Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-18, 19:35
  #865
Medlem
Nej, bariumklorat tar inte upp fukt. Däremot föreligger samma känslighet och risker som med kaliumklorat.
Citera
2022-01-20, 18:10
  #866
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Bariumperklorat är alldeles för hygroskopiskt (fuktupptagande) för att ha någon applikation inom pyrotekniken.

Ammoniumperklorat har många användningsområden men man måste känna till vad man inte kan blanda det med. Annars riskerar man självantändning i värsta fall.
Ja det är det jag försöker få reda på. Ja barium perklorat är väldigt hygroskopiskt.
Men tänker att man kan använda det som tillsats för att få en schysst färg! Någon som har erfarenhet av strontium och barium nitrat? Om jag ska använda barium perklorat så kommer jag först torka ut det över natten och sedan lägga i en lufttät burk och bara blanda kompositioner timmarna innan användning. Har sett många som fått bra resultat på Youtube med detta tillväga gångsätt. Tom att använda dagen efter ska tydligen vara ok
Citera
2022-01-20, 18:13
  #867
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Nej, bariumklorat tar inte upp fukt. Däremot föreligger samma känslighet och risker som med kaliumklorat.
Han och jag skrev barium perklorat och det är visst hygroskopiskt.
Källa
https://www.alfa.com/en/catalog/011657/
Citera
2022-01-20, 22:29
  #868
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrolle
Han och jag skrev barium perklorat och det är visst hygroskopiskt.
Källa
https://www.alfa.com/en/catalog/011657/
Nu hänger jag inte med?
Det var DU dom frågade om det var samma problem med bariumklorat och jag svarade nej.

Det var JAG som berättade för dig att bariumperklorat är alltför hygroskopiskt!

Citera
2022-01-21, 14:26
  #869
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Nu hänger jag inte med?
Det var DU dom frågade om det var samma problem med bariumklorat och jag svarade nej.

Det var JAG som berättade för dig att bariumperklorat är alltför hygroskopiskt!

Minnet är kort men bra. Ber om ursäkt.
Hursomhelst, finns det någon perklorat som kan användas ihop med magnesium? kalium perklorat har jag hört inte ska vara kompatibelt så utesluter det ).

gjorde ett litet test(0.2gr) med barium perklorat vilket funkade bra men vill veta att det är säkert. Vet att man kan göra flash med nitrater också. Säkrare? Strontium nitrat är jag sugen på att blanda med något kul. Sen har jag letat efter någon klordonator. Helst pargon( klorerat gummi) för att förstärka färgen från antingen barium nitrat eller perklorat. Någon som vet vad det heter på svenska?
Citera
2022-01-22, 00:22
  #870
Medlem
Du kan inte använda bariumperklorat med magnesium på ett säkert sätt då det är då starkt fuktupptagande. Magnesium reagerar med fukt och satsen kan därmed självantända.

Kaliumperklorat är helt förenligt med magnesium men alla magnesiumsatser kan självantända om de blir fuktiga och man brukar därför sällan göra blixtsatser med rent magnesium.

Ammoniumperklorat däremot är extrem instabilt med magnesium. Korrosionsinhibitor (kaliumdikromat) är ett måste!
Citera
2022-01-22, 00:25
  #871
Medlem
Angående klorerat gummi så heter det så på svenska. Vanliga fabrikat är Pergut, Allopren och Parlon.
Citera
2022-07-15, 17:18
  #872
Medlem
Redoxreaktions avatar
Nu har inte crillerolle varit inloggad sedan slutet av mars, men för att få röda blixtar så tar man helt enkelt 50% strontiumnitrat och 50% magnesium, som gärna ska vara <63µm. Strontiumnitratet ska torkas i en vanlig ugn. Man skruvar upp temperaturen till max och nitratet får ligga på en plåt i en timme.

När man har gjort detta förvarar man strontiumnitratet i en sådan här burk: Konserveringsburk 1.0L Låt det svalna ordentligt först. Samma slags burk bör också användas för att förvara magnesium i. Det oxideras långsamt i en vanlig plastburk.

Strontiumnitrat ger en hel del rött ljus utan klor vid höga temperaturer, så det behövs inget parlon. Med 60% strontiumnitrat och 40% magnesium blir det som varmast, ungefär 3000 grader, men smällen blir något mindre kraftig än vid 50% av varje.
__________________
Senast redigerad av Redoxreaktion 2022-07-15 kl. 17:41.
Citera
2022-07-17, 23:09
  #873
Medlem
Redoxreaktions avatar
På tal om strontiumnitrat igen: om man gör en bengal utan metallbränsle, så är vattenhaltigt strontiumnitrat inte fel, eftersom vattenångan är flamförstorande och brinntiden förlängs. Kan ni få tag på KClO3, så är ett av de klassiska recepten:

Strontiumnitrat 65
Kaliumklorat 20
Schellack 15

Detta är förstås egentligen fel tråd, men eftersom jag nämnde att torka nitratet, så vill jag poängtera att det framförallt gäller för BLP och stjärnor med magnesium.
Citera
2022-09-21, 14:25
  #874
Medlem
Redoxreaktions avatar
Teflon och magnesium låter exotiskt men fungerar väldigt bra. Stökiometriskt ska det vara 2:1 men 1:1 blir kraftigare, och man använder mindre av det dyra teflonet. Det blir en oerhört intensiv blixt bara löst liggande i en bullform av papper.

Ingen aning hur känsligt det är, så experiment med det är på egen risk.
Citera
2022-09-22, 22:19
  #875
Medlem
Om partiklarna är små av båda ingredienserna blir blandningen lite läskigt känslig för elektrostatisk urladdning.
Citera
2024-03-22, 19:17
  #876
Medlem
Redoxreaktions avatar
Man kan få blå blixtar och ganska bra knall med New Blue som löst pulver. Ammoniumperkloratet måste vara väldigt fint och kopparbensoatet vattenfritt:

NH4ClO4 82
CuBenz.anhydrat 18
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback