2020-01-06, 17:48
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.von.Svensson
Det är definitivt inte alla iranier som är förbannade över Soleimanis död!
Sedan kan jag hålla med om att perser är mer civiliserade än en random arab, men å andra sidan så skulle Usa direkt koppla eventuella "smarta" sattyg till Iran. I alla fall om sattyget inträffar i närtid.
Iraniern har det redan svårt med alla restriktioner som finns mot landet, och jag undrar om iranierna är beredda att få det ännu sämre på grund av Soleimanis död.

Persier/iranier är vana vid hårda bud och värderar sitt lands suveränitet mycket högt. Jämför med t.ex Norge som var dansk koloni under lång tid och under tvångsunion med Sverige under nästan hundra år. Sedan vart norrmännen självständiga men invaderade och ockuperade av Nazityskland 1940. Jämför sedan sjuttonde maj med det svenska nationadagsfirandet. Sverige har aldrig varit helt ockuperat av främmande makt, dock har vi under lång tid varit i tvångsunion med Danmark.

Tänk sedan på att Persien är ett mycket gammalt rike som blivit invaderat ett otal gånger. Lägg där till shia-islam som befunnit sig i konflikt med arabvärlden i 1400 år. Har man den kulturella bakgrunden så blir man lika skoningslösa som vietnameserna som kämpat för nationell suveränitet emot Kina i tusentals år, och betydligt kortare tid emot Frakrike, och den piss-svätt som kriget emot USA innebar i sammanhanget. Ändå offrade mellan 1 miljon och 3 miljoner vietnameser livet för nationell suveränitet, oavsett regim.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-01-06 kl. 17:51.
Citera
2020-01-06, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Just nu påstod han att det handlade om referendum (lögn) och att CBS (lögn 2). Nu säger att det minsann är "ett bra exempel på det jag ville framföra nämligen hur många västmedia skall demonisera Iran och inte skyr några medel i sin propaganda"
Prova att ta ett par djupa andetag, läsa om vad jag har skrivit och göra ditt bästa att försöka tänka.

Vi har alltså dels en intervju i CBS där Ahmadinejad talade om en folkomröstning, eller skulle gjort om det inte klippts bort, och dels ett tal i ett annat sammanhang där han felöversattes som att vilja utplåna Israel från kartan.
Citat:
Hur vet du att översättningen var kontroversiellt när du tydligen hör det för försa gången och trodde att det handlade om folkomröstning?
Jag är bekant sedan länge med båda dessa uttalanden.
Citat:
Va? Hur kom du fram till det
Genom den komplicerade konsten att läsa vad som stod i den länk som jag gav dig. Ja, egentligen kände jag till det mycket tidigare än så, men den länken räcker.

Nå, det är inte mycket mening att diskutera vidare med dig antar jag.
Citera
2020-01-06, 17:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mrsharpangel
Du fattar att usas svar då skulle vara kärnvapen va?
Du har redan fått svar angående detta av nedanstående användare.

Kanske är du lika dum i huvudet som många andra i denna tråden? Du verkar vara det när du kommer med ett sådant skränigt uttalande.

Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
nej, naturligtvis inte. USA skulle aldrig använda kärnvapen om de inte blev angripna och höll på att utplånas själva. Tror det gäller för de allra flesta kärnvapenländer.

De enda kärnvapenländer (eller potentiella sådana) som jag tror skulle vara så dumma att de använder kärnvapen i attacksyfte skulle vara:
- Nordkorea
- Iran
- Och tyvärr även Indien och Pakistan, kring Kashmir-konflikten
Nej, inte ens dessa skulle använda kärnvapen i attacksyfte. Om man är tillräckligt smart för att kunna skapa och finansiera kärnvapen, så är man också tillräckligt smart för att kunna fatta beslut om när dessa ska användas.

Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Hur ska det gå till? Ingen med ens i närheten av samma betydelse som Soleimani befinner sig i samma del av världen, och USA och Iran har i princip inga diplomatiska förbindelser. Tror du att någon amerikansk politiker kommer åka till Iran på besök..?
Vad har diplomatiska förbindelser med detta att göra?

Mark Esper var ju nyligen i Syrien, skulle någon amerikansk diplomat eller politiker, överbefälhavare eller befälhavare av annat slag besöka amerikanska trupper och baser i andra länder i Mellanöstern som trots allt har bra kontakter med USA, så kan Iran mycket väl slå till.

USA är inte så speciella som vissa av er här i denna tråden tror.

Citat:
Ursprungligen postat av Sandstekeln
Nu ska inte Iran sänka sig till samma nivå som Trump uppvisat.

Detta att ge igen med "samma mynt" är en lågt stående instinkt hos många - som bara visar att man själv inte är bättre. Om någon gör mig en oförrätt så blir inte den oförrätten ogjord bara för att jag gör motsvarande tillbaka. Bättre att svälja förtreten så hamnar motparten i ett slags moralisk skuld , som man senare kan utnyttja - om man nu vill se praktiskt på det.

Att ge igen leder också lätt till att det eskalerar till storkrig.

Ja, du har rätt.
Citera
2020-01-06, 17:51
Medlem
Nu hotar Trump sina allierade med sanktioner också om de inte gör som han vill. Denna man har inga gränser

Ser inte hur detta kan få en fredlig lösning med Trump i makten. Vi i europa får nog hoppas att detta inte eskalera mkt mer innan valet och att han förlora det valet, för det är vi i europa som kommer få betala priset främst.
Citera
2020-01-06, 17:53
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Nu hotar Trump sina allierade med sanktioner också om de inte gör som han vill. Denna man har inga gränser

Ser inte hur detta kan få en fredlig lösning med Trump i makten. Vi i europa får nog hoppas att detta inte eskalera mkt mer innan valet och att han förlora det valet, för det är vi i europa som kommer få betala priset främst.

Att det kommer in skit i Europa beror på europeiska politiker, ingen annan.
Citera
2020-01-06, 17:54
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Israel ska inte få existera från första början. Det är ju där problemet ligger.

Alltså så är det Israels fel att det är kaos i Mellanöstern. USA krigar för att hålla Israel vid liv.

Perfekt, bra då vet jag vad du tycker. I och med din profilbild så antar jag att du är en av hundratalet övervintrade hard-core nazister i vårt land. Vilket också gör att det känns äckligt och smutsigt att ens skriva ett meddelande till ett kryp som dig.

Det kursiva ovan bör alltså skrivas som "USA krigar för att försvara Israels rätt att existera".
Citera
2020-01-06, 17:54
Medlem
Sossesvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaboMuggade
Jaså det har de ?
Roboten Khorramshahr,över 300 plan och minst 500.000 soldater är väl inte så värst dåligt ?

Varför har inte Israel/USA tagit detta land innan då likt de gjorde med Libyen?

Krigsmateriel som passerat bäst före. dvs noll att komma med. Som jag sa Vad hände med Irak i gulfkriget? Tror du det är någon större skillnad? Tja utöver att jänkarna har mer avancerad utrustning nu än då.
Och det har dom, Israel har gjort flertalet flygräder inne i Iran och slagit ut mål förr.
Citera
2020-01-06, 17:55
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Tror att Kina, Ryssland, ksa och Nordkorea inte fått infon om att Trump är så hård och manlig.
Du som har koll på hur det ligger till kanske kan ringa och påminna dom?
Slå en signal till erdogan också om du får tid över.

Behöver de det? Kina handlar åter igen med Trump. Trump var den första presidenten Kim Ill Tjong bjöd hem. Ingen av dessa mördar amerikanska trupper.
Citera
2020-01-06, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18

Vet du hur många Airbus plan Iran köpte med pengarna från Obama.

Att Macron är villig att stå på irans sida på grund av ekonomiska intressen är pinsamt.
Citera
2020-01-06, 17:56
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Iransk polis arresterar alla som firar Soleimani död

https://twitter.com/BabakTaghvaee/st...10074807296005

Merkel och Macron demokrati idyll här

Det bevisar ju vad du är för något jävla äckel. Någon som vill sprida globohomo över hela världen. De som vill leva i fred på sitt sätt utan världsbank, utan statligt påtvingad homofili, utan rasblandning, utan mångkultur och utan judisk dekadens måste tvingas och bombas till "demokrati"
Att du nämner ordet idyll i samband med dessa monster är ju helt sjukt.

Din video bevisar ju ingenting heller. Någon skakig mobilfilm mitt i natten som visar någon jävla bro med någon banderoll som börjar brinna...
Kan ju vara vad fan som helst. Troligen någon marxistisk gruppering eller någon homofilklubb som gillar Macron.
Citera
2020-01-06, 17:56
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Blir intressant att se vad detta leder till. Jag gissar att det inte blir tredje världskriget av detta. Iran missbedömde USAs känslighet vad gäller ambassadattacker och eftersom attacken skedde på irakiskt territorium får inte Iran nån större sympati från omvärlden. Vilken legitim business var han där för? Knappast nåt statsbesök.

Jag skulle tro att de trappar upp raketregnet mot Israel och försöker störa mer i Hormozsundet, eller liknande. Så de kan dupera pöbeln i sitt land om att Sionistjävlarna resp Den Stora Satan fått smaka iranskt stål.
Iran tillverkar nog inte stål. Om de gör det är det inte någon hög kvalitet.

Det är bara Israel som är effektiva.

Iran vågar inte göra något. De vet vad som skulle hända.
Citera
2020-01-06, 17:58
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Prova att ta ett par djupa andetag, läsa om vad jag har skrivit och göra ditt bästa att försöka tänka.
Ok
Citat:
Vi har alltså dels en intervju i CBS där Ahmadinejad talade om en folkomröstning,
Så om Trump säger att mulorna ska utplånas från kartan, och sedan i en intervju ska säga att han syftade på ett referendum kommer det att vara OK för dig?
Citat:
eller skulle gjort om det inte klippts bort, .
Den klipptes inte bort. Det är lögn.
https://www.youtube.com/watch?v=GyaavjyoZl0

Citat:
och dels ett tal i ett annat sammanhang där han felöversattes som att vilja utplåna Israel från kartan.
När man påstår sådant, måste man ge en källa.
Citat:
Jag är bekant sedan länge med båda dessa uttalanden.
...
Citat:
Genom den komplicerade konsten att läsa vad som stod i den länk som jag gav dig. Ja, egentligen kände jag till det mycket tidigare än så, men den länken räcker.

Citat:
Nå, det är inte mycket mening att diskutera vidare med dig antar jag.
Om du inte kan låta bli att ljuga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in