Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-19, 10:10
  #169
Medlem
Svavelvinters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krysostomus
Tyvärr är västerländsk kristendom skadat av den katolska uppfattningen om vad helvetet är. Inom den ortodoxa kyrkan som jag tillhör så tror vi inte att helvetet är en fysisk plats, utan det är mer ett stadium som du även kan erfara även i det vardagliga livet, exempelvis när du går till jobbet valfri måndagmorgon. Vi ser det inte som katolikerna att vi samlar poäng i det nuvarande livet och sen så får du ditt straff eller belöning i efterlivet.

Ja enligt KK så kommer man ju först till skärselden där vi ska renas från våra synder. Vilket för mig är konstigt resonemang eftersom Kristus dog på korset och friköpt oss från synd.

Otrodox? Hoppas du får en fin 6:e januari
Citera
2019-12-20, 06:18
  #170
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelvinter
Ja enligt KK så kommer man ju först till skärselden där vi ska renas från våra synder. Vilket för mig är konstigt resonemang eftersom Kristus dog på korset och friköpt oss från synd.

Man får skilja på arvsynd och egen synd. På grund av inkarnationen av Jesus kan vi "bli Gud" genom theosis och få evigt liv, vilket tidigare inte var möjligt. Så på sätt och vis, så är effekterna av fallet helade.

Citat:
Otrodox? Hoppas du får en fin 6:e januari

Detsamma :P
Citera
2019-12-26, 09:58
  #171
Medlem
Megalits avatar
[quote=Megalit|69713237]
Citat:
Ursprungligen postat av Krysostomus
Tyvärr är västerländsk kristendom skadat av den katolska uppfattningen om vad helvetet är. Inom den ortodoxa kyrkan som jag tillhör så tror vi inte att helvetet är en fysisk plats, utan det är mer ett stadium som du även kan erfara även i det vardagliga livet, exempelvis när du går till jobbet valfri måndagmorgon. Vi ser det inte som katolikerna att vi samlar poäng i det nuvarande livet och sen så får du ditt straff eller belöning i efterlivet.

Skämt åsido, så är helvetet ett stadium du erfar när du hatar Gud och vice versa med himlen. Både troende och icke-troende kommer känna "Guds eld" i efterlivet, men för den troende kommer erfarenheten av elden vara annorlunda från den icke-troende som hatar Gud. Guds eld kan för vissa kännetecknas av ett stadium av salighet, och andra som misär eller helvetet.

Med det sagt så finns det många ortodoxa helgon som sett visioner om efterlivet, men man behöver inte vara ortodoxt kristen och tro på dessa (även om jag tror på dem). Det är en doktrin, och ingen dogm.
Om du vill läsa på mer om tull-husen:
[url]https://o
Hmm.. det är inte JAG som har skrivit ovanstående postulat... Vet ej vad som har hänt här...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback