Citat:
Ursprungligen postat av
Mrsharpangel
Du fattar att usas svar då skulle vara kärnvapen va?
Du har redan fått svar angående detta av nedanstående användare.
Kanske är du lika dum i huvudet som många andra i denna tråden? Du verkar vara det när du kommer med ett sådant skränigt uttalande.
Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
nej, naturligtvis inte. USA skulle aldrig använda kärnvapen om de inte blev angripna och höll på att utplånas själva. Tror det gäller för de allra flesta kärnvapenländer.
De enda kärnvapenländer (eller potentiella sådana) som jag tror skulle vara så dumma att de använder kärnvapen i attacksyfte skulle vara:
- Nordkorea
- Iran
- Och tyvärr även Indien och Pakistan, kring Kashmir-konflikten
Nej, inte ens dessa skulle använda kärnvapen i attacksyfte. Om man är tillräckligt smart för att kunna skapa och finansiera kärnvapen, så är man också tillräckligt smart för att kunna fatta beslut om när dessa ska användas.
Citat:
Ursprungligen postat av
HC47
Hur ska det gå till? Ingen med ens i närheten av samma betydelse som Soleimani befinner sig i samma del av världen, och USA och Iran har i princip inga diplomatiska förbindelser. Tror du att någon amerikansk politiker kommer åka till Iran på besök..?
Vad har diplomatiska förbindelser med detta att göra?
Mark Esper var ju nyligen i Syrien, skulle någon amerikansk diplomat eller politiker, överbefälhavare eller befälhavare av annat slag besöka amerikanska trupper och baser i andra länder i Mellanöstern som trots allt har bra kontakter med USA, så kan Iran mycket väl slå till.
USA är inte så speciella som vissa av er här i denna tråden tror.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sandstekeln
Nu ska inte Iran sänka sig till samma nivå som Trump uppvisat.
Detta att ge igen med "samma mynt" är en lågt stående instinkt hos många - som bara visar att man själv inte är bättre. Om någon gör mig en oförrätt så blir inte den oförrätten ogjord bara för att jag gör motsvarande tillbaka. Bättre att svälja förtreten så hamnar motparten i ett slags moralisk skuld , som man senare kan utnyttja - om man nu vill se praktiskt på det.
Att ge igen leder också lätt till att det eskalerar till storkrig.
Ja, du har rätt.