Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-12-04, 02:33
Medlem
Hejsan

Reser ner till Bangkok i januari och stannar ungefär 3 veckor, detta blir min första resa på egen hand någonsin.

Har funderat på att tjacka en billig inrikes också, ner till nån nice ö i söder typ halva tiden då hela tiden i Bangkok kanske blir lite väl. Skulle vilja uppleva lite paradis-chill-ställe också..

Är inte ute efter fest eller att träffa damer överhuvudtaget då jag har flickvän och inte precis föredrar att festa. Åker mest för att vila upp mig, explora lite, och bygga upp eller se hur mitt psyke klarar sig på egen hand

Det jag vill ha här är lite tips - vad jag bör tänka på, saker att göra & nyttiga råd i allmänhet. Håller på en del med kampsport så något häftigt thaiboxnings-ställe skulle vara intressant.

Har inte planerat längre än att jag köpt flygbiljetten
Citera
2019-12-04, 08:35
Medlem
Halva tiden i Bangkok låter länge, 5-6 dgr räcker.
Citera
2019-12-04, 10:05
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azer1te
Hejsan

Reser ner till Bangkok i januari och stannar ungefär 3 veckor, detta blir min första resa på egen hand någonsin.

Har funderat på att tjacka en billig inrikes också, ner till nån nice ö i söder typ halva tiden då hela tiden i Bangkok kanske blir lite väl. Skulle vilja uppleva lite paradis-chill-ställe också..

Är inte ute efter fest eller att träffa damer överhuvudtaget då jag har flickvän och inte precis föredrar att festa. Åker mest för att vila upp mig, explora lite, och bygga upp eller se hur mitt psyke klarar sig på egen hand

Det jag vill ha här är lite tips - vad jag bör tänka på, saker att göra & nyttiga råd i allmänhet. Håller på en del med kampsport så något häftigt thaiboxnings-ställe skulle vara intressant.

Skulle inte stanna mer än en vecka i staden. Man blir mätt på det rätt snabbt.
Citera
2019-12-04, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koivu
Halva tiden i Bangkok låter länge, 5-6 dgr räcker.

Citat:
Ursprungligen postat av StickmanRevolution
Skulle inte stanna mer än en vecka i staden. Man blir mätt på det rätt snabbt.

Jag skulle säga tvärt om, bott i Bangkok i 6 år, saknar fortfarande staden när jag inte är där
Citera
2019-12-04, 10:45
Medlem
Dollmens avatar
Ska du ha en bra resa så stanna inte så länge i Bkk utan dra till en ö å bo på nått Thaiboxningsställe. Finns många men Koh Chang e å rek. Finns grupper på Facebook där du kan söka boende
Citera
2019-12-04, 10:49
Medlem
KalleAnkasRovhals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azer1te
Hejsan

Jag gillar din idé skarpt! Att resa ensam och se sig omkring i världen är något jag kallar att det ger en hår på bröstet. Du kommer absolut att bli mer världsvan, streetsmart och får även ta del och lära dig av andra kulturer. Detta kommer absolut att göra dig gott och vara ett minne för livet. Önskar att mer folk gjorde som du.

Jag har rest ensam en hel del i min ungdom och det gjorde mig gott på alla sätt och vis.

Sen alla idioter som säger att "att resa ensam är ett tecken på att man är mobbad och inte har några vänner" är bara ett tecken på att dem själva är osäkra och inte själva vågar testa sina vingar. Osäkra människor som måste ha en massa polare runt omkring sig för att våga hävda sig.

Själv så reste jag till USA i min ungdom. Visst fan var jag nervös i början men det löser sig alltid och man träffar alltid bytt och intressant folk att umgås med.

OBS: var bara inte för naiv och var alltid på din vakt för annars kan det sluta illa.
Citera
2019-12-04, 11:28
Medlem
PsykOlogiskts avatar
Planera inte för mycket bara, var spontan
Citera
2019-12-04, 14:40
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexxxZ
Jag skulle säga tvärt om, bott i Bangkok i 6 år, saknar fortfarande staden när jag inte är där
Så e de, även om jag inte är bofast i Bkk så gillar jag stan och saknar den när man är annorstädes.

Men ett tips till TS är väl att ta de sista dagarna iallafall i Bangkok för att handla presenter och sånt, så slipper man bära med sig allt under sin resa. Och är nått för billigt då är det inget att ha.
Citera
2019-12-04, 15:40
Bannlyst
Låter spännande! Kanske 2 veckor till att börja med?
Citera
2019-12-04, 16:23
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkasRovhal
Jag gillar din idé skarpt! Att resa ensam och se sig omkring i världen är något jag kallar att det ger en hår på bröstet. Du kommer absolut att bli mer världsvan, streetsmart och får även ta del och lära dig av andra kulturer. Detta kommer absolut att göra dig gott och vara ett minne för livet. Önskar att mer folk gjorde som du.

Jag har rest ensam en hel del i min ungdom och det gjorde mig gott på alla sätt och vis.

Sen alla idioter som säger att "att resa ensam är ett tecken på att man är mobbad och inte har några vänner" är bara ett tecken på att dem själva är osäkra och inte själva vågar testa sina vingar. Osäkra människor som måste ha en massa polare runt omkring sig för att våga hävda sig.

Själv så reste jag till USA i min ungdom. Visst fan var jag nervös i början men det löser sig alltid och man träffar alltid bytt och intressant folk att umgås med.

OBS: var bara inte för naiv och var alltid på din vakt för annars kan det sluta illa.

Mycket bra skrivet. Håller helt med!

Jag reste ensam på min första backpacker-resa till Asien (Indien och Sri Lanka) när jag var exakt lika gammal som TS. Det var en omtumlande och jävligt nyttig resa för en bortskämd småstadspojke som jag var.

Det sista du skriver är dock mycket viktigt att tänka på. Alla ser en som ett vandrande dollartecken och det gäller att vara bestämd och inte för naiv. Om du betalar 2 kronor mer än lokalbefolkningen för en grej är väl inget att bråka om, men man ska passa sig för mer avancerade scam. Använd inte droger och ta det jävligt lugnt med alkohol så är chansen större att omdömet fungerar.
Citera
2019-12-04, 18:42
Medlem
submariners avatar
Hej,

3-4 lugna dagar i BKK räcker, promenera i China Town och besök marknader, ät mycket street food, besök Nana, sätt dig ner på en plastpall jämte vagnen där maten serveras och bara kolla på folk och njut av en öl, ta med pockets eller Storytel + AirPods.

På tre veckor hinner du med en svängbåde till norra delen (t.ex. Chiang Mai) och 10 dagar strand. Tänk på att mycket bra och vettigt boende kommer vara uppbokat (Hotels.com etc. är poppis) så föreslår att du kollar läget hemifrån

Enjoy!
Citera
2019-12-04, 21:34
Medlem
Neksnors avatar
Börja med några dagar bara i Bangkok, sedan kan du på slutet ta fler om stan var roligare än ön.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3099789

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här