Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-12-11, 21:00
  #13
Medlem
Det handlar om syror som lagras i musklerna och sånt. Saken är att det finns ju näring men det tar mer energi att bryta ner än vad man får ut. Så man äter sig till döds.
Citera
2019-12-16, 16:06
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Människokött är kalorisnålt. Det läste jag i Illustrerad Vetenskap för väldigt länge sedan. En hel hjärna innehåller inte mer än 2000 kcal.
Frågan handlade inte om kalorier utan om proteiner. Det är inte samma sak. Just de aminosyror det blir brist på vid proteinbrist, alltså de kroppen inte kan tillverka själv, lär dock kroppen på någon annan människa med proteinbrist inte vara så rik på.
Citera
2019-12-16, 16:12
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miy
Om världen skulle gå åt skogen så tänker iallafall jag fortsätta gymma, helt fel läge att bli en klenis dessutom.

Tänker att det kan bli svårt få i sig nog med protein varje dag efter ett tag.

Som jag ser det finns det två alternativ.

1. Försöka skaffa mig en gymgrossisten butik som bas, protein för en evighet men då måste jag skydda den och känner mig mer som en Explorer.

2. Börja äta människor, känns helt fel inte alls min grej.

Fyll på med alternativ om ni kommer på något bättre sätt
Har du mänsklig intelligens behöver det inte alls vara en katastrof att bli fysiskt svag, blir bara att improvisera med mer avancerade verktyg och skjutvapen behöver man ju inte vara stark för att avfyra. Det finns många djur som är starkare än människor och det har ju inte fått mänskligheten att dö ut. Skulle faktiskt hävda att det är en fördel att dra ner på musklernas proteinbehov för immunförsvarets skull, historiskt sett har mycket fler män än kvinnor dött i pandemier och eunucker levde i snitt längre än andra på den tiden när infektionssjukdomar var en vanlig dödsorsak. En nackdel för generna är det ju att bli steril, men med rätt selektiv förändring av kroppen kan det gå att spara protein i musklerna utan att slå ut spermieproduktionen vilket kan dryftas i tråden (FB) Reglera specifika vävnaders näringsanvändning? med en viss bakgrund från (FB) Djurmuskler som inte blir starkare av testosteron?
Citera
2019-12-18, 19:49
  #16
Medlem
Lär dig odla bondbönor och ärtor.
Citera
2019-12-19, 16:55
  #17
Medlem
Svårt att bedöma hur världen ser ut efter domedagen och vad som överlevt. Allt animaliskt innehåller ju protein, men beroende på vilket scenario du ser framför dig, atomkrig eller annat, kan tillgången endera vara mycket begränsad eller förgiftad. Detsamma gäller den protein du kan odla, då marken kan vara allt från jättebördig till helt obrukbar.
Att lagra protein i sådan mängd att du kan äta 2 gr/kg kroppsvikt per dag, eller vad du nu siktar på, kommer kräva mer än en Gymgrossisten butik. För min del innebär det över 200 gr/dag, dvs över 7 ton på 10 år.
Gillar trots det frågeställningen och ger därför tipset att bo i närheten av fiskevatten, ha redskap inkl båt för att kunna utnyttja det. Ha vapen och fällor för att kunna jaga. Lagra frön, kärnor och annat som går att inkubera och sedan plantera vid behov. Se till att ha kunskap och redskap för att kunna bruka mark. Ha någon form av förvaring, tex solcellsdrivet kylskåp/frys redo.
Dina dagar kommer gå åt att hålla igång ovan, så något gym lär du inte behöva för att hålla dig i form.
Citera
2019-12-19, 17:12
  #18
Medlem
Gollumns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaoLaowei
Svårt att bedöma hur världen ser ut efter domedagen och vad som överlevt. Allt animaliskt innehåller ju protein, men beroende på vilket scenario du ser framför dig, atomkrig eller annat, kan tillgången endera vara mycket begränsad eller förgiftad. Detsamma gäller den protein du kan odla, då marken kan vara allt från jättebördig till helt obrukbar.
Att lagra protein i sådan mängd att du kan äta 2 gr/kg kroppsvikt per dag, eller vad du nu siktar på, kommer kräva mer än en Gymgrossisten butik. För min del innebär det över 200 gr/dag, dvs över 7 ton på 10 år.
Gillar trots det frågeställningen och ger därför tipset att bo i närheten av fiskevatten, ha redskap inkl båt för att kunna utnyttja det. Ha vapen och fällor för att kunna jaga. Lagra frön, kärnor och annat som går att inkubera och sedan plantera vid behov. Se till att ha kunskap och redskap för att kunna bruka mark. Ha någon form av förvaring, tex solcellsdrivet kylskåp/frys redo.
Dina dagar kommer gå åt att hålla igång ovan, så något gym lär du inte behöva för att hålla dig i form.

Du har räknat fel på en nolla i dina uträkningar
Citera
2019-12-20, 19:50
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
När skiten träffar fläkten så kommer i alla fall jag att bokstavligt talat gå över lik för att föda familjen.

Blir det svårt att hitta föda så kommer jag att börja jaga människor utan att tveka.

Vi är ju djur så varför inte äta människa?
Kött är kött.

Kommer så klart grilla det först och jag kommer inte att säga till ungarna vart jag har ”hittat” köttet...

Detta sätt förutom att det är omoraliskt så funkar det inte långsiktigt. Det finns en stor risk att människorna du jagar kommer att försvara sig och andra människor kommer att försöka göra samma sak mot dig. Även om du är starkast och lyckas döda alla du jagar. Hur länge räcker köttet? Människorna kommer att ta slut och då svälter du ändå.

Det är bättre att samarbeta med överlevande människor istället för att äta dem! För att överleva långsiktigt så behövs kontinuerlig produktion av mat och då behövs arbetare som odla växter, föder upp djur, fixa vatten m.m. Låt människor arbeta för dig istället. Har du kunskaper så dela med dig så de kommer igång med sin egen matproduktion. I gengäld kommer de att tacka dig och stå vid din sida och försvara dig mot andra som tänker äta upp dig! Få du tillräcklig många på din sida så kommer ingen att våga anfalla dig. Det är på det sättet ett nytt civilisation kan byggas upp och överleva långsiktigt.

Alla som överlever genom att jaga människor kommer att förlora mot de som istället samarbeta och organisera sig för de kommer att vara många gånger fler och starkare!
Citera
2019-12-22, 19:02
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gollumn
Du har räknat fel på en nolla i dina uträkningar

Stämmer!
Tack!
För 10 år kan det nog räcka med innehållet från en större Gg-butik :-)
Citera
2019-12-23, 08:18
  #21
Medlem
dmdrygs avatar
fisk är underskattat och ofta lättillgängligt om man kan fiska, speciellt små fiskar är relativt lätt att fiska och ofta nära kanterna så man kommer åt dom utan båt, kräver dock små krokar och tunna linor, men man kan få ganska mycket mat lätt där
Citera
2019-12-23, 09:05
  #22
Medlem
Blommetupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dmdryg
fisk är underskattat och ofta lättillgängligt om man kan fiska, speciellt små fiskar är relativt lätt att fiska och ofta nära kanterna så man kommer åt dom utan båt, kräver dock små krokar och tunna linor, men man kan få ganska mycket mat lätt där

Man kan också fiska småspigg med hjälp av fällor ala avkapad och ut och invänd petflaska. Småspiggen kan man endera äta själv eller använda som bete till större fisk. Med fällor så kan man göra andra saker samtidigt som man skaffar mat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback