2019-12-28, 13:21
Medlem
Luriosans avatar
Hej! Jag och pojkvännen ska flytta ihop efter att han har fått fast jobb i Stockholm och jag har fast jobb i Västerås. Vi letar nu efter en gemensam lägenhet och jag går i funderingar vad som är bäst att flytta till. Vi ska bo i Västerås eftersom jag studerar där och jobbar nätter (10,5 h/pass) så vill jag inte pendla från Stockholm till mitt jobb.

Efter att länge ha studerat Hemnet gällande bostäder i Västerås kan jag konstatera att vi behöver ta ett banklån för att kunna köpa något vettigt. För närvarande har jag drygt 300000kr på banken att ta ett lån med och det räcker som kontantinsats för många bostäder.

Jag har idag en hyresrätt på 25 kvm som jag kan konstatera att vi inte kan bo i tillsammans om vi vill att förhållandet ska hålla eller inte behöva gå varandra på nerverna. Vi önskar att ha en trea tillsammans för att vi båda ska kunna må bra och för att jag ska kunna sova på dagarna när pojkvännen är hemma.

Eftersom vi är nya i Västerås har vi inte ködagar hos de större bostadsbolagen och det är därmed ganska kört för oss att få en hyresrätt. Jag har provat att söka en del lägenheter under hösten och inte fått några erbjudande. Jag har även försökt att kolla på Blocket Bostad och skickat iväg mängder med intresseanmälningar, men utan framgång. Därmed är det ganska givet att vi måste köpa något.

Varken jag eller pojkvännen känner för ett stort banklån att betala av på varje månad och jag har därmed börjat fundera på de nya kooperativa hyresrätterna i Västerås. Dock är hyran ganska saftig (ca 10000kr/månad) och det känns löjligt att betala så mycket för ingenting. Å andra sidan börjar pojkvännen sitt nya jobb i januari och vi är i akut behov av större boende. Att köpa en lägenhet tar ett par månader ifall säljaren inte är beredd att flytta därifrån omgående. Skulle vi köpa en lägenhet nu känns det som att vi skulle ta första bästa och att det kanske inte skulle vara så genomtänkt eller att vi vill flytta inom ett par år för att ”den rätta lägenheten” dyker upp.

Alternativen som finns är följande:
Alternativ 1: köpa en bostad med stort banklån
Alternativ 2: köpa en kooperativ hyreslägenhet, spara pengar och köpa en lägenhet nästa år när vi har mer pengar.

Jag har förstått det som att med en kooperativ hyresrätt kan man säga upp kontraktet och få tillbaka sin insats. Därmed kommer inte allt mitt kapital vara låst i den nya bostaden om vi skulle vilja köpa något annat.

Vad tycker ni? Vad är bäst att göra i vår situation? Finns här någon med erfarenheter av kooperativa hyresrätter?
Citera
2019-12-28, 14:45
Medlem
maxatdunders avatar
Skulle erat förhållande alltså gå sönder när båda har fasta jobb och dessutom jobbar i skift pga 25 kvm i ett år? Det går att leva minimalistisk i en etta om man måste, ibland är det uppoffringar som leder till framgång.

Eftersom ni inte kan bo i tillsammans på 25 kvm så återstår det vettiga alternativet att ta bostadslån.
Citera
2019-12-28, 15:12
Medlem
Luriosans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Skulle erat förhållande alltså gå sönder när båda har fasta jobb och dessutom jobbar i skift pga 25 kvm i ett år? Det går att leva minimalistisk i en etta om man måste, ibland är det uppoffringar som leder till framgång.

Eftersom ni inte kan bo i tillsammans på 25 kvm så återstår det vettiga alternativet att ta bostadslån.
Nja, det lär inte gå sönder pga boytan. Däremot lär det vara påfrestande att bo så litet. Hur som helst har vi båda haft små lägenheter när vi träffades och vi har klarat oss flera veckor i streck på 25 respektive 33 kvm utan att bli osams.

Jag jobbar enbart nätter och killen jobbar dagtid, så det skulle funka ett tag. Det enda som är lite tråkigt är att han troligtvis kommer känna sig utslängd eller tvingad till att vara tyst på helgerna för att jag måste sova.

Jag kanske helt enkelt borde ge det ett år och se hur mycket vi kan spara ihop tillsammans för att kunna köpa vårt drömboende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in