Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2020-02-18, 19:18
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Jag ser ofta bilar som parkerar mot färdriktningen, aldrig har det varit en blond/blåögd som kört bilen.

Hur bönder parkerar vet jag inte!

Jag har sett många blonda med BMW
Citera
2020-02-18, 19:19
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Nja, det var faktiskt förbjudet att parkera mot körriktningen även före 1967. Men möjligen skärptes formuleringarna i lagen när vi införde högertrafik.

Äru säker på det?
Citera
2020-02-20, 22:09
  #87
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej, extremt få norrmän parkerar mot körriktningen. Vad fan får folk alla märkliga påståenden ifrån....

Att det sker att folk parkerar mot körriktningen är sant, men jämfört med hur många som parkerar med körriktningen så är de trots allt en extrem minoritet och kan därför aldrig benämnas som ”nästan alla gör det” för det sker extremt sällan att folk parkerar mot körriktningen mot att parkera med körriktningen.

I kommuner i Värmland, Dalsland och Dalarna har det varit vanligt md norska bilar som har parkerat emot färdriktningen, samt även på gågator.

Eftersom felparkering inte är är ett brott i Sverige så har de varit svårt att driva in betalningar i norge.

I alla fall tidigare så var det allmänt känt i norge att man slänger svenska felparkeringsavgifter.

https://www.gp.se/nyheter/västsverig...sböter-1.25512
Citera
2020-02-21, 09:22
  #88
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Nåt som dessutom blir vanligare i Sverige är bilar som parkerar mot körriktningen. Sånt såg man bara utomlands förut men blir som sagt vanligare i Sverige också.

Den dumheten har jag själv gjort, och det efter att ha spenderat ett antal år utomlands haha..
Polaren frågade hur fan jag hade parkerat och jag tittade oförstående på honom tills jag fick höra att så där får man fan inte stå.
Citera
2020-02-21, 09:33
  #89
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Den dumheten har jag själv gjort, och det efter att ha spenderat ett antal år utomlands haha..
Polaren frågade hur fan jag hade parkerat och jag tittade oförstående på honom tills jag fick höra att så där får man fan inte stå.
Det finns en del fördelar med att stå åt fel håll. Tex att man går ut direkt på trottoaren istället för att gå ut på gatan.
Citera
2020-02-21, 09:41
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det finns en del fördelar med att stå åt fel håll. Tex att man går ut direkt på trottoaren istället för att gå ut på gatan.

Finns såklart fördelar och nackdelar med allt, beroende på vad man prioriterar etc.

Men i detta fall så är nog det betydligt farligare att parkera åt på fel sida, mot körriktningen, och sitta längst in mot trottoaren som förare. Det gör ju att man för att få den lilla extra säkerheten att kliva ut på trottoaren, istället måste korsa mötande fil för att kunna parkera, sen sitta längs in mot trottoaren när man ska försöka få överblick på annan trafik när man ska ut igen, och korsa mötande fil en gång till..... Nja... det verkar generellt sett inte vettigare eller väga upp alla nackdelar mer med den lilla fördelen att kliva ut på trottoaren. Men visst, är man på en tom gata etc etc, så går det ju. Men alla är ju inte så smarta i alla manövrar och val i trafiken.
Citera
2020-02-22, 21:32
  #91
Medlem
soers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Detta renderar väl i böter? Det berättade en parkeringsvakt för mig, att bil som inte står i körriktningen anses vara felparkerad.

I Göteborg har kommunens trafikkontor instruerat parkeringsvakterna att inte utfärda felparkeringsavgift till bilar som är parkerade mot färdriktningen om allt är rätt för övrigt och gatan är smal. Istället ska de sätta vad de kallar gult kort, en slags varning, på bilen som informerar om att bilen är felparkerad. I mina kvarter skippar de dock även detta för det mesta. Nästan hälften av bilarna står mot färdriktningen på gatorna här...
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback