Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-11-28, 11:22
Medlem
Parasolltrolls avatar
”Nu diskuteras huruvida åklagaren har någon möjlighet att väcka åtal eller inte om 17-åringen inte hittas. Vi fick kanske inget jättetydligt svar på den frågan mer än att hon bedömer att misstankarna mot den man i 20-årsåldern som sitter häktad misstänkt för mord har stärkts.
Frida Grönholm, P4 Väst”

Han får väl sitta kvar i häktet då, tills man hittar henne eller han berättar vad som hänt, tycker jag. Sverige är ju känt för lååånga häktningstider.
Citera
2019-11-28, 11:22
Medlem
Blir så irriterad när de har allmänna frågor när de ändå inte kan svara på någonting 😏
Citera
2019-11-28, 11:24
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abo142
har bara kollat igenom tråden då och då, och vet inte riktigt grejen med dessa konton och hur de relaterar till allt, men jag har en observation som pekar åt samma håll

"@TishkoShabaz
namn: Donald Stumper; Donald Stumper - 100% Bot; Unstumpable Bot; Literally God
registrerades i juli 2013; kontot borttaget; sista cachade posten 16 november."

Literally God, eller snarare Literal God, är ett uttryck som den nu kändaste WoW (world of warcraft) streamern Asmongold ständigt använder, vet ej om han myntat begreppet men han har onekligen gjort det populärt under senaste året.. ett annat inlägg här i tråden postat av en vän till MGM sa att MGM spelade WoW och var mycket duktig på detta spel. Att detta twitterkonto använder detta uttryck pekar på att det är MGM som har skrivit detta.
Bra iakttagelse! Det är nog också sånt polisen behöver hjälp med att se! Maila dem
Citera
2019-11-28, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannajack
Jag tror oxå hon finns en bra bit från Uddevalla, då jag mer och mer börjar tro att detta var planerat.

Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Kanske inte vågar vittna om han sedan skulle komma på fri fot. Då vill man nog inte bli inblandad.

Citat:
Ursprungligen postat av oenophile
Beslagtagen bil en ”mindre svart suv”.

Edit: enl åklagare från pressträff live just nu
Man kan nog anta att även MGMs egen bil är föremål för undersökning, han är ju ägare till denna Ford sedan en tid tillbaka, det brukar ju vara det normala men komenteras väl inte av förundersökarna.
Citera
2019-11-28, 11:25
Bannlyst
Fråga till åklagaren från journalist:

"Vad kommer hända om ni inte hittar någon kropp?
- Utredningen kommer fortsätta och enligt min bedömning har misstankarna stärkts."

Så åklagaren Caroline Fransson säger alltså på presskonferensen:
* Det finns omständigheter/bevis/fynd som från början gjorde att hon såg detta som ett mordärende på sannolika skäl utfört av MGM
* Dom inväntar i detta nu fortfarande vissa analyser/svar från olika fynd/undersäkningar
* Sedan häktningen anser åklagaren, efter sin bedömning att misstankarna mot MGM stärkts

Detta säger hon alltså utan någon kropp och oavsett om kropp hittas nu, hon upprepade sin ståndpunkt om stärkta misstankar två gånger så vi kan nog vara ganska säkra på att dom ändå har ganska stark bevisning mot MGM.

Sen om det är tekniska fynd eller en stark indiciekedja vet vi inte men det som framkom gör mig ändå hoppfull om att dom kommer kunna lösa detta ärende.
Citera
2019-11-28, 11:26
Medlem
ganglere2s avatar
Inte lätt att vara vare sig reporter eller företrädare för rättsväsendet vid en sådan pressträff. Reportrarna vet väl knappt vad de ska fråga då polissidan knappt kan svara p.g.a. sekretessen.
Vi fick iaf veta att misstankarna har stärkts.
Citera
2019-11-28, 11:26
Medlem
Ni som kan detta med häktning och rutiner kring detta. Om man nu har spår osv enligt presskonf
1.hur länge kan man därmed hålla honom?
2. Han nekar uppenbarligen, hur jobbar polisen då?
Citera
2019-11-28, 11:27
Moderator
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Och? Lik förbannat skall man fortsätta att söka tills hon hittas. Jag retar mig på polisens uttalande om att man "letat överallt". Det har man inte.
Det var min poäng, ÖVERALLT tar år att leta igenom, så färdig, det är man inte.

Dock skadar det inte att ha uppgiften omräknad i siffror innan man bedömer om nån gjort ett bra eller dåligt arbete. Polisen har kanske nån slags definition på vad dom menar med "överallt"?
Citera
2019-11-28, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det är ju ett relativt stort pådrag. Närmare beskrivet var?

Mellan Varekil och Vräland på väg 160. Det går en mindre bäck under vägen där..
Citera
2019-11-28, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abo142
har bara kollat igenom tråden då och då, och vet inte riktigt grejen med dessa konton och hur de relaterar till allt, men jag har en observation som pekar åt samma håll

"@TishkoShabaz
namn: Donald Stumper; Donald Stumper - 100% Bot; Unstumpable Bot; Literally God
registrerades i juli 2013; kontot borttaget; sista cachade posten 16 november."

Literally God, eller snarare Literal God, är ett uttryck som den nu kändaste WoW (world of warcraft) streamern Asmongold ständigt använder, vet ej om han myntat begreppet men han har onekligen gjort det populärt under senaste året.. ett annat inlägg här i tråden postat av en vän till MGM sa att MGM spelade WoW och var mycket duktig på detta spel. Att detta twitterkonto använder detta uttryck pekar på att det är MGM som har skrivit detta.

Någon bör kanske tipsa polisen om dett, så de kan avgöra relevansen?
Syftar till din komplettering och originalunlägget, vet inte hur man citerar fler... 🙈
Citera
2019-11-28, 11:29
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
”Nu diskuteras huruvida åklagaren har någon möjlighet att väcka åtal eller inte om 17-åringen inte hittas. Vi fick kanske inget jättetydligt svar på den frågan mer än att hon bedömer att misstankarna mot den man i 20-årsåldern som sitter häktad misstänkt för mord har stärkts.
Frida Grönholm, P4 Väst”

Han får väl sitta kvar i häktet då, tills man hittar henne eller han berättar vad som hänt, tycker jag. Sverige är ju känt för lååånga häktningstider.

Hoppas han sitter där nu, helt ensam med sina tankar. Tycker det ska finnas en lag på att när man sitter inne på information som han gör nu så får man automatiskt dubbel livstid. Han vet var hon är och hon kommer hittas!
Citera
2019-11-28, 11:31
Medlem
CzeLiouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSwede
Att gömma en kropp kräver cirka en m2.
10 km radie är drygt 314 miljoner kvadratmeter.

Man letar inte "överallt" på en sån stor yta inom rimlig tid.
Man får göra antaganden, t ex max 50-100m från körbar väg, inte i mitten på en sjö, inte under ett hus osv, för att komma ner i ytor man kan rimligen klarar att söka av. Det är fortfarande stora ytor.

Håller med, men kan bli slarvanden med, som nämnts i tråden med blodet i sängen i vilket fall de nu va, och även ute här där jag bor försvann en gubbe, tog 3 dagar att hitta honom, o då va han 50m från sin parkerade bil, som man visste stod där från början.

Då hade de även polishundar, antar dock att det var sök och inte likhundar
Senast redigerad av CzeLious 2019-11-28 kl. 11:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in