2019-12-16, 10:28
Medlem
Il.Malizias avatar
Något jag märkt efter återkomst till fosterlandet efter några år utomlands är att det verkar mycket vanligare att folk kör över den heldragna stopplinjen vid rödljus. Detta ses som att köra mot rödljus och renderar i indraget körkort.
Ändå ser man folk ständigt nonchalant rulla över den. Vissa sakta då de inte verkar kunna hålla sig innan det slår om till grönt. Andra rullar fram till övergångsstället och väntar där.

Varför riskerar folk sitt körkort så här?
Eller har Polisen slutat beivra lagen på senare år?
Citera
2019-12-16, 10:30
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Något jag märkt efter återkomst till fosterlandet efter några år utomlands är att det verkar mycket vanligare att folk kör över den heldragna stopplinjen vid rödljus. Detta ses som att köra mot rödljus och renderar i indraget körkort.
Ändå ser man folk ständigt nonchalant rulla över den. Vissa sakta då de inte verkar kunna hålla sig innan det slår om till grönt. Andra rullar fram till övergångsstället och väntar där.

Polisen har aldrig beivrat sådant. Dom har annat att göra än dra körkortet för ickebrott.
Citera
2019-12-16, 10:34
Medlem
Citat:

Orsaken är att folk tappat respekten för mer eller mindre alla körregler och att polisen slutat beivra i princip allt utam hastighets överträdelser.
Jag har sett samma sak som dig, dessutom mängder med folk som parkerar trots stoppförbud inte använder blinkers parkerar eller stannar på övergångsställen etc. etc.
Så genom förslappningen som hänt gentemot våra gemensamma regler, som jag tyvärr kopplar till många av våra nyanlända, så har vårt sammhälle förändrats.
Från det gamla sverige där gemene man följde regler och lagar i stort och smått där man idag försöker komma undan så mycket som möjligt och enbart funderar det man blir påkommen eller döms för.
Citera
2019-12-16, 10:43
Medlem
Sooks avatar
Nåt som dessutom blir vanligare i Sverige är bilar som parkerar mot körriktningen. Sånt såg man bara utomlands förut men blir som sagt vanligare i Sverige också.
Citera
2019-12-16, 10:51
Medlem
Numera skall du vara glad om du inte får möte på fel sida när du kör på motorväg med separata riktningsbanor.

Mycket folk ute på väg som aldrig sett ett körkort eller haft det.
Citera
2019-12-16, 10:56
Medlem
Il.Malizias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Nåt som dessutom blir vanligare i Sverige är bilar som parkerar mot körriktningen. Sånt såg man bara utomlands förut men blir som sagt vanligare i Sverige också.
Detta renderar väl i böter? Det berättade en parkeringsvakt för mig, att bil som inte står i körriktningen anses vara felparkerad.
Citera
2019-12-16, 10:59
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Detta renderar väl i böter? Det berättade en parkeringsvakt för mig, att bil som inte står i körriktningen anses vara felparkerad.
Ja, det ska nog vara så. Detta beteende är nog vanligare på mindre orter där parkeringsvakter saknas.
Citera
2019-12-16, 11:05
Medlem
tremades avatar
Känns som det finns andra, viktigare, saker att lagföra idioter i trafiken för. Rena rödljuskörningar ser jag oftare i sthlm. Högerregeln är nästan helt bortglömd. Folk tror de sitter i en kryssningsmissil när de kör på essingeleden. Osv, osv.
Citera
2019-12-16, 11:07
Medlem
BorisBalkans avatar
Man riskerar att förlora det
Citera
2019-12-16, 11:16
Medlem
KokaKings avatar
Man behöver inte stanna vid stopplinjen utan man ska stanna innan man kör in eller korsar vägen.

Du ska stanna på den plats så att du har tillräcklig med sikt åt båda hållen.
Citera
2019-12-16, 11:34
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:

Stämmer.

Det är böter på det.
Citera
2019-12-16, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KokaKing
Man behöver inte stanna vid stopplinjen utan man ska stanna innan man kör in eller korsar vägen.

Du ska stanna på den plats så att du har tillräcklig med sikt åt båda hållen.

Du har inte tagit körkort va, eller är väldigt glömsk kanske....

För du har faktiskt fel...

Citat:

19 § En förare som har stopplikt eller skall stanna på grund av trafiksignal skall stanna vid stopplinje. Om stopplinje saknas skall föraren stanna omedelbart före signalen eller innan föraren kör in på den korsande vägen
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in