Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-12-18, 22:17
Medlem
Det r inte ltt att vara en vrldsomspnnande kyrka

Som bekant r Katolska Kyrkans Amazon synod avslutad. I den synoden bjds en mngd representanter fr organisationer, indianstammar och lokala avdelningar av KK till Vatikanen.

I samband med det s vlsignade Franciskus en del freml som amazonasbor tog till honom. Bland dessa fanns det en trstatuett som senare pstods representera Pachamama, en urldrig "moder-jord"-liknande gudomlighet frn Anderna (och amazonas?).

Ngra av dessa freml stldes sedan ut.

I november stals statuetterna som sades representera "pachamama" av tv unga sterrikare som kastade dem i Tiber under frevndning av Andra mosebok 20:3-4:
3 non habebis deos alienos coram me

4 non facies tibi sculptile neque omnem similitudinem quae est in caelo desuper et quae in terra deorsum nec eorum quae sunt in aquis sub terra acque sotto la terra.
Why we threw the Pachamama idols into the Tiber river
.
Fremlen rddades senare av dykare. Franciskus fick g ut och be urskt fr hur de har fremlen hade vandaliserats av sterrikarna.
  1. r det bevisat att statuetten frestller pachamama och nr br en representation av brdighet och fertilitet anses vara en idol?
  2. r detta uttryck fr neoprotestantism dr men precis som Luther tar kyrkans angelgenheter i egna hnder och frsker signalera rttfrdighet genom vld, bildstormning, mm.?
  3. Varfr har vissa katoliker att acceptera att pven vlsignar en brdighetssymbol, vilket statuetten r? Det r inte mrkligare n att vlsigna en flagga som representerar en nation. Ingen skulle pst att flaggan var en idol.
  4. Hur ska KK hantera dessa tendenser att bemta urbefolkningar med starka band till naturreligion och samtidigt frska visa sig "rttfrdiga" infr protestanter, muslimer och ortodoxa judar i Gamla Vrlden? Precis som KK omvandlade frkristen germansk religion (vertagandet av viktiga datum (Jul) och platser som Uppsala) s har urbefolkningar rtt att infrlivas i kristendomen utan att frkristen symbolik krossas. Jag frtydligar, vergngen frn naturreligion r en gradvis process, dr folket mste hitta nya betydelser fr sina symboler och gra kristna tron sin egen, vare sig det r med att inbaka tidigare traditioner i den kristna tron (Julen igen). Om vi inte gr s riskerar vi att vara lika respektlsa och vldsamma som protestantiska pastorer som har kidnappat mnga urfolk till sina galna sekter.

Vi katoliker mste undvika att g i bildstormarnas, muslimernas och protestanternas fotspr. Vi mste sprida krlek inte har och frakt mot det vi tror r emot tron.
Senast redigerad av lingonfett 2019-12-18 kl. 22:24.
Citera
2020-01-16, 10:51
Medlem
Inga svar? Kom igen nu!
Citera
2020-01-17, 18:46
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Det r inte ltt att vara en vrldsomspnnande kyrka

Som bekant r Katolska Kyrkans Amazon synod avslutad. I den synoden bjds en mngd representanter fr organisationer, indianstammar och lokala avdelningar av KK till Vatikanen.

I samband med det s vlsignade Franciskus en del freml som amazonasbor tog till honom. Bland dessa fanns det en trstatuett som senare pstods representera Pachamama, en urldrig "moder-jord"-liknande gudomlighet frn Anderna (och amazonas?).

Ngra av dessa freml stldes sedan ut.

I november stals statuetterna som sades representera "pachamama" av tv unga sterrikare som kastade dem i Tiber under frevndning av Andra mosebok 20:3-4:
3 non habebis deos alienos coram me

4 non facies tibi sculptile neque omnem similitudinem quae est in caelo desuper et quae in terra deorsum nec eorum quae sunt in aquis sub terra acque sotto la terra.
...

Lite motsgelsefullt att de hr bgge Augustarna inte lste vidare ytterligare ett stycke i samma text och tog den 15:e versen i beaktande.

Tv fel blir inte ett rtt!
Citera
2020-01-17, 19:12
Medlem
Analfababetens avatar
Ett Sverige av idag kan vara att likna vid en ken som en troende frgs i, var r oasen i allt?
Var kan man andas in den rena luften och anden?
Det r vad jag frgar.
"One could get lost in here"....
Onelinern r frn ett spel har jag fr mig men sger vad jag vill sga.
Vad en "pashamacka" r vet jag inte.

Edit: Ja du beskriver det initialt, s klart.
Citat: "Vi Katoliker" /slutcitat TS, reagerar p det nr man uttrycker sig ssom TS dr.
Att dela upp sig inom kyrkan, t.o.m. att troende separerar sig inom samma tro och det r nt fundamentalt fel redan dr.
Jag gr inte till nn kyrka, jag vill flja Jesus och Guds lra och vg.

Sen reliker, fetisher, freml, Guds blod p en trbit till salu.
Ceremonier, svnga bgare med rkelse. All etablerad religion som r LIKA frdrvad IDAG som dom Jesus skllde ut p sin tid, Fariserna och dom som fljde lagen men glmde bort andemeningen och att ha ett hjrta i lagen. Vet att han r densamma idag och fr evigt amen.

Hycklarpack dom flesta kyrkor. Brnn skiten, rent allmnt menat nu.
Om Jesus inte skulle hlla med mig sjlv, d har jag talat endast fel nu och ortt och endast av mig sjlv. Men jag str fr vad jag skriver hr om det s r infr Gud sjlv.
Senast redigerad av Analfababeten 2020-01-17 kl. 19:34.
Citera
2020-01-17, 19:34
Medlem
r detta ett frsk att gra kristendomen iINTRESSANT?
Lyfta fram nra obskyra frsamlingars kontroverser?
Citera
2020-01-17, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
r detta ett frsk att gra kristendomen iINTRESSANT?
Lyfta fram nra obskyra frsamlingars kontroverser?
Katolska Kyrkan r allt annat n en obskyr frsamling, det r Jesu kyrka och vrldens absolut strsta. Och Katolska Kyrkan har inget behov av att "gra sig intressant"...
Citera
2020-01-17, 20:15
Medlem
Svavelvinters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analfababeten

Edit: Ja du beskriver det initialt, s klart.
Citat: "Vi Katoliker" /slutcitat TS, reagerar p det nr man uttrycker sig ssom TS dr.
Att dela upp sig inom kyrkan, t.o.m. att troende separerar sig inom samma tro och det r nt fundamentalt fel redan dr.
Jag gr inte till nn kyrka, jag vill flja Jesus och Guds lra och vg.

Sen reliker, fetisher, freml, Guds blod p en trbit till salu.
Ceremonier, svnga bgare med rkelse. All etablerad religion som r LIKA frdrvad IDAG som dom Jesus skllde ut p sin tid, Fariserna och dom som fljde lagen men glmde bort andemeningen och att ha ett hjrta i lagen.

Glm inte alla nedrans helgon. Jag fattar inte hur dom hller koll p dom.
Citera
2020-01-17, 20:23
Medlem
Analfababetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelvinter
Glm inte alla nedrans helgon. Jag fattar inte hur dom hller koll p dom.
Ja vem vet vilka som r helgon eller inte tnkte jag spontant nu d.
Jaja, just.
Citera
2020-01-17, 20:24
Medlem
Citat:
Katolska Kyrkan r allt annat n en obskyr frsamling, det r Jesu kyrka och vrldens absolut strsta. Och Katolska Kyrkan har inget behov av att "gra sig intressant"...
Mitt intryck r att du lyfter fram en obskyr och intern kontrovers inom det katolska som om den vore av allmnt intresse hr p flashback. Det r det inte.
Senast redigerad av rantaplan 2020-01-17 kl. 20:28.
Citera
2020-01-18, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Lite motsgelsefullt att de hr bgge Augustarna inte lste vidare ytterligare ett stycke i samma text och tog den 15:e versen i beaktande.

Tv fel blir inte ett rtt!
Ja, de var precis som Luther - egensinniga. Kunde de tminstonne inte ha lmnat statuetterna utanfr kyrkan? Eller ville de leka Jesus och "stda templet"? Vem tror de att de r?

Luktar neoprotestantism p lngt vg.
Citera
2020-01-18, 22:14
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ja, de var precis som Luther - egensinniga. Kunde de tminstonne inte ha lmnat statuetterna utanfr kyrkan? Eller ville de leka Jesus och "stda templet"? Vem tror de att de r?

Luktar neoprotestantism p lngt vg.

Var fr du in Luther i detta?

Det handlar om tv djupt troende katoliker som begtt en svl respektls som kriminell handling gentemot svl Katolska kyrkan som Cynoden.
Citera
2020-01-18, 22:27
Medlem
Trollfeeders avatar
sterrikarna var mer rtt ut en pven. Vlsigna avgudar? Nja, vatikanen r vl vatikanen. Inget nytt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in