• 1
  • 2
2019-12-29, 05:39
Medlem
Tisdagen veckan innan jul skickade jag mitt läkarutlåtande till FKs inläsningscentral.
Ringde även handläggaren på Fk och medeladde detta för utlåtandet skulle vara inne till den 20. Ringde på torsdagen för att kolla om den kommit in med fick som svar att den inte gjort det för hon ska kunna se den när den skannas in.

Jag förstår att det har/är extremt mycket post i omlopp nu runt jul. Men jag har varit inne på mina sidor på försäkringskassan och ser fortfarande inget tecken på att den kommit in.
Men det kanske inte visar på mina sidor direkt när det kommit in?
Handläggaren kanske måste lägga in det där för att jag ska kunna se om det kommit in?

Orolig bara att posten slarvat bort brevet eller att försäkringskassan tycker att det går för lång tid och dom avskriver ärendet,har ju redan gått över tiden om man säger så.

För försäkringskassan får väl avskriva ärenden även om det skulle vara postens fel?
Citera
2019-12-29, 05:45
Medlem
kangas92s avatar
Du fick inte ett elektroniskt intyg på 1177? Isåfall bara logga in o skicka.
Citera
2019-12-29, 06:07
Medlem
Nej frågade läkaren om man inte kunde skicka det elektroniskt till FK men han sa att han inte kunde det,sen sa han, jag har ingen "knapp" här och pekade på skärmen vi läkarutlåtandet ._.
Så jag fick hämta en kopia av han när han skrivit klart allt och posta det till FK :/
Citera
2019-12-29, 07:22
Medlem
tar ung 5 till 6 arbetsdagar från det att du lagt det på lådan tills att det skannats in,antagligen längre nu med alla storhelger.
Citera
2019-12-29, 07:28
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CryptoproctaFerox
Nej frågade läkaren om man inte kunde skicka det elektroniskt till FK men han sa att han inte kunde det,sen sa han, jag har ingen "knapp" här och pekade på skärmen vi läkarutlåtandet ._.
Så jag fick hämta en kopia av han när han skrivit klart allt och posta det till FK :/

Låter mycket märkligt.

Det skickas in direkt av läkare digitalt till FK och syns oftast (alltid?) samma dag det har skickats in eftersom det är, just det, inskickat digitalt.
Citera
2019-12-29, 08:03
Medlem
Jo kan tänka att det tar lite längre tid nu med storhelgerna,hoppas bara det inte resulterar i avslag.

Angående det elektroniska så som sagt sa läkaren att han inte kunde göra det. Fanns inte i hans system enligt honom. Så jag var tvungen att hämta papperskopior i receptionen dagen efter för att sedan kunna posta till FK.

Men det förvånar mig inte,han prata ju inte ens med mig utan han utfärdade läkarutlåtandet genom att kolla igenom gamla läkarjournaler.

Har strulat med den VC'n i 3 månader utan att ens få ett läkarutlåtande, men vips nu när jag fått en viss diagnos var dom mer medgörliga,dock så frågade han ju inte en massa frågor om hur jag påverkas,hur jag mår och sånt utan han ville kolla gamla journaler och skriva läkarutlåtandet sen när han var själv.
Det resulterade i att läkarutlåtandet hade uppgifter i sig som inte stämde,tex att jag går terapi och att jag har kontakt med en arbetsrehabliterare.
Terapin avslutades för ca 5 år sedan och arbetsrehab grejen avslutades i sommras,så fick ringa och förvarna FK att när hon får läkarutlåtande så stämmer inte dom 2 sakerna.
Citera
2019-12-29, 11:36
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CryptoproctaFerox
Jo kan tänka att det tar lite längre tid nu med storhelgerna,hoppas bara det inte resulterar i avslag.

Angående det elektroniska så som sagt sa läkaren att han inte kunde göra det. Fanns inte i hans system enligt honom. Så jag var tvungen att hämta papperskopior i receptionen dagen efter för att sedan kunna posta till FK.

Men det förvånar mig inte,han prata ju inte ens med mig utan han utfärdade läkarutlåtandet genom att kolla igenom gamla läkarjournaler.

Har strulat med den VC'n i 3 månader utan att ens få ett läkarutlåtande, men vips nu när jag fått en viss diagnos var dom mer medgörliga,dock så frågade han ju inte en massa frågor om hur jag påverkas,hur jag mår och sånt utan han ville kolla gamla journaler och skriva läkarutlåtandet sen när han var själv.
Det resulterade i att läkarutlåtandet hade uppgifter i sig som inte stämde,tex att jag går terapi och att jag har kontakt med en arbetsrehabliterare.
Terapin avslutades för ca 5 år sedan och arbetsrehab grejen avslutades i sommras,så fick ringa och förvarna FK att när hon får läkarutlåtande så stämmer inte dom 2 sakerna.

Mig veterligen så jobbar alla med samma system så det verkar åter väldigt märkligt.

Läkaren i detta fall verkar onekligen väldigt snurrig och jag hade nog sökt mig till annan VC för att undvika mer strul speciellt mot FK då dom kan vara väldigt hårda med intyg och annat.
Citera
2019-12-29, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Låter mycket märkligt.

Det skickas in direkt av läkare digitalt till FK och syns oftast (alltid?) samma dag det har skickats in eftersom det är, just det, inskickat digitalt.

Om jag förstår rätt så är det inte ett läkarintyg för sjukpenning utan ett läkarutlåtande (för sjukersättning?). Det är möjligt att det inte finns stöd för att skicka utlåtanden digitalt, till skillnad från intyg för sjukpenning.
Citera
2019-12-29, 13:17
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Om jag förstår rätt så är det inte ett läkarintyg för sjukpenning utan ett läkarutlåtande (för sjukersättning?). Det är möjligt att det inte finns stöd för att skicka utlåtanden digitalt, till skillnad från intyg för sjukpenning.

Nu är ju sjukersättning en helt annan femma då detta avser vad som förr kallades "förtidspension" eller "sjukpension".

Kanske TS bör klargöra vad hen söker för egentligen innan det spekuleras vidare?
Citera
2019-12-29, 13:50
Medlem
Läkarutlåtande om hälsotillstånd skickas inte elektroniskt. Inget konstigt om det tar någon vecka att få in det i systemet, jag vet inte om det öht kommer synas på mina sidor
Citera
2019-12-29, 23:14
Medlem
Det är aktivitetsersättning jag ansökt.
Tänkte ringa FK imorgon och kolla om det kommit in.
Hoppas verkligen gjort det.

VC ska jag byta,efter allt strul som varit.
Försökte nämligen få en tid på en annan VC förut när min VC strulade,men då blev det massa tjata om att jag var tvungen att lista mig där och boka flera tider för att lära känna läkaren och sen just en tid för ett läkarutlåtande efter jag lärt känna läkaren skulle ha väldigt lång kö tid så det var därför jag stannade kvar på min VC för jag trodde att det skulle gå snabbare,nu i efterhand ångrar jag att jag inte gjorde det tidigare ._.
Citera
2019-12-30, 00:33
Medlem
Om det strulat så pass att du måste få ett nytt intyg kan du ju bara gå till din lokala FK och lämna in det nästa gång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in