Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-22, 15:05
  #1
Avstängd
53280s avatar
Tänkte seriöst gå ifrån PHP till Python. Syntax mässig så liknar php och python varandra.. Men om man vill göra inbäddade webbsidor som man gör med PHP. Hur gör man detta med Python?
Citera
2019-12-22, 15:45
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Tänkte seriöst gå ifrån PHP till Python. Syntax mässig så liknar php och python varandra.. Men om man vill göra inbäddade webbsidor som man gör med PHP. Hur gör man detta med Python?

Det är inte alls lika enkelt att lira webbsidor på python som php. Men php är ju så att säga byggt för just den saken.

Men börja här.

https://realpython.com/python-web-applications/
Citera
2019-12-23, 00:39
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Tänkte seriöst gå ifrån PHP till Python. Syntax mässig så liknar php och python varandra.. Men om man vill göra inbäddade webbsidor som man gör med PHP. Hur gör man detta med Python?
Kolla in Django
Citera
2020-07-27, 12:29
  #4
Medlem
NaZdravis avatar
Glider själv över mer och mer från PHP till Python.
Att göra webb i Python är väldigt lätt med framför allt Flask.
Det är ett slimmat ramverk jämfört med Django och man kan slänga upp en sida på några minuter.
Sen är det enkelt att spotta ut dynamisk html tack vare Jinja-template-engine.
Skaffade just ett gratiskonto på en sida där man kan hosta Python och även skriva kod direkt i konsol på webben osv

Tror jag blivit småkär i Python
Citera
2022-07-08, 08:38
  #5
Medlem
0xgh64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Tänkte seriöst gå ifrån PHP till Python. Syntax mässig så liknar php och python varandra.. Men om man vill göra inbäddade webbsidor som man gör med PHP. Hur gör man detta med Python?
Rekommenderar inte att använda Python i backend på en server.. Python är inte gjort för handling av webbsidor, ser ju redan hur det gått med ex Jinja2 och SSTI, med andra ord är det tack vare Python en 5 åring klarar av SSTI. Får se vad PyScript kommer ha för fina attack vectors hehe.
Citera
2022-07-08, 08:40
  #6
Medlem
0xgh64s avatar
Däremot är Python självklara valet för exploit development, automation och data science.
Citera
2022-08-11, 13:45
  #7
Medlem
lantisprepperns avatar
Att läsa folks inlägg här på Flashback är verkligen att se blinda försöka leda blinda.

Python, till skillnad från PHP, är mer ett generellt programmeringspråk och inte så enbart inriktat på webbapplikationer och körs i en virtuell maskin. Det vill säga att det finns många applikationer i Python som inte har något som helst med webben att göra.

Därav så måste man ha något bibliotek eller kod som tar hand om den biten eftersom det inte bara är att returnera en sträng som i PHP. Fördelen är att du kan använda saker som websockets etc som i princip inte går att använda i PHP eftersom det finns ingen process som ligger och tuggar förrens ett http-request kommer in (dock är väl det en sanning med modifikation numera).

Så det finns en massa ramverk för Python, bland annat Flask, Django, FastAPI med mera. Själv använder jag bara FastAPI när jag använder Python eftersom jag bygger typ alla webbappar som en Single Page App (SPA) och bara har Python som ett api och som är helt frånkopplat från min frontend.

Så om du vill göra likt du gör i PHP skulle jag börja med Flask eftersom det är extremt enkelt att komma igång men om du vill göra en SPA så skulle jag köra FastAPI men då behöver du ju en front end också. Dock kan du returnera html och liknande med FastAPI också men det är mycket färre som använder det ramverket på det sättet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback