Citat:
Ursprungligen postat av
sebastian66
Om du inte kan ta snabblån vad är det som får dig att tro en snäll privatperson skulle
låna ut pengar till dig för då?
Lever du i en fantasi?
Man kan låna ut privat
https://enklajuridik.se/lana-ut-pengar-privat/
detta skall ha likvärdig juridisk värde som om du lånat av en bank el. liknande.
borgenärren kan anmäla dig till KRM och begära utmätning, ex.vis en skuld på 100.000 kan ge, utifrån din ekonomi 2-3.000 i månaden, ett exempel bara + ränta enligt vissa normer samt omkostnader.
Det som kan vara problemet är om personen du lånar ut till har skatteskulder eller skulder till banker, då hamnar dina fordringar knappast på 1a plats, du får helt enkelt vänta längst.
men har personen inga andra, eller få och små banklån, då kan du få igen pengarna med ränta.
Jag hade en kille som hyrde min lägenhet och stack. Jag lyckades hitta hans adress och arbete och trots att han var skyldig SWB 150.000 och skulden till mig var på 35.000 så fick jag igen pengarna under två år. hans taktik var att sjukskriva sig en vecka då och då så att han hamnade tillfälligt under existensminimum och slapp betala, men till sist kom han inte undan.
Säkerheter.
Personen du lånar ut till kan ha en bil, en gammal fin motorcykel, personliga tillhörigheter av högt värde för denne, smycken, konst etc. som du tar som säkerhet- det kan öka motivationen att återbetala skulden!
Det går att låna ut privat - om man vidtar sina mått och steg så att man har säkerheter och att genom juridiska dokument kan se till att skulden hamnar hos KRM. Har personen inga betalningsanmärkningar där, ja då är motivationen ännu högre att följa amorteringsplanen.
privata lån är mycket ovanliga i vår kultur, desto vanligare är romance-scams. Att man inte skriver äktenskapsförord etc. Att man då är sambo inte skriver ett sambo-avtal om vad som är gemensamt och vem som enskilt äger vissa saker, t.ex. en bil, en sommarstuga, konst, etc.
tack för ordet!