Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-05, 14:58
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Den "skithålan" är:
- Det land som producerat överlägset flest vetenskapliga nobelpristagare sett till befokningen
- Är det absolut rikaste landet i västra asien, med samma levnadsstandard som i valfritt västland
- Är det enda landet i regionen som är helt demokratiskt
- Har vunnit varje gång dess onda arabiska grannar gått samman och anfallit dem

Israel är också ett land som:
- har ett stort kärnvapen arsenal som de skaffat illegalt
- hotar ständigt att använda dessa kärnvapen mot bl a europeiska huvudstäder
https://en.wikipedia.org/wiki/Samson_Option
Citera
2020-01-05, 14:59
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Min poäng var att USA hotar Iran på ett sätt som Iran inte gör mot USA. Iran har ingen militär aktivitet i USAs närområde, och utgör inget hot mot USA. Iran kan inte anfalla USA.

Citera gärna det stycket där jag påstår att Iran har bomplan över USA.
Iran hotar USAs allierade mö, och dessutom anser de att Iran förstör andra länder i närheten som skulle kunna bli USAs allierade.
Citera
2020-01-05, 15:00
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Måste hålla med här. Flesta här i tråden uppför sig som fotbollsfans vars lag just åkt på en brakförlust. Massa känsloutbrott och moraltrams.

Trådens USA-motståndare måste bara inse att USA kan göra vad fan de vill mot ett litet land som Iran. Sedan kan man tycka det är orättvist och sätta sig och grina över det men då tycker jag att man bör växa upp och inse att världen är "orättvis" och den starke kommer alltid göra som den vill.

Tack för det. Fotbollsmatch var en bra liknelse. Vissa här är den skrålande pöbeln nere på läktaren bakom avbytarbänken och andra är expertkommentatorerna i tv-rutan.

Det är intressant att spekulera i utgången och inte bara klippa av med att USA kan bomba Iran till stenåldern. Frågan är ju vad USA kan och vågar göra rent diplomatiskt. Trump har ju visat att han vågar gå längre och struntar i vad folk i världen tycker, t ex dra sig ur Parisavtalet. Rent politiskt är han ju djärvare än andra. Han är även den förste president som träffar Kim Jung och inte bara sitter i Vita huset och gömmer sig bakom skrivbordet i Ovala rummet. Han går till handling. Därför är det oerhört intressant att se hur den här konflikten kommer att utveckla sig.
Citera
2020-01-05, 15:02
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Min poäng var att USA hotar Iran på ett sätt som Iran inte gör mot USA. Iran har ingen militär aktivitet i USAs närområde, och utgör inget hot mot USA. Iran kan inte anfalla USA.

Vad du behöver inse är att oavsett om USA har personal och övriga resurser i Irans grannländer (på inbjudan av dessa länders sittande regeringar) så har USA kapacitet att inom få timmar nå Iran från eget fastland eller internationellt vatten med konventionella vapen. De BEHÖVER inte baser i Irans omedelbara närhet. De finns där för att avskräcka Iran från att hitta på mer dumheter än vad de redan hittar på.
Senast redigerad av Wishie 2020-01-05 kl. 15:07.
Citera
2020-01-05, 15:02
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
hotar ständigt att använda dessa kärnvapen mot bl a europeiska huvudstäder
https://en.wikipedia.org/wiki/Samson_Option

Haha, vad jag älskar Flashback! Det är bara här man kan få läsa sådana totala tokerier, och det finns folk ute i stugorna som du som skriver tramset. Om du läste det som du själv länkade till så beskriver den precis det som alla länder som har kärnvapen har som "last resort". Dvs om landet är helt utplånat efter en invasion så fyrar man av sina kärnvapen.

Detta gäller för Israel, Indien, Frankrike, Ryssland, Pakistan, Kina, Storbritannien och USA. Allt annat vore ju helt orimligt. Hur du får detta till att "hotar ständigt att använda dessa kärnvapen mot bl a europeiska huvudstäder" är ju helt bedrövligt.
Citera
2020-01-05, 15:03
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av professorpuss
Spydigheter?? Varför berör du inte fenomenet D-S istället? vågar du inte vakna

Därför att jag är intresserad av att diskutera konflikten med Iran nu och inte deepstate-konspirationer. När någon skriver att Trump är en fåntratt och Hillary fet hagga, eller vad det nu var, så brukar jag kalla det spydigheter.
Citera
2020-01-05, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Tack för det. Fotbollsmatch var en bra liknelse. Vissa här är den skrålande pöbeln nere på läktaren bakom avbytarbänken och andra är expertkommentatorerna i tv-rutan.

Det är intressant att spekulera i utgången och inte bara klippa av med att USA kan bomba Iran till stenåldern. Frågan är ju vad USA kan och vågar göra rent diplomatiskt. Trump har ju visat att han vågar gå längre och struntar i vad folk i världen tycker, t ex dra sig ur Parisavtalet. Rent politiskt är han ju djärvare än andra. Han är även den förste president som träffar Kim Jung och inte bara sitter i Vita huset och gömmer sig bakom skrivbordet i Ovala rummet. Han går till handling. Därför är det oerhört intressant att se hur den här konflikten kommer att utveckla sig.

Å så fortsätter du med läktar ap vrålandet omhur fanstastik Trump är!
Citera
2020-01-05, 15:07
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Iran hotar USAs allierade mö, och dessutom anser de att Iran förstör andra länder i närheten som skulle kunna bli USAs allierade.

Du är ju dum på riktigt.

Tänk om Ryssland skulle ha hela Sydamerika och Mexiko som allierade och USA hotade dessa.

Skulle då Ryssland enligt dig ha rätten att avrätta USAs generaler och politiker på de allierades mark?

Du hör ju själv hur korkat det låter. Det är liksom USAs bakgård, ingen ska komma och lägga sig i från andra sidan klotet i vad som sker där eller hur? Samma sak bör gälla här.

Dubbelmoral som vanligt
Citera
2020-01-05, 15:08
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Å så fortsätter du med läktar ap vrålandet omhur fanstastik Trump är!

Snälla sluta skriv till mig. Jag orkar inte läsa dina påhopp, eller bemöta dem. Du klarar inte att skilja på ett objektivt konstaterande och propaganda för Trump. Jag tycker ingenting om Trump.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murvelludret

In April 2019, the United States designated Iran’s Islamic Revolutionary Guard Corps (IRGC) a terrorist organization—the first time the United States classified part of another government as such.

https://www.cfr.org/interactive/glob...tates-and-iran

Vilket även stöds av FN

"Recalling the Declaration on Measures to Eliminate International Terrorism,
contained in the annex to resolution 49/60 of 9 December 1994, wherein the General
Assembly encouraged States to review urgently the scope of the existing
international legal provisions on the prevention, repression and elimination of
terrorism in all its forms and manifestations, with the aim of ensuring that there was
a comprehensive legal framework covering all aspects of the matter"

https://undocs.org/en/A/RES/56/88

Ställer mig något frågande till om ett land kan agera på egen hand eller om såna beslut måste tas tillsammans med FN och om det kan bli någon rättslig följd om man agerar på egen hand. Summeringen från min egen sida är att det finns allt för många parametrar och variabler som spelar in för att göra någon kvalificerad bedömning men det bör finnas utrymme för en utredning.

Jag hade missat att FN godkänt att stämpla IRGC som en terrororganisation. Det ger ett visst stöd till rimligheten och lagligheten i USA:s aktuella "ingripande". Även om man borde tagit upp det i FN.
Men att bomba 52 mål i IRAN som hämnd ligger klart utanför det laglighetens ramar.

Men reaktionerna (här och) hos Trump och USA styrs av ryggmärgsreflexer Istället för av förnuft och lagar. DVS: Skjut först och tänk sen eller bara: skjut. Dårarnas paradis. M.A.O.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av PUBG2018
USA imperiet - globalisterna har skaffat sig för många fiender sedan världskrig två. Titta på världen runt hur många stater dem har invaderat, kupper, makthavare och mäktiga familjer i länderna som styrt dem har mördat. Deepstate och eliten har skaffat sig fiender i Kina, Ryssland, Europa, Afrika, Sydamerika och inrikes.

Självfallet kommer alla dessa stater och makthavare stödja Iran i en kommande konflikt för att få globalisterna blöda så mycket som möjligt. Imperiet lever idag enbart tack vare sin världsvaluta status då dollarn kan pressas i oändligt utan att landet lider av hyperinflation vilket är det sjukaste vi under mänsklig historia åskådat hittills...

Nej inga kommer att stödja Iran. USA gör som de vill med stater som Iran. Nu närmar vi oss invasion och regimskifte.
Citera
2020-01-05, 15:11
Medlem
beaver_ses avatar
Var han en toppolitiker som SVT säger eller en mördare enl Iranska folket?
Här ett klipp där Iranska kvinnor firar att han äntligen mördats.
https://www.liveleak.com/view?t=kyfbv_1578166472

Iranian women celebrate after Soleimani kill
They hide their face. She says death to the dictator( Soleimani )More than 1,500 Iranians were killed during the fuel price protests 6 months ago by the Revolutionary Guards led by Soleimani..

https://www.liveleak.com/view?t=PteZ_1578019152
Iraqis celebrate after Soleimani killed by airstrike
Senast redigerad av beaver_se 2020-01-05 kl. 15:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in