Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-11-22, 00:23
Medlem
Spliffmeisters avatar
Tänkte ge min syn på LARO, Sveriges ända mobila fängelse. Hur det har hjälpt mig och hur det har stjälpt mig... Samt information för er som funderar kring att börja springa där och pissa för din medicin.

För nu nästan 3 år sen så hade jag gått in mig ordentligt på en kombination av runt 60 mg oxikodon och 400 mg tramadol per dag och stått kontinuerligt på det i ca ett halvår innan jag sökte till LARO. Den huvudsakliga anledningen var att jag var trött på det, fick ingen bra effekt längre och högre doser gjorde mig oförmögen att sköta mitt arbete bra. Så jag gick till en LARO mottagning i Malmö. Jag har använt mig av buprenorfin tidigare i olika stadier av min snart 15 år långa missbrukarkarriär, bland annat när jag skulle kliva av ett intravenöst heroinmissbruk för 9 år sedan. Så jag är bekant med preparatet.

Det var verkligen ingen svår procedur att ta sig igenom för att bli satt på 20 mg buprenorfin på obestämd tid framöver. En jävla hästdos om man vet lite om farmakologi och medicin, buprenorfin når sitt tak redan vid 4 mg, då är receptorerna redan mättade uppe i hjärnan. Buprenorfin har dock en medioker biotillgänglighet på ca 50% så en 8 mg tablett krävs för att få 4 mg i blodplasmakoncentrationen. Det här var dock ingen som verkade veta så där gick man och hämtade ut 20 mg, sålde 12 mg och tog 8 mg själv. Således hade jag en utmärkt kriminell inkomstkälla att bejaka. Inte vidare bra för en missbrukare att ha den möjligheten att driva in i andra missbruk, 6000 kr i månaden är en fin extrainkomst, bara det gjorde ju att man hängde kvar där ungefär 18 månader för länge.

Så där stod man, med ett nytt beroende, ett mycket starkare och drygare än det jag hade när jag kom in. Nu hade man ett par kemiska bojor samt ett nytt bekymmer, att konstant lämna rena pisseprover så man kunde få ut sina mycket väl behövda tabletter och inte tappa fasaden i processen. Missförstå mig rätt, jag travade också dit med god motivation och som många andra, tanken "nu är mitt beroende i schack och det enda jag behöver hålla mig till är att ta mina sub och inget annat så blir allt bra". Jo tjena, vi är missbrukare som går dit... det tog ca 2 månader sen hade ALLA positiva och bra effekter med buprenorfinet försvunnit. Dock så hade en del nya effekter satt in, svårt att kissa, halvhård kuk när man skulle ligga, en form av ihålig känsla i skallen, hålögd och blek hy samt smått deprimerad och irriterad hela tiden.

Det här skapade förstås ångest, oro och allmänna olustkänslor, så vad gör man som som missbrukare då? Jo man börjar sidomissbruka, kortverkande benzo är en favorit för många. Själv lade jag till ketamin, zopiklon och pregabalin som inte syns på normala stickor till en början. Sen så började jag utarbeta scheman och ta pisseprov på mig själv för att se hur många dagar innan mitt up jag kunde röka en holk och snorta koks och ändå lämna ett grönt up och få mina jävla piller. Det tog bara 3 månader ca från det jag började på LARO tills att hela min lediga tid gick ut på att bemästra hur man kunde knarka och fortfarande få ut sina piller. Är man då i en relation med någon så går det fort åt helvete då det här är mycket viktigare än sin partner, eller ja viktigare och viktigare. Det är så det blir för en som missbrukare.

En röd tråd genom hela ens tid på LARO är att man ständigt går runt i en dimma, först förstår man inte det men efter ett tag lägger man märke till att man inte riktigt beter sig som vanligt eller att det är saker som man brukade göra eller uppskatta som man helt enkelt har slutat upp med. Intressen dör och allt blir så jävla lamt och tråkigt. Buprenorfin är en fruktansvärt kraftig substans som när den kom föreskrevs i doser om 0,2 och 0,4 mg i form av Temgesic. Nu dundrar man ut 16-24 mg till höger och vänster, samt att på många mottagningar tillåter ett visst sidomissbruk av bensodiazepiner eller pregabalin. Förutsättningarna är alltså inte särskilt bra för att lyckas eller få en bra tillvaro, att du sedan är i beroendeställning till en mottagning för att inte bli svårt sjuk och springa och pissa för att få din medicin är en oerhört stor stressfaktor som skapar mycket ångest och oro.

Buprenorfin är ett utmärkt läkemedel för att trappa ut tunga missbrukare från heroin, oxikodon, morfin och de tyngre opioderna. Det här fungerar det mycket bra för och det är många som har blivit nyktra och drogfria relativt fort, som en form av avgiftning fast i öppenvården. Men jag har med mina egna ögon sett en 18 årig kille som gick på tramadol bli ställd på 16 mg buprenorfin och en 20 årig tjej med ett ytterst vagt missbruk av olika RC droger bli ställd på metadon! Det är helt makalöst vilken svår inkompetens "personalen" på de här mottagningarna har, de är farmakologiskt okunniga kring substanserna de delar ut, det vet inte hur missbrukare fungerar, de har en obefintlig stödvård osv osv. Jag menar jag som missbrukare gick efter 3 månader dit en gång i månaden och hämtade ut 75 st 8 mg buprenorfin tabletter. Jag menar herregud... det uppmanar till så många olika nivåer av missbruk i sig själv så det är skrattretande.

Sist men inte minst så kommer man till en punkt att man inte vill gå på skiten längre och då utvecklar sig ett problem som är i sin helt egen klass. Att avgifta sig från en hög dos buprenorfin och gå av det, det är nog fan det värsta jag har varit med om och då har jag tänt av från ett intravenöst heroin och morfinmissbruk, ett gravt oxikodon/ketogan missbruk och otaliga tramadol och kodein missbruk och jag kan säga er att det var en jävla semester jämfört med att kliva av ett buprenorfinberoende. Den avtändningen tar aldrig slut känns det som, det är därför så få missbrukare inte klarar att gå av det eller återgår till tidigare använda opioder för man orkar fan ta mig inte med att hålla ut så jävla länge. Det tog mig 8 veckor sen sista dosen att få sova mer än 2-3 timmar per natt exempelvis och det var det minsta problemet... Att gå av heroin gör man på ca 10 dagar, sen är man bara lite skakig osv, det klarar de flesta på ren vilja. Men att hålla ut i 8 veckor kräver sin man, fy fan säger jag bara.

SÅ TÄNK ER NOG FÖR INNAN NI HOPPAR PÅ LARO-EXPRESSEN.
Senast redigerad av Spliffmeister 2019-11-22 kl. 00:41.
Citera
2019-11-22, 01:32
Medlem
UgLyBastards avatar
det första jag läste var att du fick laro för 60mg oxy, det är ju helt sjukt hur du lyckas få det för den bäbisdosen, men har man dokumenterat bruk av opiater ett år så..
tramadolen går jag inte ens in på.

laro i mina ögon är bara till för pundare som inte VILL sluta knarka.
hade själv det alternativet men nej du tack... då tog jag över 2000mg per dygn.
trappade ner i ett mediokert försök, funkade ett tag men började igen.
bestämde mig för att lägga av och sökte behandling, det funkar bra utan laro, väldigt bra, mycket bättre utan laro.

blir irriterad på folk som påstår att laro räddat deras liv och att det inte skulle fungera utan laro.
sen att staten accepterar det alltså..

laro borde köra en nedtrappning på ett halvår max, sen erbjuda en ordentlig behandling för de som verkligen vill lägga av.
det borde vara kravet, om de inte åker på behandling efter max sex månader så blir det fängelse.
tack och hej.
Citera
2019-11-22, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
det första jag läste var att du fick laro för 60mg oxy, det är ju helt sjukt hur du lyckas få det för den bäbisdosen, men har man dokumenterat bruk av opiater ett år så..

bestämde mig för att lägga av och sökte behandling, det funkar bra utan laro, väldigt bra, mycket bättre utan laro.

blir irriterad på folk som påstår att laro räddat deras liv och att det inte skulle fungera utan laro.

laro borde köra en nedtrappning på ett halvår max, sen erbjuda en ordentlig behandling för de som verkligen vill lägga av.
det borde vara kravet, om de inte åker på behandling efter max sex månader så blir det fängelse.
tack och hej.

Finns enstaka exempel på folk som fått LARO-behandlin för tjackmissbruk.
Citera
2019-11-22, 03:11
Medlem
Citat:

tack och hej.

Du får vara hur arg du vill. Det är tur att staten/Sverige gällannde just detta går efter vetenskap och beprövad erfarenhet. Varför är det ett problem för dig att folk får en livslång behandling?

Är problemet att det kostar pengar för skattebetalare så behöver du inte svara - då gäller det ju all annan sjukvård också och inte specifikt detta.
Citera
2019-11-22, 07:16
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nekrofascist
Du får vara hur arg du vill. Det är tur att staten/Sverige gällannde just detta går efter vetenskap och beprövad erfarenhet. Varför är det ett problem för dig att folk får en livslång behandling?

Är problemet att det kostar pengar för skattebetalare så behöver du inte svara - då gäller det ju all annan sjukvård också och inte specifikt detta.
nej det är inte att det kostar pengar.
det är att knarkarna inte slutar knarka utan fortsätter.

skulle vara kul att läsa en ovinklad rapport där det framgår att man inte kan sluta med opiater/opioider utan att behöva ta sub resten av livet.

som sagt så låg jag i överkant med doserna på oxy, funkade helt fint att sluta. för att jag ville.

forskning och beprövad erfarenhet... haha
klart att pundarna säger att det är bra.
Citera
2019-11-22, 08:15
Medlem
Citat:

skulle vara kul att läsa en ovinklad rapport där det framgår att man inte kan sluta med opiater/opioider utan att behöva ta sub resten av livet.

som sagt så låg jag i överkant med doserna på oxy, funkade helt fint att sluta. för att jag ville.

Men ditt ovetenskapliga mähä. Det är inte pundare som har bedrivit studierna på området, utan forskare.

Fattar du inte att de flesta som varit intravenösa opiatmissbrukare inte klarar av att hålla sig ifrån droger? Fattar du inte att det är bättre för samhället om dessa får sitt knark lagligt istället?

Och vi bor liksom i Sverige. I våra grannländer har man tänkt till ordentligt, och injicerar heroin i narkomaner.
Citera
2019-11-22, 09:20
Medlem
Charliework86s avatar
Citat:

Shit du lever i fantasivärld, låter som du inte kan ett skit om opiater... varför slutar inte alla med heroin om det är så lätt?. Tror du att någon som gått på heroin i 15år bara kan sluta?
Citera
2019-11-22, 09:34
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charliework86
Shit du lever i fantasivärld, låter som du inte kan ett skit om opiater... varför slutar inte alla med heroin om det är så lätt?. Tror du att någon som gått på heroin i 15år bara kan sluta?
tror?
jag vet.
vilken sissyworld lever du i som tror att det inte går att sluta knarka?
läs mina inlägg istället för att bara jaga inlägg så får vi bättre diskussioner härinne.
Citera
2019-11-22, 10:44
Medlem
När jag har jobbat mot div. substitutionsmotagningar (som handläggare på soc. vuxen) så har nog alla jag haft i programmen varit där för att dom har försökt sluta flera gånger och misslyckats, trots behandling. Jag upplevde det aldrig som att det var enkelt att komma in bara för lite småmissbruk. Sen var jag ju inte på medicinarsidan, så jag kan inte säga något om doser och så. Däremot så sidomissbrukade ungefär hälften av dom jag hade där mer eller mindre hela tiden och det var ju något som mottagningarna jobbade med. Krav på inläggning för avgiftning, eller krav på att åka på behandling. Använde ofta just programmet och risken att åka ut som ett sätt att motivera personer att gå med på behandlingar. Oftast så var det personerna som hade sämst ordnad situation i övrigt, typ boende via soc. inget fast jobb osv. som sidomissbrukade. De med lite mer ordnade liv fixade det bättre, vilket är rätt symtomatiskt för personer med missbruk generellt så det är inte konstigt.
Citera
2019-11-22, 10:57
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
TS verkar ha koll. Jag kan också tycka att många får LARO allt för lättvindigt. När jag gick där så förslog jag ett kortkort för sub, dvs man måste skriva ett prov som visar att man är väl införstådd vad det innebär att pula i sig skyhöga doser av långtidsverkande potent opioid dag efter dag i år och att det tar enormt mycket energi att bli av med medicinen.

Min gissning är att 2/3 av Laro-patienterna inte ska vara där.

Jag tycker Laro har sin plats i samhället, så har jag det sagt.
Citera
2019-11-22, 12:11
Medlem
Diacetylmorfins avatar
Citat:

tack och hej.

Du är uppenbarligen inte insatt för fem öre...
Dagligt missbruk av starka opioider under flera års tid ger BESTÅENDE hjärnskador. Sämre stresstålighet, ångest, omöjligt att känna lycka osv. Belöningssystemet är i ständig obalans och satt ur funktion.
Det är tyvärr inget som läker av sig själv ifall man fått den typen av skador, och då är det verkligen befogat med substitutionsbehandling. Det räddar definitivt liv, mitt är ett av dem.

Men ja, det är många som kommer med i programmet som säkert skulle ha klarat sig utan det.
Men att påstå att "alla" bara kan spotta i näven o ge sig fan på att sluta, sen ha ett normalt liv, det är fantasi.

Du kan inte döma allt och alla utifrån dig själv, speciellt inte om du bara gått på tramadol...
Men ja, det finns ju olika sorters hjärnskador uppenbarligen
Citera
2019-11-22, 12:43
Medlem
Charliework86s avatar
Citat:

tack och hej.

Gick du på 2000mg oxycontin om dagen?... du vet vill att 60mg oxycontin är ganska starkt... verkar som du har nollkoll.. laro räddar liv, plus att det är billigare för samhället att ge missbrukare suboxone än att dom ska göra inbrott och kosta samhället förjävla mycket.... dom som jag känner och dom som det går bra för är med i laro, dom andra är döda eller sitter inne. Sjukt svårt att få ett bra liv utan droger om man gått på opiater länge.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in