2019-12-15, 21:56
Medlem
Hej, tänker sätta in lite pengar till min bank konto(Nordea) från paypal, men jag undrar var gränsen går när banken börjar ställa frågor? Har ingen bra förklaring vart pengarna kommer ifrån.
Citera
2019-12-15, 22:09
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterO
Hej, tänker sätta in lite pengar till min bank konto(Nordea) från paypal, men jag undrar var gränsen går när banken börjar ställa frågor? Har ingen bra förklaring vart pengarna kommer ifrån.

Det finns ingen gräns.
Citera
2019-12-15, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det finns ingen gräns.

När brukar de börja ställa frågor?
Citera
2019-12-15, 22:14
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Det finns ingen gräns i kronor. När deras system tycker att transaktionerna avviker från din normativa användning så kommer de att börja intressera sig.
Citera
2019-12-15, 22:25
Avslutad
Min erfarenhet av SEB, alltså inte Nordea, är att de har nån algoritm som känner av ovanliga transaktioner och då har de ringt upp. Eftersom de har finansinspektionen på sig så är det bra om du kommer på en bra story vart pengarna kommer ifrån så du inte står svarslös om de ringer för det är pinsamt men oftast brukar de inte rota allt för mycket utan det brukar räcka med ett mail om nått du sålt eller så som verifikation, banken är ju ingen myndighet i sig.

Sen tror jag iofs hur mycket de frågar beror på hur mycket och ofta det kommer in slantar och om du har förklarat dig tidigare. Men på en tumme skulle jag säga att kontantinsättningar i automat är max 15,000 på en 30-dagarsperiod så allt utöver det kan nog föranleda frågor.
Citera
2019-12-18, 20:44
Medlem
Citat:
Hejsan!

sitter nog i samma båt.
har gjort en självrättelse.
Dvs att jag skattar pengar jag har tjänat 380K

Törs inte ta chanser att få ekobrott och massa skit.
Tro mig, förstår dig.

Ifall banken misstänker, kommer dom bara att kolla grunden vart källan kommer, skatteverket kommer begära uttdrag från paypal vilket dom har rätt till sedan är det kört.
Citera
2019-12-18, 22:23
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Är det inga extrema summor går det väl att bara leva upp pengarna? De flesta lägger ju ut iaf 5000-10 000 kronor i månaden på mat, bensin, julklappar nu i december etc.
Citera
2019-12-19, 13:02
Medlem
Citat:

Föra över pengar från paypal borde väl funka om det inte är alltför stora summor. Paypal har någon gräns vid 25k in när de börjar krångla, i Sverige får man sälja (begagnat) privat lösöre och tjäna 66k/år utan att skatta.

Om du menar kontantinsättning krånglar bankerna redan vid ett par tusen kr om man inte har skriftliga underlag.
Citera
2019-12-24, 23:21
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Är det inga extrema summor går det väl att bara leva upp pengarna? De flesta lägger ju ut iaf 5000-10 000 kronor i månaden på mat, bensin, julklappar nu i december etc.
Undrar vad som händer då? Kommer banken fråga hur du kan klara dig varje månad utan att handla för pengarna du har på kontot? Om jag drar in tiotusen i kontanter varje månad och klara mina dagliga utgifter för dessa pengar, kommer banken bli misstänksam? Kommer de meddela myndigheterna att jag troligen har svarta inkomster?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in