Citat:
Ursprungligen postat av
lingonfett
Jag är övertygad om att många helgon i historien har haft de tendenser idags sägs utgöra det sk. "HBTQI"-folket. Att ha tendenser betyder inte att man går till verk. Jesus frestades av djävulen i öknen, han stod på sig. Samma sak är resonligt att tänka hände många helgon som kände att de inte var kallade till en vanlig liv. Med tanke på att så många konstnärer och forskare tillhör de sk. "HBTQI"-folket är jag också övertygad att dessa är en kallelse av Gud till en liv kreativitet.
Det är inte så mycket mina övertygelser som ska diskuteras här men grundläggande frågan om
varför har Katolska Kyrkan så svårt att presentera positiva förebilder för "HBTQI" personer?
"HBTQI"-folket är mycket fientligt när det kommer icke "HBTQI" och predikar och moraliserar (ordet har tom. fått negativ klang nu för tiden). Det vore då lämpligt att KK kunde visa vägen genom exempel. Dessa förebilder bör inte blandas ihop med protestantiska ex-gay-rörelsen. Nej, för de allra flesta är "HBTQI" en obotlig tillstånd. Vad som går att åtgärda är ens beteende. Säg så här, en katolsk förebild som säger:
"Ok, jag har "HBTQI" tendenser, nekar det inte, men jag vägrar leva ett syndigt liv, jag vill hitta Jesus"
PS. osäker om tråden ska vara här i religion eller någon sub-forum för "HBTQI"-frågor.
Katolska kyrkan är en världsomspännande organisation som har att hålla ihop stora kulturella skillnader kring hur man ser på HBTQ.
Påve Franciskus sa för några år sedan vid ett besök i Brasilien, när han fick frågan om sin syn på aktivt homosexuella katoliker att
"vem är jag att döma", ett klokt och diplomatiskt svar.
Ett lämpligt helgon enligt din utgångspunkt vore
Jeanne d Árc´.
Hon var kvinna, men bar manskläder och hade en mansfrisyr och ställdes inför en inkvisitionsdomstol för detta. Hon hade i en syn uppmanats av ett helgon (osäker på vilket) att leva i sexuell avhållsamhet. (Hon lär dock ha blivit våldtagen av en engelsk Lord medan hon satt fängslad, men det var ju mot hennes vilja. I övrigt verkar hon levt i celibat)
Hon dömdes till döden och avrättades den 30 maj 1431.
År 1456 upphävdes domen av påven Calixtus III.
1909 blev hon saligförklarad och hon blev helgonförklarad 1920 av Benedictus XV.