Citat:
Ursprungligen postat av
Miss414
Jag gjorde den resan i en 38 fots segelbåt för många år sedan.
Mina 10 cents:
Kan du navigera? Kan du räkna på tidvatten? I Nordsjön och Engelska kanalen så måste du ta hänsyn till tidvattnet och strömmarna. Att kunna läsa en nautisk almanacka är a och o.
Det är dessutom galet mycket trafik över Nordsjön och i Engelska kanalen, inte bara handelssjöfarten utan också alla fiskare som ligger och trålar, oljeplattformar, fartyg ankrade på redden utanför de stora hamnarna och övriga snedseglare som rör sig. Kan du radarnavigering? Utan radar, och kunskaper i radarnavigering, är du rätt rökt i de farvattnen.
Ska du bara segla på dagtid eller tänker du gå dygnet runt? Vem tar nattpassen?
Kan du tillräckligt med ”basic” navigation så du klarar dig om elektroniken havererar?
Sen ska du över Biscayabukten. Den är inte att leka med, särskilt inte under sensommar-höst. Jag antar väl att du inte ska gå mitt i vintern?
Vi hade nästintill bleke över Biscaya och gick för maskin i 3 dygn och hade ett segel uppe för att stötta lite i den lilla vind som var. Låg mest och rullade i atlantdyningen.
Norra Spanien och Spaniens västkust kan vara tuff och bjuder ofta på mycket vind och hög sjö. Att ”smyga” längs kusten är ingen bra idé om du får ett maskinhaveri och inte kan segla dig ur skiten.
Nästa stopp blir Madeira, vi valde att lägga oss på Porto Santo. Det tog 5 dygn i krabb sjö och med mycket fartygstrafik att ta sig dit från västra Spanien (Vigo).
Sista etappen gick från Porto Santo till Las Palmas, en ganska angenäm resa med ok väder och vind.
Så, kan du navigera ”på riktigt” samt läsa nautiska almanackor och kan radarnavigering och har VHF-certifikat, så är mycket vunnet.
Att göra den resan i en 20 fots motorbåt låter dock som ett fullständigt galet projekt.
Där ser man. Kan jag navigera? Kommer ha ekolodd med navigation.många av dom utmaningar man stöter på med en segelbåt behöver jag inte tänke på eftersom jag nämligen har en motor. Båten är således mycket manövrerbar. Tack som fan för din input men låter lite som Christoffer Colombus på resa, gissar på at min plotter och iphone borde räcka i dag för att ha koll på position.
Jag tänkte faktiskt smyga längs med kusten, typ inte längre i från än att jag kan se land. Tror inte jag kommer krocka med någon oljeplatform s.a.s. Att det kan vara farligt i fall man får motorstopp går jag med på men man får helt enkelt undvika att åka ut på dom värsta dagarna.
Annars tänkte jag åka 12 timmar per dygn, helt beroende på väder annat, resan borde ta 40 dagar eller så.