2019-12-28, 15:18
Medlem
flashbacktrollets avatar
Fick hem en lapp där någon från ett visst inkassobolag söker mig för delgivning. Vad kommer att hända nu? Kommer kronofogden sättas in och utmäta saker som t.ex min dator och smartphone eller ta pengar direkt från mitt konto? (går på riksnormen så har bara existensminimum)

Ska jag förflytta mina pengar från kontot (typ 3000kr) till min bitcoin wallet för att vara på den säkra sidan?
Citera
2019-12-28, 15:21
Medlem
Bestrid fakturan, så får du se om dom orkar ta det till tingsrätten
Citera
2019-12-28, 15:42
Medlem
Ringhals3s avatar
Kontakta fordringsägarna och ha ett möte med dem där du visar dem din ekonomi och dina ekonomiska förutsättningar.

Be dem om en ackordsuppgörelse, det vill säga att de minskar sina krav, och en realistisk avbetalningsplan.

Att vara aktiv när man är i din situation är avsevärt med effektivt och framgångsrikt än att hålla sig undan och tro att det löser sig.

Hur stort belopp hamdlar det om?

Vad skulle du max kunna amortera i månaden?
Citera
2019-12-28, 15:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacktrollet
Fick hem en lapp där någon från ett visst inkassobolag söker mig för delgivning. Vad kommer att hända nu? Kommer kronofogden sättas in och utmäta saker som t.ex min dator och smartphone eller ta pengar direkt från mitt konto? (går på riksnormen så har bara existensminimum)

Ska jag förflytta mina pengar från kontot (typ 3000kr) till min bitcoin wallet för att vara på den säkra sidan?

Är det verkligen inkassoföretaget som söker dig för delgivning?
Citera
2019-12-28, 15:51
Medlem
Dr_Kronas avatar
Citat:

Varför betalar du helt enkelt inte dina skulder ?
Då är ju problemet ur världen sen.
Citera
2020-01-02, 20:19
Medlem
TorOchPederInkassos avatar
Citat:

Det som skett är att du blivit ”spikad” och därmed anses vara delgiven. Du får 10 dagar på dig att betala eller bestrida innan utslag meddelas av Kronofogden. Utslaget är en exekutionstitel som går att verkställa för utmätning. Även i detta skede får du en betalningsanmärkning.

Borgenären kan ansöka om utmätning och från den tidpunkten har du ungefär 30 dagar innan Kronofogden påbörjar sin utredning av dina tillgångar och inkomster. Det är då som dina kontoinnehav kan utmätas. Så du har gott om tid att gömma undan dina 3000 kr, däremot kan KFM utmäta även Bitcoin-innehav. Kontanter är säkrast.

KFM har möjlighet att gå in i ditt hem och utmäta dina ägodelar, det händer dock sällan då de behöver bedöma att det faktiskt finns något att utmäta.

Med förhoppningen att din fråga besvarades.

Mvh
TorOchPederInkasso
Citera
2020-01-02, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
Bestrid fakturan, så får du se om dom orkar ta det till tingsrätten

För att få ytterligare kostnader att betala?
Citera
2020-01-02, 21:56
Medlem
Zer0Shits avatar
Hur mycket är skulden på?

z
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem