2019-12-11, 22:29
Medlem
KAJultrass avatar
Godkväll, har intresse för att skriva låtar till *blank* type beats på youtube, har gjort det ett längre tag och det har flytit på. Ibland har jag tappat motivation och släppt det men kommit tillbaka till det senare. är perfektionist så det blir alltid svårt att skriva färdigt låtar för att dem känns aldrig bra nog eller så kan jag inte få in hooks osv. Hur låter man sig själv skriva färdigt en låt och hur får man på bäst sätt motivation till att skriva?
Citera
2019-12-12, 00:04
Medlem
Lider av exakt samma problem byter ofta projekt också pga detta. Dem gånger jag lyckats skriva klart låtar är på centralstimulanter 😖 vilket såklart inte är hållbart i längden.
Citera
2020-01-02, 20:09
Medlem
Mitt tips: Bara skriv från huvudet runt ämnet du tänker på. Kanske ett ord eller en fras visar sig vara mer speciellt än de andra? Kanske det är titeln och temat på låten? Just rapp är väldigt ord och rytmstyrt. Ta en promenad genom skogen emellanåt så kanske du får en melodi i huvudet också. Många klassiker kommer så
Citera
2020-01-28, 11:12
Medlem
CrypticNerdss avatar
Håller inte på med rapp själv men såhär skulle nog kunna funka..

Gör mängder med låtar och improvisera rap, ta den bästa och skriv rent, improvisera mer och använd även texten, renskriv igen, tillslut blir det bra 😀
Citera
2020-01-29, 19:56
Medlem
KAJultrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrypticNerds
Håller inte på med rapp själv men såhär skulle nog kunna funka..

Gör mängder med låtar och improvisera rap, ta den bästa och skriv rent, improvisera mer och använd även texten, renskriv igen, tillslut blir det bra 😀
bra tipps borde testa. man ser ju själv inte så ofta hur ens "idoler" gör bakom kulisserna men kan tänka mig att detta skulle va ett effektivt sätt. Men ibland får jag jättemycket motivation och kommer på ideér till låtar osv men vid motgång/känsla av misslyckande ger jag upp snabbt. hur håller man motivation?
Citera
2020-01-30, 10:50
Medlem
CrypticNerdss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KAJultras
bra tipps borde testa. man ser ju själv inte så ofta hur ens "idoler" gör bakom kulisserna men kan tänka mig att detta skulle va ett effektivt sätt. Men ibland får jag jättemycket motivation och kommer på ideér till låtar osv men vid motgång/känsla av misslyckande ger jag upp snabbt. hur håller man motivation?
Är rätt vanligt att sjunga in en massa blaj och sedan byta ut mot riktig text tror jag allafall, fördelen är att man får till ett bra flow i texten även om den inte innehåller något av betydelse.

För att behålla motivationen tror jag en känsla av att det går framåt behövs, så för att utveckla och ta det framåt läs på om olika rim tekniker tillexempel, basic musik teori, lyssna mycket på musik du gillar, gör mycket låtskisser och gör bara färdigt de bästa, typ 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in