2019-12-08, 13:39
Medlem
gt97gh28s avatar
Hej!
Sliter mitt hår med att försöka köra program direkt från usb.
Har testat med Linux på usb men får bara Kernel-fel.
Testat tanka ner program som Libreoffice, Tor-browser osv men får bara fel hela tiden.

Finns det någon här som fått det till att fungera och i så fall hur?

Tanken är att jag vill ha ett usb som jag kan köra saker från mitt usb och sedan ta det med mig.
Citera
2019-12-08, 13:55
Medlem
Kippt från How-to-geek

https://www.howtogeek.com/213396/how...e-on-your-mac/

Apple’s made it difficult to boot non-Mac OS X operating systems off of USB drives. While you can connect an external CD/DVD drive to your Mac and boot from standard Linux live CDs and USBs, simply connecting a Linux live USB drive created by standard tools like Universal USB Installer and uNetbootin to a Mac won’t work.

There are several ways around this. For example, Ubuntu offers some painstaking instructions that involve converting the USB drive’s file system and making its partitions bootable, but some people report these instructions won’t work for them. There’s a reason Ubuntu recommends just burning a disc.

rEFInd should allow you to boot those USB drives if you install it on your Mac. But you don’t have to install this alternative UEFI boot manager on your Mac. The solution below should allow you to create Linux live USB drives that will boot on modern Macs without any additional fiddling or anything extra — insert, reboot, and go.
Citera
2019-12-08, 17:53
Medlem
gt97gh28s avatar
Redan testat det och får samma fel som utan den bootloadern. Något med Kernel fel
Citera
2019-12-08, 23:55
Medlem
om du måste ha en apple dator så är det är.. skaffa en billig pc och problemet är löst..
Citera
2019-12-11, 07:47
Medlem
hipp-hipps avatar
Jag har kört Linux på Macbook Pro (2015) från USB. Mint, Fedora och Tails. Inga problem.

p.s. du menar "köra system" och inte "köra program" från usb? det är helt två olika saker.
Citera
2019-12-15, 11:00
Medlem
gt97gh28s avatar
Har testad båda sakerna.
Testade först att köra enstaka program typ Firefox direkt från usb, men det gick inte då de var för gamla versioner.

Sedan ville jag skapa ett usb med t.ex Linux Tails och boot från usb. Dock kommer det hemma tiden upp att det är någonting med Kernel som felar.
Har en MacBook Air 2019 med Catalina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in