Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Ofta vid unga mäns våldtäkt så är ofta alkohol inblandat. Så det vett man borde kanske ha är ännu mindre. Forskningen håller inte med om att man är utvecklad. De gamla romarna hade en 25år gräns för alla skyldigheter. Däremot fick man rättigheter vid 15 år. Grekerna (Aten) hade 21års gräns. Jag tror nog att greker och romarna hade delvis rätt.
Jag har träffat ganska många kriminella. De flesta av dem beter sig som förvuxna tonåringar ända upp i bland till 40årsåldern. Av de som sitter i fängelse så är det nog ganska många av dem som har en bokstavskombination eller rent utsagt är mindre begåvade. Kanske inte förståndshandikappade men på gränsen. Sen har de ofta även ett missbruk.
När det gäller våldtäktsmän så är återfallsgraden mycket låg jmf med andra brott. Det kan vara ett skäl till varför man vill undvika fängelse. Anstalter är mer brottsgenererande än former av straff.
Jag kommer ihåg jag läste nån stans att forskarna kommit fram till att mäns hjärna är utvecklad vid 21 år.
Kan nog stämma. Det tar några år innan man kommer upp i full standard.
Ja sant att ofta alkohol är inblandat. Kroppen har fullt upp med att bryta ner alkohol och då blir det överskott av sexenzymer istället.
Ofta så upplevs i alla fall brottslingar som mindre begåvade. Kan bero på flera olika saker som uppväxt miljö, knark, umgänge.
Kanske blir man ångerfull över sitt agerande.