Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-16, 09:54
  #1
Medlem
BuddyBuildas avatar
Hej jag deffar för tillfället och jag har märkt att min badrumsvåg jag har hemma inte är något bra. Den visar olika varje gång jag ställer mig på den. Jag väger för tillfället runt 92 kg och mitt mål är att gå ner ungefär 0.5kg per vecka på denna deff. Men varje gång jag ställer mig på vågen visar den olika. Exempelvis 91.8kg första gången, 91.2kg andra gången, 91.5kg tredje gången. Ni hänger med vad jag menar iallafall. Jag kommer ju inte kunna tracka min progress när det är såhär. Vet ni själva någon bra badrumsvåg man kan köpa som är rätt så billig som är pålitlig o inte visar olika?
Citera
2019-12-16, 10:16
  #2
Medlem
Arsenikarsles avatar
Har inte ditt gym en bra våg?
De flesta billiga vågar är rätt så pissiga enligt min erfarenhet.
Det bästa hade varit att investera i en riktig bioimpedansvåg där du kan mäta fett och muskelmassa för sig.

Menmen... här har du bnäst i test 2019: https://www.test.se/personvagar/
Citera
2019-12-16, 10:46
  #3
Medlem
Det går inte att mäta fett vid en viktnedgång.
Det finns kaliper, men då mäter man ju fett i % och det blir nog svårt även där att "tracka en progress".

Jag vet inte vad du vill egentligen. Känns som du borde lägga tiden på att laga bra matlådor och träna ifall du vill få bra resultat. Resten av tiden kan man lägga på harmoni istället för att grubbla på varför du inte lyckas få fram 0.5kg viktnedgång per vecka. För den siffran kommer du aldrig lyckas räkna fram även om det är just så mycket du går ner per vecka.

Även vågen på gymet är undermålig. Har försökt använda den vid deffar och det blir inte i närheten av rätt fettprocent. Senast så hade jag gått ner runt 10 kg och då påstod vågen att jag gått upp i fett med någon procent.
__________________
Senast redigerad av MRZnr1 2019-12-16 kl. 10:48.
Citera
2019-12-16, 11:36
  #4
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuddyBuilda
Hej jag deffar för tillfället och jag har märkt att min badrumsvåg jag har hemma inte är något bra. Den visar olika varje gång jag ställer mig på den. Jag väger för tillfället runt 92 kg och mitt mål är att gå ner ungefär 0.5kg per vecka på denna deff. Men varje gång jag ställer mig på vågen visar den olika. Exempelvis 91.8kg första gången, 91.2kg andra gången, 91.5kg tredje gången. Ni hänger med vad jag menar iallafall. Jag kommer ju inte kunna tracka min progress när det är såhär. Vet ni själva någon bra badrumsvåg man kan köpa som är rätt så billig som är pålitlig o inte visar olika?

Din vikt varierar helt naturligt under dygnet. Efter en stadig middag går du upp några hekton. Ett akut toabesök några timmar senare gör att du därefter har tappat merparten av dessa hekton.
Citera
2019-12-16, 15:05
  #5
Medlem
BuddyBuildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Det går inte att mäta fett vid en viktnedgång.
Det finns kaliper, men då mäter man ju fett i % och det blir nog svårt även där att "tracka en progress".

Jag vet inte vad du vill egentligen. Känns som du borde lägga tiden på att laga bra matlådor och träna ifall du vill få bra resultat. Resten av tiden kan man lägga på harmoni istället för att grubbla på varför du inte lyckas få fram 0.5kg viktnedgång per vecka. För den siffran kommer du aldrig lyckas räkna fram även om det är just så mycket du går ner per vecka.

Även vågen på gymet är undermålig. Har försökt använda den vid deffar och det blir inte i närheten av rätt fettprocent. Senast så hade jag gått ner runt 10 kg och då påstod vågen att jag gått upp i fett med någon procent.

Fett procent är inget jag bryr mig om, jag vill bara se till att jag håller mig runt 0.5kg viktnedgång per vecka. Sjävklart kommer det inte vara exakt 0.5kg varje vecka utan mer troligen 0.3kg ena veckan. 0.7kg andra veckan osv. Jag tränar hårt och har byggt upp en respektabel styrka och vill nu inte tappa massa onödig styrka o muskelmassa under deffen. Så därför vill jag kunna tracka min viktnedgång under deffen så att jag håller mig runt 0.5kg viktnedgång per vecka o inte går ner för mycket för snabbt. Därav behöver jag en bättre våg, då denna jag har just nu visar olika siffror varje gång jag ställer mig på den. Ställer jag mig på den 5 gånger visar den 5 helt olika vikter. Då står jag där liksom o bara tänker, jaha har jag gått upp 0.2kg som vågen visade första gången? eller har jag gått ner 1.1kg som vågen visade andra gången jag ställde mig på den.
Citera
2019-12-16, 15:08
  #6
Medlem
BuddyBuildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Din vikt varierar helt naturligt under dygnet. Efter en stadig middag går du upp några hekton. Ett akut toabesök några timmar senare gör att du därefter har tappat merparten av dessa hekton.

jo jo jo, detta är jag medveten om haha. Det jag syftar på är att vågen visar olika under exakt samma tillfälle. Jag kan ställa mig på vågen o så visar den 91.5kg. Sen om jag kliver av och ställer mig på den igen så kan den visa 92.3kg. Den är helt opålitlig och visar alltid olika
Citera
2019-12-16, 16:40
  #7
Medlem
Safariis avatar
Har för mig att min pappa hade en sådan hemma hos sig och vägde samma vikt hela tiden: Kjell & Comapny

Har du provat att flytta den till en plats med hårdare underlag?
Ibland kan det vara felet.
Citera
2019-12-17, 07:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuddyBuilda
Fett procent är inget jag bryr mig om, jag vill bara se till att jag håller mig runt 0.5kg viktnedgång per vecka. Sjävklart kommer det inte vara exakt 0.5kg varje vecka utan mer troligen 0.3kg ena veckan. 0.7kg andra veckan osv. Jag tränar hårt och har byggt upp en respektabel styrka och vill nu inte tappa massa onödig styrka o muskelmassa under deffen. Så därför vill jag kunna tracka min viktnedgång under deffen så att jag håller mig runt 0.5kg viktnedgång per vecka o inte går ner för mycket för snabbt. Därav behöver jag en bättre våg, då denna jag har just nu visar olika siffror varje gång jag ställer mig på den. Ställer jag mig på den 5 gånger visar den 5 helt olika vikter. Då står jag där liksom o bara tänker, jaha har jag gått upp 0.2kg som vågen visade första gången? eller har jag gått ner 1.1kg som vågen visade andra gången jag ställde mig på den.

Jag förstår vad du menar. Men det går inte att göra några sådana mätningar. Kroppen släpper aldrig samma mängd kiss bajs och svett varje dag eller vecka. Lätt för mig att säga som gjort detta fler gånger än de flesta någonsin kommer göra det. Men du lär dig om inte av erfarenheten. Jag använder inte våg på deff.
__________________
Senast redigerad av MRZnr1 2019-12-17 kl. 07:53.
Citera
2019-12-18, 08:29
  #9
Medlem
Måste tillägga en sak som jag tänkte tillägga igår, men annat kom ivägen.
Människor har blivit duktiga på senare år tycker jag att påpeka att man tappar i vikt vid början av en viktnedgång. Det är inte ovanligt att man kissar ut några liter vid en kostomläggning och det brukar nämnas.

Men det nämns sällan att kroppen även dumpar vatten mitt i en viktnedgång. Det kan röra sig om flera kilon och dessa lägger man sedan på sig igen under viktnedgången.

Därför kan man se en viktnedgång på 2kg en dag under vecka 6 för att sedan under kommande veckor lägga på sig dessa 2 kg.
Det kan inte vara roligt att väga sig varje dag och i 3 veckor gå upp lite i vikt varje dag
. Jag skulle själv tappa motivationen iaf och då får jag nog anse mig ligga på elitnivå i ämnet.

Det är bland annat jag avråder från att använda en våg. För resultaten kommer inte vara roliga. Antingen går man ner för snabbt, ligger stilla eller går upp .
Det finns redan tusen trådar från människor som säger att att de inte går ner på ett kaloriunderskott och med denna kännedom så kanske någon lyssnar och inte använder en våg.

Antagligen ingen som läser förutom de som redan är insatta i ämnet. Men kände att jag ville skriva till det ändå.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback