Citat:
Ursprungligen postat av
Il.Malizia
Något jag märkt efter återkomst till fosterlandet efter några år utomlands är att det verkar mycket vanligare att folk kör över den heldragna stopplinjen vid rödljus. Detta ses som att köra mot rödljus och renderar i indraget körkort.
Ändå ser man folk ständigt nonchalant rulla över den. Vissa sakta då de inte verkar kunna hålla sig innan det slår om till grönt. Andra rullar fram till övergångsstället och väntar där.
Varför riskerar folk sitt körkort så här?
Eller har Polisen slutat beivra lagen på senare år?
Orsaken är att folk tappat respekten för mer eller mindre alla körregler och att polisen slutat beivra i princip allt utam hastighets överträdelser.
Jag har sett samma sak som dig, dessutom mängder med folk som parkerar trots stoppförbud inte använder blinkers parkerar eller stannar på övergångsställen etc. etc.
Så genom förslappningen som hänt gentemot våra gemensamma regler, som jag tyvärr kopplar till många av våra nyanlända, så har vårt sammhälle förändrats.
Från det gamla sverige där gemene man följde regler och lagar i stort och smått där man idag försöker komma undan så mycket som möjligt och enbart funderar det man blir påkommen eller döms för.