• 1
  • 2
2020-01-01, 11:07
Medlem
Fast nu är många former av förståndshandikapp genetiska, så det finns ingen motsägelse med det. Dessutom är IQ ett relativt begrepp, d.v.s. visar hur någon förhåller sig relativt till andra inom en population. Olika populationer har olika genomsnittsintelligens, så någon som ligger på snittet, 100, i en population kan hamna på t.ex. 75 i en annan. Eller någon som befinner sig på snittet i ett visst land skulle i Sverige hamna på lätt "förståndshandikapp". Även begreppet förståndshandikapp är en aning relativt, även om den ändå har en viss bäring så länge man jämför folk som i övrigt är biologiskt tämligen lika. De flesta etniska svenskar som får en IQ under 70 i Sverige har ofta även hjärnskador, diverse syndrom, klassisk autism eller andra tillstånd.

Men för att svara enkelt på TS fråga: Ja, man kan ha låg IQ av genetiska skäl, d.v.s. lågt relativt andra.

Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Finns ingen större skillnad mellan vita och svarta sett till generell intelligensfaktor.

Lägg av, drygt 100 år av mätningar visar motsatsen.
Citera
2020-01-01, 11:16
Medlem
vadsadusadus avatar
Gränsen för vad som anses som lågt IQ ligger väl nånstans. Om man då tex bara har en poäng över är man inte nödvändigtvis klassad lågbegåvad för att man inte når under gränsen, men inte fan är man begåvad.
Citera
2020-01-01, 12:14
Medlem
Svag begåvning? IQ 70-85
Senast redigerad av njcke 2020-01-01 kl. 12:40.
Citera
2020-01-04, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SorkenX66
Om du inte är väldigt ung visar frågan på svaret... Man får tänka sig att den som ställer den frågan är lågbegåvad men nödvändigtvis inte förståndshandikappad. Lågbegåvade kan leva ett helt normalt liv. Utbildning och jobb brukar anpassas efter begåvning. Inte till 100% men till stor del.

52 år, IQ 117-124 i de tester som jag har gjort.
Senast redigerad av Mustellaminuta 2020-01-04 kl. 03:20.
Citera
2020-01-05, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Nä alla är lika smarta.. om man nu inte fått några skador. Gener är mer längd utseende å sånt viktigt.

Intelligens är normalfördelad, precis som längd och många andra egenskaper, samt forskningen visar att den i första hand är genetisk. Sannolikt mer än kroppslängd.
Citera
2020-01-05, 14:56
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Finns ingen större skillnad mellan vita och svarta sett till generell intelligensfaktor.

Det är helt fel, det är en stor skillnad på gruppnivå i "generell intelligensfaktor".
Att du är en hjärntvättande pkidiot ändrar inte detta.
Citera
2020-01-05, 15:22
Medlem
Citat:

Jo, en standardavvikelse om man tar hänsyn till miljön.
Citera
2020-01-05, 15:26
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
förståndshandikappad eller lågt IQ är ett avvikande tillstånd inom det normala. Det är ganska vanligt, man säger väl att ca 10% av befolkningen har lågt IQ.
10%? Jag skulle nog säga minst 80% har lågt IQ i Sverige, finns väl inget annat folk som röstat för sin egen undergång? Det tyder på lågt IQ.
Citera
2020-01-05, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
52 år, IQ 117-124 i de tester som jag har gjort.
Din fråga tyder på att minst en sak är fel o ovanstående påståenden. Men jag kan ju ha fel.
Citera
2020-01-06, 15:33
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Med normal menar jag en människa som inte
är förståndshandikappad. Kan en människa
med bara genetiken som orsak ha lågt IQ?
Att ha "lågt IQ" måste inte nödvändigtvis innebära att man är "korkad."

Jag hade tex en kurskamrat på universitet som inte fick mer än ca 70 när vi gjorde ett IQ-test som del av kursplanen.
Hon blev inte glad kan jag avslöja, och även om resultatet var - delvis - anonymiserade så gick det alldeles utmärkt att uppfatta hennes personnummer, tillsammans med hennes - ganska så avslöjande - reaktion ...

Men, var hon då idiot ?
Nej, med tanke på att hon de facto blivit antagen och kunde ge godkända resultat på tentorna så kan det nog uteslutas.

Att vara "idiot på riktigt" handlar ju mer om huruvida man kan navigera genom livet på ett, mer eller mindre, självbestämmande och autonomt sätt - eller inte.
Dvs det finns ju en anledning till varför idioter bor på daghem och institutioner - för att de inte klarar av det vardagliga livets alla krav.
Citera
2020-01-07, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SorkenX66
Din fråga tyder på att minst en sak är fel o ovanstående påståenden.

Ja, snart 53 i och för sig...
Senast redigerad av Mustellaminuta 2020-01-07 kl. 19:50.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in