10:56
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSwede
Att gömma en kropp kräver cirka en m2.
10 km radie är drygt 314 miljoner kvadratmeter.

Man letar inte "överallt" på en sån stor yta inom rimlig tid.
Man får göra antaganden, t ex max 50-100m från körbar väg, inte i mitten på en sjö, inte under ett hus osv, för att komma ner i ytor man kan rimligen klarar att söka av. Det är fortfarande stora ytor.
Tack för realistisk beskrivning, när man känner det här området är det enerverande att läsa alla tips om typ av ställen som bör sökas efter. Det finns hur många ställen som helst här!
Vad som behövs är kännedom om mgm. Jag är bevandrad i skogarna , är mgm det? Gissar nej. Är mgm med i småkriminella gäng? Sådana har sina gömställen i stan. Har han spelat fotboll, tyckte jag läste det, sök i terräng runt fotbollsplanerna ( de söker som attan runt 1 av dem). Sök runt hans gamla skola, där han lekte som barn. Det är gömslen i de områdena som kommer först upp i minnet på mgm om han har panik.
Att han har medhjälpare på utsidan (av häktet) och tillgång till bil gör att uppgiften att hitta W är som nålen i höstacken.
Jag hoppades på mer initierade upplysningar om mgm:s vardagsliv, det hade kunnat hjälpa.
Citera
2019-11-28, 10:57
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goliat1982
Förklara varför inte.
Jag har inte en aning själv. Det bar bara en tanke jag fick. Om hunden markerar så visar set ju ändå inte VEM som är död utan bara att NÅGON är död.

Ställt lite frågor om liklukt tidigare. Tror dock inte att det ”hinner fastna” om du upptäcker en död person inom hemtjänsten. 20 min tror jag någon skrev. Men det här vet jag inte så mycket om.
Senast redigerad av vichy6 2019-11-28 kl. 10:58. Anledning: Stav
Citera
2019-11-28, 10:59
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetektivDamp
Fick precis samtal av en bekant. På Orust (ca 3 mil söder om Uddevalla) stod det 1 eller två polisbilar och en civilpolisbil brevid vägen på en liten avfart som går in i skogen bara en liten bit.

Där stod en liten bil (troligtvis Peugeot) och 4 poliser stod i skogen en bit från bilen och tittade på något på marken!

Det är ju ett relativt stort pådrag. Närmare beskrivet var?
Citera
2019-11-28, 11:01
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Ja, han döljer henne hos ngn dement brukare....

Vanskligt att gömma en kropp hos en äldre brukare. Oftast har de väl familj som kommer på besök, om inte lär det dyka upp flera personer om/när brukaren går bort och då kommer man att gå igenom allt
Citera
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Precis! Majoriteten härinne är väldigt engagerade och försöker på sitt sätt hjälpa till. Det både spekuleras och grävs!

Och Flashback har varit polisen behjälpligt förut. Inte bara direkt som i Ida Fässberg-fallet, som troligen fick sin lösning pga av just en väldigt engagerad Flashbackmedlems privata sökinsats och med medlemmarnas spekulationer. Likaså greps en kattmördare pga av Flashbackmedlemmars grävande (https://www.flashback.se/artikel/358...shbackgravarna )

Dessutom har vi som brukar läsa FUP sett otaliga bevis på att polisen har koll på forumet. Även att GM letat information här och att skärmdumpar från forumet funnits med i FUP. Senast den s.k Cyanidkvinnan Barbara Jarl men även Styckerskmörderskan Jonna Henningson.

Så Flashback fyller sin funktion

Glöm inte mördaren Fredrik Svensson alias artmix samt hans nya tjej maskroos i marina Johansson fallet, det var till och med Flashbacksidor i fup:en
Citera
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Tack för realistisk beskrivning, när man känner det här området är det enerverande att läsa alla tips om typ av ställen som bör sökas efter. Det finns hur många ställen som helst här!
Vad som behövs är kännedom om mgm. Jag är bevandrad i skogarna , är mgm det? Gissar nej. Är mgm med i småkriminella gäng? Sådana har sina gömställen i stan. Har han spelat fotboll, tyckte jag läste det, sök i terräng runt fotbollsplanerna ( de söker som attan runt 1 av dem). Sök runt hans gamla skola, där han lekte som barn. Det är gömslen i de områdena som kommer först upp i minnet på mgm om han har panik.
Att han har medhjälpare på utsidan (av häktet) och tillgång till bil gör att uppgiften att hitta W är som nålen i höstacken.
Jag hoppades på mer initierade upplysningar om mgm:s vardagsliv, det hade kunnat hjälpa.

Ja. Var skulle man själv gömma något? Troligtvis på en plats man känner till, alternativt sjö/hav. Troligtvis det sista.
Citera
2019-11-28, 11:05
Medlem
VI har säkrat ganska mycket spår. Både fysiska spår och tekniska spår, säger han.

Vad kan det vara för spår??
Citera
2019-11-28, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solskenihelvetet
VI har säkrat ganska mycket spår. Både fysiska spår och tekniska spår, säger han.

Vad kan det vara för spår??

Blodspår i lgh och mobiltrafik?
Citera
2019-11-28, 11:07
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowardMoon
TWITTERTEORI

Först, en mycket kortfattad kartläggning över de fyra Twitterkonton som sannolikt har rattats av MGM:

@wilmanouvelle
namn: stay true and loyal [diamantemoji]
registrerades 20 oktober (enligt foller.me); sista posten 13 november.

@96yoseff
namn: yosef
registrerades 20 oktober (en timma innan @wilmanouvelle, enligt foller.me); sista posten 13 november.

@TishkoAhmed
namn: Tishko Shabaz
registrerades i oktober 2019; kontot borttaget; sista cachade posten 9 november.

@TishkoShabaz
namn: Donald Stumper; Donald Stumper - 100% Bot; Unstumpable Bot; Literally God
registrerades i juli 2013; kontot borttaget; sista cachade posten 16 november.

Till skillnad från vad vissa i tråden har påstått vill jag med bestämdhet hävda att @wilmanouvelle inte är någon efterhandskonstruerat fejkkonto. En cacheversion från den 13 november (alltså fyra dagar innan WA anmäldes försvunnen) visar samma namn, url och profilbild – rubbet. Däremot talar mycket för att det de facto är ett fejkkonto, men det är just vad som gör det så angeläget.

Det är inte, som vissa i tråden har påstått, fråga om något konto som har döpts om till att bli ett annat, utan alla fyra ovan nämnda har existerat parallellt. Den gemensamma, tydliga pro-USA- och pro-Trump-tematiken åsido, och även de två kontona i MGM:s namn åsido – låt oss vända blickarna åt de två riktigt intressanta kontona.

@wilmanouvelle och @96yoseff har tveklöst något mystiskt över sig, inte minst eftersom de skapades samtidigt (kvällen den 20 oktober) och deras aktivitet upphörde samtidigt (13 november, dagen då WA (vad jag har förstått) senast sågs till). De två kontona interagerade med varandra redan 23 och 24 oktober. Mellan 24 oktober och 13 november postade @96yoseff ingenting och @wilmanouvelle bara något enstaka. Den 13 november var båda aktiva, för att sedan gå upp i rök.

Bland de första som @wilmanouvelle följde var @96yoseff, men han följer inte henne tillbaka. Ändå lajkade han hennes inlägg och ville att hon ska skriva i chatten. Det är möjligt att han tidigare har följt henne, men varför skulle MGM få för sig att avfölja från ett håll men inte det andra? Det viktigaste var väl att hon följde honom, det vill säga att hon framstod som lössläppt.

Det råder ingen tvekan om att samma person ligger bakom de båda kontona. Det är bara att titta på språket. Båda har samma bekymmer med singular- och pluraländelser på verb. Och båda gör identiska misstag när de skriver i presensparticip: hon i "what he talking about" och han i "the way you thinking".

Att det sitter en svensk bakom tangentbordet framgår förresten av svecismerna: ”Boys have wrong what are beutiful” (pojkar HAR fel), ”give them always respect” (den på svenska korrekta ordföljden: ge dem alltid respekt), ”[…] make them feel perfekt […]” (perfekt istället för perfect).

@wilmanouvelle och @96yoseff använder därtill bilder av samma slag. @wilmanouvelles sista bilder förenas i att de förefaller vara modeller/influencers med arabiskt ursprung och europeisk hemvist. Bilderna är hämtade från Instagram: @jad.no1 och @larnacoeuur_fans. @96yoseff's profilbild följer samma mönster och är hämtad från Instagramkontot @barance62. Vill någon med Instagramkonto se om dessa personer följs av WA?

Gemensamma teman är tydliga: kärlek, skönhet och familj. Men vad som är slående är att de båda kontona rymmer ett sådant moraliserande mörker som inte kan komma från någon annan än en svartsjuk man: från @96yoseff's kontrollerande utsaga om att kvinnan ska hålla sig naturligt vacker till de hos @wilmanouvelle extremt mörka sista bildposterna som ska gestalta hur hon minsann hade blicken på andra män. Lägg därtill retweetsen om att ”with discipline everything is possible” (= hon ska lära sig) och att kvinnan inte ska uppskattas av alla män utan vara en mans lycka.

Allt pekar onekligen åt ett håll – eller?
Tack för den!! Helt klart superintressant. Förutsätter att du delger polisen!
Kan man därtill koppla de knepiga inläggen tidigare från nicket ballobas som hade en lite märklig framtoning här?
Citera
2019-11-28, 11:08
Medlem
oenophiles avatar
Beslagtagen bil en ”mindre svart suv”.

Edit: enl åklagare från pressträff live just nu
Senast redigerad av oenophile 2019-11-28 kl. 11:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in