2019-12-15, 16:36
Medlem
Hej Flashback!

Nästa termin tänker jag söka till ämneslärare med inriktning mot gymnasiet Sam/historia. Gör jag ett stort misstag nu? Vad jag vet så finns det ett överskott på dessa ämnen och jag vill helst inte stå arbetslös efter en lärarexamen.

Ska jag välja en ”smartare” kombination för att se attraktiv ut på arbetsmarknaden eller vad tycker ni Flashback?

Tack och ha en god eftermiddag
Senast redigerad av Fastighetsmaklare8 2019-12-15 kl. 17:06.
Citera
2019-12-15, 16:44
Medlem
sebastian66s avatar
Det är det som är det roliga 1 år säger statistiken om 5 år behöver vi massa lärare
sedan ska alla söka som lärare.
När man är klar med utbildningen så är redan alla arbeten tillsatta
Ekorrhjul deluxe
Citera
2019-12-15, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Det är det som är det roliga 1 år säger statistiken om 5 år behöver vi massa lärare
sedan ska alla söka som lärare.
När man är klar med utbildningen så är redan alla arbeten tillsatta
Ekorrhjul deluxe

Tack för svar!

Haha lite det som är det roliga! Tvivlar dock på att scenariot kommer att hända inom lärarutbildning. Lärarna har ju skit villkor, lågstatus, osv.. befolkningen växer och klasserna blir större. Det ironiska är att lärarbristen inte alls gäller för alla ämnen, utan det är endast brist i de naturvetenskapliga ämnen samt matte.

Därför frågar jag Flashback om det är värt att plugga till Sam/historia kombinationen.
Citera
2019-12-15, 18:56
Medlem
Är du beredd att flytta på dig kommer det alltid finnas jobb för en lärare inom sam/hi.
Citera
2019-12-15, 19:09
Medlem
TonyBergmans avatar
Det ska nog inte vara några problem om du inte är låst till någon mindre ort.
Om möjligt kan du läsa till något mer ämne så ökar nog chanserna mer.
Citera
2019-12-15, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastighetsmaklare8
Hej Flashback!

Nästa termin tänker jag söka till ämneslärare med inriktning mot gymnasiet Sam/historia. Gör jag ett stort misstag nu? Vad jag vet så finns det ett överskott på dessa ämnen och jag vill helst inte stå arbetslös efter en lärarexamen.

Ska jag välja en ”smartare” kombination för att se attraktiv ut på arbetsmarknaden eller vad tycker ni Flashback?

Tack och ha en god eftermiddag

Det är en extrem lärarbrist överallt, men vissa ämnen är mättade. Läs sv/ma, fy/ma, bi/ke, te/fy eller andra mer användbara kombinationer än de som alla andra ämneslärare läser.
Citera
2019-12-15, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Det ska nog inte vara några problem om du inte är låst till någon mindre ort.
Om möjligt kan du läsa till något mer ämne så ökar nog chanserna mer.

Hej tack för svar!

Har gått i såna tankar för att höja min prognos för ett arbete!
Citera
2019-12-15, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det är en extrem lärarbrist överallt, men vissa ämnen är mättade. Läs sv/ma, fy/ma, bi/ke, te/fy eller andra mer användbara kombinationer än de som alla andra ämneslärare läser.

Hej tack för svar!

Tror du att jag överlever på en historia/Sam kombination i Stockholm? Lönen är ju som högst där för en nyexaminerad lärare.
Citera
2019-12-15, 21:39
Medlem
Inga ämnen är mättade.
Där behövs 45 tusen fler lärare än vad man nu förutspår kommer att finnas år 2025.
Det är så extremt mycket.
Eftersom att där finns 290 kommuner så kommer där att behövas cirka 155 fler lärare per kommun.

Det är så jävla kört om inte regeringen fixar till läraryrket för det är absolut ingen som kommer "offra" sig och läsa till lärare när yrket ser ut som det gör idag.
Och nä, en lön på 37 tusen med obefintlig lönetillväxt är det ingen som dras till.
Citera
2019-12-15, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukkarusellen
Inga ämnen är mättade.
Där behövs 45 tusen fler lärare än vad man nu förutspår kommer att finnas år 2025.
Det är så extremt mycket.
Eftersom att där finns 290 kommuner så kommer där att behövas cirka 155 fler lärare per kommun.

Det är så jävla kört om inte regeringen fixar till läraryrket för det är absolut ingen som kommer "offra" sig och läsa till lärare när yrket ser ut som det gör idag.
Och nä, en lön på 37 tusen med obefintlig lönetillväxt är det ingen som dras till.

Tack för svar!

Intressant, efter att man har läst ”skräckhistorier” där lärare jobbar som diskare från Flashback är ju inte positivt direkt. Du tror alltså att oavsett ämne kombination så har en lärare goda möjligheter att hitta jobb?
Citera
2019-12-15, 22:29
Medlem
Gynekologstols avatar
Enligt vad jag har hört så består den så kallade lärarbristen av en brist på lärare i problemskolor. Detta kan vara något som kan vara värt att ha i åtanke.
Citera
2019-12-15, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastighetsmaklare8
Hej tack för svar!

Har gått i såna tankar för att höja min prognos för ett arbete!

Satsa på svenska och svenska som andraspråk så har du jobb till du dör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in