Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-12-01, 17:56
Medlem
V.C Rekord och unika prestationer

Grand Slam
Med redan 38 pallplaster och 29 vinster i världscupen får man nog betrakta Klabeo som ett fenomen.
Har någon annan dessutom lyckats ta 3 OS-guld, Tour de Ski och två olika totala världscupsvinster under samma säsong?

Bäst genom tiderna
Klaebo börjar nu närma sig Northugs 38:a V.C-vinster och är bara en ifrån Gundes 30 vinster.
Sen är nästa skalp Daehlis 46 innan han istället får börja matchas mot damernas rekord som t.ex Bjoergens 114.
Så redan denna säsong kan han bli bäst genom tiderna på herrsidan.

Göra det omöjliga
En annan helt unik prestation är ju om han vinner både distans och sprint cupen.
Med tanke på att monsteråkare som Bolshunov, Sundby, Ustiugov inte direkt imponerat hittills
är ju chansen definitivt där. Konkurrensen kan ju snarare komma från landsmän som
Krüger, Røthe, Tønseth eller Iversen. (Northug var nära 2010 och 2013 med 1,2 resp 3,2 i distans och sprint).

Men vad gör då Klaebo så unik egentligen?

Träningen:
Först o främst har han ju haft sin morfar som tränare under hela uppväxten.
Detta har ju förutom kontinuitet också gjort att han hare tränare som vet exakt vad
hans kropp tål och vad som faktiskt fungerar för honom. En annan aspekt är disciplinen,
han går ofta upp och tränar kl 5 på morgonen vilket medför att får längre och bättre återhämning mellan sina pass (även mentalt).

Kosten:
Imed att han är intolerant mot bl.a gluten o annat, så håller han ju en kost som är delvis fri från
just gluten och sådant som ofta annars kan orsaka mer inflammationer och ge andra negativa effekter.

Tekniken:
Med sitt karakteristiska klaebo-klyv så behöver Klaebo ju inte lika mycket fästvalla som sina konkurrenter. Men imed att han fortfarande är en väldigt lätt åkare så klarar han ju ändå av att åka fort även uppför. Detta gör e.g att han är en Northug och Johaug på samma gång. Alltså fenomenal nedförsteknik t.ex i kurvor men inte samma stora överkropp som Northug att släpa på uppför. Att han dessutom åkt rullskidor sen väldigt ung ålder har ju gjort sitt till. Mindre beroende på fästvalla minskar också chansen att han blir "bortvallad" under svåra förhållanden.

Taktik och mental mognad:
Klaebo ger intryck av att vara en trygg och sansad åkare, Han är omgiven av en familj som ställer upp i vått och tort. Han är inte lika barnslig och känslosam som Northug eller naiv som typiskt svenska eller ryska åkare som Halfvarsson, Södergen, Bolshunov eller Hellner som ofta gjort idiotiska (eller obefintliga) taktiska beslut. Han går sällan ut för hårt och spränger sig, han vet att han kan ge lite avstånd till folk för att sedan glida ikapp och "springa" ikapp utför. Han kan också balansera att hålla avstånd bakåt och bli ikappåkt. Jag tror också detta beror på en annan kultur i Norge där man generellt verkar mer medvetna kring taktik och t.ex sneglar på andra sporter som cykling.

Norska kontexten:
Imed att Klaebo bor i Trondheim så kan han fullt utnyttja närheten till sådana resurser som Toppidrettsenteret Olympiatoppen. Här har han förutom en stor stödapparat och en genomarbetad elitsatsning tillgång till väldigt regelbundna och utförliga fystester på alltifrån kondition, blodvärden, kraftutväxling o.s.v . Han har även tillgång till glaciärskidåkning på sommaren utan att behöva åka till alperna.

Vad säger ni andra?
Håller ni med?
Har jag missat nåt?
Citera
2019-12-01, 18:43
Medlem
Jofs avatar
Du har missat analys av hans kliv.
Sen funderar jag på det du säger om "annan kultur i Norge" runt skidåkning då. Vad kan det innebära.
En sak. Skidåkning är i Norge inte bara något man tävlar i, utan något men lever i. En skillnad mot Sverige.
Svenska skidåkare uppför sig ibland lite fånigt. Dramatiserar.
Kanske det påverkar det taktiska tänket också i tävlingssammanhang?
Citera
2019-12-01, 20:25
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forbrurkaren
[B

Norska kontexten:
Imed att Klaebo bor i Trondheim så kan han fullt utnyttja närheten till sådana resurser som Toppidrettsenteret Olympiatoppen. Här har han förutom en stor stödapparat och en genomarbetad elitsatsning tillgång till väldigt regelbundna och utförliga fystester på alltifrån kondition, blodvärden, kraftutväxling o.s.v

Håller ni med?
?

Olympiatoppen ligger i Oslo
https://www.olympiatoppen.no/om_olym...m/page721.html
Citera
2019-12-01, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Olympiatoppen ligger i Oslo
https://www.olympiatoppen.no/om_olym...m/page721.html

Förutom att det finns ett i Granåsen, Trondheim med då..
https://www.olympiatoppen.no/om_olym.../page3074.html
Olympiatoppen Midt-Norge
Citera
2019-12-01, 20:59
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Förutom att det finns ett i Granåsen, Trondheim med då..
https://www.olympiatoppen.no/om_olym.../page3074.html
Olympiatoppen Midt-Norge

Ok nytt för mig
Tack
Citera
2019-12-01, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Du har missat analys av hans kliv.
Sen funderar jag på det du säger om "annan kultur i Norge" runt skidåkning då. Vad kan det innebära.
En sak. Skidåkning är i Norge inte bara något man tävlar i, utan något men lever i. En skillnad mot Sverige.
Svenska skidåkare uppför sig ibland lite fånigt. Dramatiserar.
Kanske det påverkar det taktiska tänket också i tävlingssammanhang?

Den diskussionen om skillnad i kultur förtjänar nog en tråd i sig
"Dää e ä enn heääl livstil!"

Analys av hans kliv har ju så många andra redan gjort, så tänkte det finns väl eg inget nytt o säga där.
Men bidra gärna om ni har tankar. Det var väl lite av en slump att det kom till från början...
Jag tycker följande komedi klipp när han "springer" med skidor på barmark visar vilken sjuk teknik han eg har.

https://www.youtube.com/watch?v=gaus-kt7qII
Run Klaebo Run!
Senast redigerad av forbrurkaren 2019-12-01 kl. 21:07.
Citera
2019-12-02, 01:31
Medlem
Jofs avatar
Varför kör inte alla med att springa då? En tidsfråga?
Citera
2019-12-02, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Varför kör inte alla med att springa då? En tidsfråga?
Jag tror definitivt tendensen går och det hållet..
Lite som när V-stilen kom i backhoppning..
Och de försöker ju redan nu

Skillnaden är väl att det är svårt att få till tekniken lika bra som Klaebo
Kika t.ex på OS-finalen i sprint, notera hur Klaebo lyckas håll en mycket mer upprätt position,
får upp knäna högre, får fram armarna mer och kan trycka mer kraft rakt neråt,
kombinerat med en extrem frekvens.

https://www.youtube.com/watch?v=HIkp3LIAqvs&t=50s
Citera
2019-12-02, 09:37
Medlem
CPJesuss avatar
Definitivt den bästa sprintern genom tiderna, dessutom i bägge stilar.
Dock är han inte lika mångsidig som Petter som behärskade alla distanser. Kläbo är ung men jag har hittills inte sett något övertygande femmilslopp av honom. Tremils skiathlon är väl maxdistans där han kan vara giftig.
Citera
2019-12-02, 11:05
Medlem
Jofs avatar
Kan vara så att norska skidåkare i mycket större utsträckning än svenska har åkt, gått på ski, sen barnsben och sen gradvis i vuxen ålder gått över till att tävla.
Svenskar, inbillar jag mig, har i större grad, inlett sin skidåkning med att tävla.
Citera
2019-12-02, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CPJesus
Definitivt den bästa sprintern genom tiderna, dessutom i bägge stilar.
Dock är han inte lika mångsidig som Petter som behärskade alla distanser. Kläbo är ung men jag har hittills inte sett något övertygande femmilslopp av honom. Tremils skiathlon är väl maxdistans där han kan vara giftig.

Bäst genom tiderna refererade ju e.g. till antal V.C titlar.
Men det är ju helt klart en intressant jämförelse.

Northug var ju en mästare på 50k masstart och där kanske inte Klaebo riktigt har orken än.
I mästerskap har dock Northug bara vunnit ett lopp med individuell start, VM 2013, 15k
Och i världscupen får jag det till fem? (inte räknat prologer o dyl)
Dessutom lyckades ju Klaebo vinna TdS till skillnad mot Northug.

Däremot har väl Klaebo en del att bevisa speciellt i individuell start i fri stil,
(där dock Northug bara vunnit två V.C lopp) medan i klassiskt
så är han ju redan nu en av de främsta en bra dag.
Senast redigerad av forbrurkaren 2019-12-02 kl. 14:06.
Citera
2019-12-02, 19:02
Medlem
CPJesuss avatar
Citat:
Bäst genom tiderna refererade ju e.g. till antal V.C titlar.
Men det är ju helt klart en intressant jämförelse.

Northug var ju en mästare på 50k masstart och där kanske inte Klaebo riktigt har orken än.
I mästerskap har dock Northug bara vunnit ett lopp med individuell start, VM 2013, 15k
Och i världscupen får jag det till fem? (inte räknat prologer o dyl)
Dessutom lyckades ju Klaebo vinna TdS till skillnad mot Northug.

Däremot har väl Klaebo en del att bevisa speciellt i individuell start i fri stil,
(där dock Northug bara vunnit två V.C lopp) medan i klassiskt
så är han ju redan nu en av de främsta en bra dag.

Så är det. Frågan är ju bara om han öht siktar på att så småningom bli en bra femmilare eller nöjer sig med att "bara" vara världens bästa sprinter och i eliten på övriga distanser.
Sportsligt nog har han ju gett upp femmilen i mästerskap då han enligt egen utsago bara ställer upp i tävlingar där han anser sig ha chans att hamna på pallen. (I o f s en mycket klok och sund inställning som jag önskar att många svenska idrottsturister på olika mästerskap borde ta efter).

OT: Vad är det f.ö. för märklig norska han snackar? Jag har normalt mycket lätt att förstå norrmän men Kläbo får man anstränga sig för att begripa. Han lägger in olika nj-ljud då och då verkar det i orden så han är betydligt mer lättbegriplig på engelska som han behärskar bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in