Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-17, 09:44
  #121
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Däggdjuren utvecklades för cirka 220 miljoner år sedan och då hade CO2-koncentrationen i atmosfären redan börjat sjunka. Primater som chimpanser och orangutanger är inte mer än ett par miljoner år gamla och då var inte atmosfären drastiskt annorlunda från idag.



En del oroar oss för våra barn och barnbarns framtid, men inte du? Sedan går förändringarna tillräckligt fort för att jag ska hinna uppleva CO2-koncentrationer på upp till 800 ppm inom min livstid vilket är tillräckligt för att orsaka de problem jag beskrev. Både din och min kognitiva förmåga kommer påverkas negativt av utsläppen av koldioxid.

Är man orolig för sina barn/barnbarn i ett klimatsammanhang är det direkt oansvarigt och själviskt att skaffa sådana.

Mina kognitiva förmågor nedsätter jag själv med jämna mellanrum, alldeles frivilligt. Så om det blir så, ser jag snarare fram mot det än räds.
Citera
2019-12-27, 22:50
  #122
Medlem
De e rätt ironiskt för att klimathotet låter jävligt spännande faktiskt. Du kommer utmanas av problemlösning, du ska hitta varma kläder och kommunicera med främlingar när kylan frusit sönder dina element och internet-kopplingar.

Jämfört med att som idag åka pendeltåg för o jobba nått monotont jobb så tycker jag man borde skynda på klimathotet.
__________________
Senast redigerad av fr0g 2019-12-27 kl. 22:59.
Citera
2019-12-28, 09:30
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Jämfört med att som idag åka pendeltåg för o jobba nått monotont jobb så tycker jag man borde skynda på klimathotet.
Tycker du livet här uppe i Sverige är för tråkigt och välordnat finns gott om länder du kan flytta till för att få ett mindre monotont liv. Säg att du åker ned till Syrien och hjälper till med återuppbyggnaden, där fick de en dos av klimathotet när en ovanligt hård torka bidrog till att landet kollapsade.
Citera
2019-12-28, 10:27
  #124
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
"Vi måste göra nåt för att rädda världen"

Det har vi ju alla hört, men vad är det specifikt som gör dig nojig för en temperaturökning på några grader? Är det att din källare blir översvämmad vid ett skyfall, är det att det blir torrt och varmt på sommaren (hejdå alla solturister, ni behöver inte svara), är det att isbjörnarna får det tufft, att vi inte kan importera brytbönor från Afrika med flyg längre? Berätta!


De flesta människor inser nog numera att det inte kommer att gå att stoppa temperaturökningarna och att det som följer blir en total kollaps av civilisationen inom 200 år.. Vägen dit kommer bli svår för v åra barn och barnbarn och deras chans till överlevnadd kommer vara låg.

Det kommer säljas och köpas och tillverkas onödiga varor till folk och det kommer förstöras mark, dricksvatten, skogar och hav i en rasande fart.. Enbart skogsskövlingen ökar år för år, Haven blir allt skitigare mer och mer olja och kol används..Folk köper billiga varor från kina fulla med giftiga kemikalier som sprids över planeten..

INGA politiker gör något eftersom de agerar åt kapitalstinna företag som vill öka sina vinster och åt vanliga Sv3enssons som investerat sina sparpengar och pensionspengar i dessa globala miljöförstörande företag.. för att de går med vinst..

Detta kommer inte att ändras och karusellen kommer enbart gå fortare mot katastrofen.. Det är enbart skitsnack att detta kan stoppas. Ingen politiker vågar ens gå i närheten av VERKLIGA åtgärder för att stoppa detta-

Ex så måste utbudet av onödiga varor minska med 99% tillverkning och frakt av varor MÅSTE gå ned..Trots efterfrågan.. Stenhårda krav på tillverkare och transporter måste till. Illegal avverkning måste stoppas.. men då kräbs det typ dödsstraff eller att man skjuter folk på plats när det utförs annars kommer det inte att upphöra.

Avrättar man inte folk som orsakar något illa för planeten så kommer förstörelsen att fortsätta och de giriga kommer att förstöra miljön för att få sina vinster.

Sänk 90% av alla fiskebåtar ute på haven med man och allt så kanske fisken i haven får en chans att återhämta sig. Det krävs verkligt hårda nypor för att stoppa planetens undergång.. och detta vill ingen politiker göra så eländet kommer att fortsätta.

Släppa ut ett virus som dödar 90% av befolkningen är nog den troligaste åtgärden och det finns säkert en grupp rika giriga som tänkt denna tanke..
Citera
2019-12-28, 10:53
  #125
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
De flesta människor inser nog numera att det inte kommer att gå att stoppa temperaturökningarna och att det som följer blir en total kollaps av civilisationen inom 200 år.. Vägen dit kommer bli svår för v åra barn och barnbarn och deras chans till överlevnadd kommer vara låg.

Det kommer säljas och köpas och tillverkas onödiga varor till folk och det kommer förstöras mark, dricksvatten, skogar och hav i en rasande fart.. Enbart skogsskövlingen ökar år för år, Haven blir allt skitigare mer och mer olja och kol används..Folk köper billiga varor från kina fulla med giftiga kemikalier som sprids över planeten..

INGA politiker gör något eftersom de agerar åt kapitalstinna företag som vill öka sina vinster och åt vanliga Sv3enssons som investerat sina sparpengar och pensionspengar i dessa globala miljöförstörande företag.. för att de går med vinst..

Detta kommer inte att ändras och karusellen kommer enbart gå fortare mot katastrofen.. Det är enbart skitsnack att detta kan stoppas. Ingen politiker vågar ens gå i närheten av VERKLIGA åtgärder för att stoppa detta-

Ex så måste utbudet av onödiga varor minska med 99% tillverkning och frakt av varor MÅSTE gå ned..Trots efterfrågan.. Stenhårda krav på tillverkare och transporter måste till. Illegal avverkning måste stoppas.. men då kräbs det typ dödsstraff eller att man skjuter folk på plats när det utförs annars kommer det inte att upphöra.

Avrättar man inte folk som orsakar något illa för planeten så kommer förstörelsen att fortsätta och de giriga kommer att förstöra miljön för att få sina vinster.

Sänk 90% av alla fiskebåtar ute på haven med man och allt så kanske fisken i haven får en chans att återhämta sig. Det krävs verkligt hårda nypor för att stoppa planetens undergång.. och detta vill ingen politiker göra så eländet kommer att fortsätta.

Släppa ut ett virus som dödar 90% av befolkningen är nog den troligaste åtgärden och det finns säkert en grupp rika giriga som tänkt denna tanke..

Med andra ord, du är enig med mig - det finns för mycket människor här i världen. Bort med 99% (din siffra) och världen är "räddad". Vi börjar med dina barn, ok?
Citera
2019-12-28, 10:57
  #126
Medlem
Arsenikarsles avatar
Omedelbara nackdelar jag kan komma på: Översvämmat källarförråd, svårt att hålla husdjuren svala under sommaren.
Fördel: kan odla växter som annars kräver sydligare klimat, kanske byter vi ut rapsfälten mot vinodlingar?
Antagligen inte men det vore coolt.
Citera
2019-12-28, 10:59
  #127
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Med andra ord, du är enig med mig - det finns för mycket människor här i världen. Bort med 99% (din siffra) och världen är "räddad". Vi börjar med dina barn, ok?

Det mest logiska vore att börja med dem som skitar ner mest gemom beslut inom politik och bolagsstyrelser. Sedan de som förstör av girighet på ett mer privat plan.
Citera
2019-12-28, 11:08
  #128
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Det mest logiska vore att börja med dem som skitar ner mest gemom beslut inom politik och bolagsstyrelser. Sedan de som förstör av girighet på ett mer privat plan.

Felslut, skulle jag säga. Tänker man som du ska man sluta konsumera själv, inte tvinga andra. Som jag skrev tidigare, om man är så oroad för sina barnbarns framtid att man vill plåga sina medmänniskor idag, skulle man inte tagit det själviska beslutet att skaffa barn.
Citera
2019-12-28, 11:26
  #129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Felslut, skulle jag säga. Tänker man som du ska man sluta konsumera själv, inte tvinga andra.
Det är snarare det där som är ett logiskt felslut. Jorden räddas inte av att en liten grupp entusiaster hoppar av och lever extremt miljövänligt medan resten förstör som tidigare.

Sen är det knappast flaskborste du skall oroa dig över utan dem han talar om, de där miljardärerna som bygger skyddsrum ute i ödemarken i väntan på undergången. Finns uppenbar risk att någon av dem tröttnar och vill skynda på processen. Hoppas myndigheterna håller koll på skumma biotechstartups.
Citera
2019-12-28, 11:30
  #130
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Felslut, skulle jag säga. Tänker man som du ska man sluta konsumera själv, inte tvinga andra. Som jag skrev tidigare, om man är så oroad för sina barnbarns framtid att man vill plåga sina medmänniskor idag, skulle man inte tagit det själviska beslutet att skaffa barn.

Ganska riktigt men om folk skall sluta på eget bevåg så kommer inget att hända och det vet du.
Skall något göras så skall det göras inom en 10 års period.. och då återstår enbart kraftiga tvångsåtgärder..

Hade ex politiker varit seriösa med detta så förbjuder man inte privatpersoner att installera solpaneler som i en del stater i USA. 80% av Las vegas elproduktion görs med kol. En politiker med stake förbjuder kolet och oljan.. men ingen politiker vågar gå emot oljemaffian och deras intresssen..

Om Svenska politiker menar allvar, så låt ex folk utföra energibesparande åtgärder utan att straffbeskattas för det som nu. Ordna istället skattesänkningar för tilläggsisolering och treglasfönster inte som nu att fastigheten beskattas HÖGRE om någon gör det..

Subventionera E85 så den kostar runt 8kr litern så skall du se att det blir fart på förändringarna.. Men icke.. Girigheteen ökar påfrestningarna på planeten.. Din väg kommer inte fungera ens på 200 år..och det vet du.. inget kommer bli bättre utan tvångsåtgärder.

Ja jag konsumerar väldigt lite jämfört med en moderns stadsbo.. ex är min mobiltelefon 10 år gammal samma med min dator..fruns telefon äldre ändå den klarar inte ens bankID.

Vi handlar mycket begagnat och säljer även saker begagnat.. Har minsta sopkärlet kommunen tillåter (Rymmer 8 -10 påsar skräp och töms varannan Vecka) , Huset värms med bergvärme och ved. 3kW solpaneler finns det också. Kompost och eget trädgårdsland och fruktträd finns även det.

Så jämfört med en stadsbo som käkar burgare och dricker coka cola på löpande band så är vi väldigt måna om miljön. Stadsbor konsumerar betydligt mer onödigheter än folk på landsbygden då de utsätts för reklam och gör impulsköp oftare.

Ps.. Sist jag åt en "ute burgare" var 2017 och då en Sibylla.
__________________
Senast redigerad av flaskborste 2019-12-28 kl. 11:38.
Citera
2019-12-28, 11:42
  #131
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är snarare det där som är ett logiskt felslut. Jorden räddas inte av att en liten grupp entusiaster hoppar av och lever extremt miljövänligt medan resten förstör som tidigare.

Sen är det knappast flaskborste du skall oroa dig över utan dem han talar om, de där miljardärerna som bygger skyddsrum ute i ödemarken i väntan på undergången. Finns uppenbar risk att någon av dem tröttnar och vill skynda på processen. Hoppas myndigheterna håller koll på skumma biotechstartups.

Jag oroar mig inte, jag är inte neurotisk.

Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Ganska riktigt men om folk skall sluta på eget bevåg så kommer inget att hända och det vet du.
Skall något göras så skall det göras inom en 10 års period.. och då återstår enbart kraftiga tvångsåtgärder..

Hade ex politiker varit seriösa med detta så förbjuder man inte privatpersoner att installera solpaneler som i en del stater i USA. 80% av Las vegas elproduktion görs med kol. En politiker med stake förbjuder kolet och oljan.. men ingen politiker vågar gå emot oljemaffian och deras intresssen..

Om Svenska politiker menar allvar, så låt ex folk utföra energibesparande åtgärder utan att straffbeskattas för det som nu. Ordna istället skattesänkningar för tilläggsisolering och treglasfönster inte som nu att fastigheten beskattas HÖGRE om någon gör det..

Subventionera E85 så den kostar runt 8kr litern så skall du se att det blir fart på förändringarna.. Men icke.. Girigheteen ökar påfrestningarna på planeten.. Din väg kommer inte fungera ens på 200 år..och det vet du.. inget kommer bli bättre utan tvångsåtgärder.

Ja jag konsumerar väldigt lite jämfört med en moderns stadsbo.. ex är min mobiltelefon 10 år gammal samma med min dator..fruns telefon äldre ändå den klarar inte ens bankID.

Vi handlar mycket begagnat och säljer även saker begagnat.. Har minsta sopkärlet kommunen tillåter, Huset värms med bergvärme och ved. 3kW solpaneler finns det också. Kompost och eget trädgårdsland och fruktträd finns även det.

Så jämfört med en stadsbo som käkar burgare och dricker coka cola på löpande band så är vi väldigt måna om miljön. Stadsbor konsumerar betydligt mer onödigheter än folk på landsbygden då de utsätts för reklam och gör impulsköp oftare.

Ps.. Sist jag åt en "ute burgare" var 2017 och då en Sibylla.

På sätt och vis håller jag med, det kommer ju till exempel komma kilometerskatt på elbilar inom några år. Politiker är rövhål, där är vi överens.

Det jag inte är enig om är att politiker ska straffa befolkningen. Det finns alltför många exempel på sådana som "vetat bäst" och plågat ihjäl miljontals människor på diverse fantasifulla sätt.

Edit: Jag lever ungefär som du, inte för att jag bryr mig om klimatet utan för att det är intelligent. E85 är dock en återvändsgränd, inte för att det finns snåla miljardärer utan för att det är tekniskt undermåligt och bidrar till skövling av skogsmark.

"Min väg"? Jag har ingen väg. Jag skiter väl i vad som händer om 200 år, jag har varit förutseende nog att inte skaffa några barn. Planeten kommer överleva tills dess solen slukar den, oavsett vad vi människor företar oss.
__________________
Senast redigerad av 2560p 2019-12-28 kl. 11:49.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback