• 1
  • 2
2020-01-04, 15:25
Bannlyst
Jag har 420 000 på sparkonto till 0% i ränta. Vet inte om pengarna kommer att behövas om ett eller först tio år. Som det är nu förlorar de i värde varje år. Skall jag investera på börsen och hoppas på aktievinster detta årtionde? Faller aktierna är det inte bra i fall jag behöver pengarna redan om ett år.
Citera
2020-01-04, 15:26
Medlem
Du behöver ju inte investera allt? Annars är det en rätt bra summa att använda som handpenning till en lägenhet. Lägenheter är det säkraste att investera i.
Citera
2020-01-04, 15:27
Medlem
Arsenikarsles avatar
Du kan ju åtminstone fixa ett sparkonto med lite ränta på?
Finns på avanza för 0,65% ränta, det är iallafall nåt.

Jag hade stoppat dem i passiva indexfonder, lysa har en fondrobot som är helt ok om du ändå ska låta pengarna vara i 10år.
Citera
2020-01-04, 15:30
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gliedabsauger
Jag har 420 000 på sparkonto till 0% i ränta. Vet inte om pengarna kommer att behövas om ett eller först tio år. Som det är nu förlorar de i värde varje år. Skall jag investera på börsen och hoppas på aktievinster detta årtionde? Faller aktierna är det inte bra i fall jag behöver pengarna redan om ett år.

Fondkonton. Sätt 50% där, ta hjälp av din bank
Citera
2020-01-04, 15:32
Avstängd
bithaxs avatar
Lägg 100 tkr i spiltan högräntefond, 100 i en globalfond och 100 tkr i S&P 500 index och resten på bankkonto.

Då har du spridit riskerna.
Senast redigerad av bithax 2020-01-04 kl. 15:35.
Citera
2020-01-04, 15:32
Avstängd
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arsenikarsle
Du kan ju åtminstone fixa ett sparkonto med lite ränta på?
Finns på avanza för 0,65% ränta, det är iallafall nåt.

Jag hade stoppat dem i passiva indexfonder, lysa har en fondrobot som är helt ok om du ändå ska låta pengarna vara i 10år.

Har Santander sedan många år. Rörlig ränta 0,75 just nu.
Citera
2020-01-04, 15:34
Bannlyst
Jag vågar inte investera i lägenhet. Problemet är jag inte vet när jag behöver pengarna.

Att investera bara hälften känns inte rätt det är all in or nothing.

Tack för alla svar vad snälla ni är!

2019 var ett fantastisk bra år för aktier undrar därför om det lönar sig nu när tåget är kört.

30% upp 2019 blir säkert 20% ner senare.
Senast redigerad av Gliedabsauger 2020-01-04 kl. 15:37.
Citera
2020-01-04, 15:36
Medlem
Arsenikarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Har Santander sedan många år. Rörlig ränta 0,75 just nu.

Vart då?
På avanza ligger Collector i topp med 0.65% och Santander hoppade ner till 60%
Jag vill minnas att de båda låg på 0.75 eller så tidigare
Citera
2020-01-04, 15:36
Avstängd
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gliedabsauger
Jag vågar inte investera i lägenhet. Problemet är jag inte vet när jag behöver pengarna.

Att investera bara hälften känns inte rätt det är all in or nothing.

Då får du lägga dem på bankkonto med ränta. Har själv 50 tkr på bankkonto som jag har ifall något skulle hända.
Citera
2020-01-04, 15:37
Avstängd
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arsenikarsle
Vart då?
På avanza ligger Collector i topp med 0.65% och Santander hoppade ner till 60%
Jag vill minnas att de båda låg på 0.75 eller så tidigare

Om du köper via avanza så tar avanza 0.10% själva. Öppna konto direkt med banken i fråga.
Citera
2020-01-04, 15:38
Medlem
Vi går snart in i en lågkonjunktur så att du ska lyckas tjäna pengar på stigande aktier/ fonder etc på en svikande börs är inte helt säkert.

Mitt tips är att du satsar en del av pengarna på utdelningsaktier i flera olika stora stabila företag.
Citera
2020-01-04, 15:39
Medlem
Jofs avatar
Jag som är lite aktiv dvs kollar utvecklingen så gott som varje dag och byter lite då och då.
Jag skulle i ditt läge lagt hälften i papper (aktier, fonder) som går bra, gärna högrisk, och hälften på sparkonto.
Då har man lite roligt och en del får man vinst med. Inga problem med högrisk, anser jag. Om man är beredd att hoppa ur om det går för mycket neråt.

Är man inte intresserad att hålla koll någongång. Så vet e fan vad man gör? Ska man låta pengarna arbeta så måste man nog ha lite koll. Det är priset för att bli miljonär.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in