• 1
  • 2
2019-12-31, 23:53
Medlem
Med normal menar jag en människa som inte
är förståndshandikappad. Kan en människa
med bara genetiken som orsak ha lågt IQ?
Citera
2019-12-31, 23:58
Bannlyst
Är inte själva definitionen av ett förståndshandikapp att man har ett väldigt lågt IQ?
Citera
2020-01-01, 00:00
Bannlyst
https://sv.wikipedia.org/wiki/Intell...ds%C3%A4ttning

”Man delar, enligt ICD-10, in intellektuell funktionsnedsättningar i olika nivåer utifrån vilken intelligenskvot personen ifråga ligger på, detta benämns som djupgående, svår, måttlig och lindrig.[8] Inom termen svag begåvning faller de inom den lägsta nivån fast inom normalzonen IQ 70-85.”
Citera
2020-01-01, 00:08
Medlem
Nä alla är lika smarta.. om man nu inte fått några skador. Gener är mer längd utseende å sånt viktigt.
Citera
2020-01-01, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Det finns nog miljarder människor i världen som presterar lågt i västerländska intelligenstester - men som lever väldigt normala liv.
Så frågan haltar redan från början - vad är en normal person liksom. Det är väl inte definierat?
Citera
2020-01-01, 00:26
Medlem
crawlys avatar
Citat:

Jag tror termen som brukar användas är "lågbegåvad".
Citera
2020-01-01, 00:29
Avstängd
Citat:

Har svårt att tänka mig att var och varannan person i Afrika är utvecklingsstörd.

Man ska inte ta dessa IQ-tester för seriöst.
Citera
2020-01-01, 00:36
Medlem
Necriss avatar
Vet du vad "IQ" är? Det är normalfördelning av resultat som folk får på proven som används för att mäta ens logisk slutledningsförmåga.

Eftersom det är en normalfördelning, vars topp ska ligga på 100, så kan man från själva definitionen förstå att det inte bara kan finnas personer med lågt IQ, de MÅSTE finnas. Sen har du rätt i att inte samtliga av dessa är "normala", men en del måste vara det. Denna "del"s andel beror på var du sätter ditt gränsvärde för "lågt".

Standardavvikelsen i IQ test är definierat som 15 poäng. Dvs har man 85 eller 115 så skiljer man sig precis så mycket från medelvärdet som det är normalt att skilja sig från medelvärdet. Alltså är 85 och 115 Inga märkvärdiga resultat på något sätt.

130 och 60 är två standardavvikelser från 100, vilket innebär att det är kring 2,5% som har högre och 2,5% som har lägre IQ än så.

Om du sätter din gräns kring 60 så finns det nog nästan inga normala som har så lågt, medans om du istället väljer 85 så finns det många normala som har så lågt och du träffar säkert flera av dem dagligen.
Senast redigerad av Necris 2020-01-01 kl. 00:39.
Citera
2020-01-01, 01:06
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Har svårt att tänka mig att var och varannan person i Afrika är utvecklingsstörd.

Man ska inte ta dessa IQ-tester för seriöst.

Nej de är inte utvecklingsstörda. Men med våra mått mätt så ligger den genomsnittliga intelligensen i paritet med lågbegåvade här.

Det finns massor med undersökningar som visar det. Och det borde även stå klart för alla med lite observationsförmåga att så är fallet.

Lika självklart som att yttre attribut och dispositionen för olika sjukdomar och läkemedels verkan varierar mellan olika folkgrupper så varierar även saker som intelligens. Egentligen inget konstigt med det.
Citera
2020-01-01, 01:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Jag trodde alltid när jag var yngre att de flesta var ganska smarta. Och jag tyckte att deras beteende var outgrundligt och mystiskt. Vad visste de som inte jag.
Sen börjadede jag förstå att tex negrer, ja det är ordet, folk från Afrika söder om Sahara, var ganska ointelligenta i snitt. Visst finna det undantag men iaf.
Deras beteende var bara vettigt om man var ganska ointelligent.

Till topic: nu har normalvärdet ändrats i Sverige till det lägre. Ren IQ har i snitt sjunkit.
Vad man däremot kan säga är att vi svenskar låter oss bli blåsta av olika folk. Det är inget bra betyg för vår IQ el smarthet. Kanske man kan säga att vi är lite nördigt töntiga. Intelligenta utan streetsmart, utan realism.
Ibland blir jag förvånad över till synes intelligenta människors politiska naivitet.

Finns ingen större skillnad mellan vita och svarta sett till generell intelligensfaktor.
Citera
2020-01-01, 01:26
Medlem
happilappis avatar
förståndshandikappad eller lågt IQ är ett avvikande tillstånd inom det normala. Det är ganska vanligt, man säger väl att ca 10% av befolkningen har lågt IQ.
Citera
2020-01-01, 05:18
Medlem
Citat:
Om du inte är väldigt ung visar frågan på svaret... Man får tänka sig att den som ställer den frågan är lågbegåvad men nödvändigtvis inte förståndshandikappad. Lågbegåvade kan leva ett helt normalt liv. Utbildning och jobb brukar anpassas efter begåvning. Inte till 100% men till stor del.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in