Citat:
Ursprungligen postat av
humlepung
Chill...
Nej, han är förmodligen en duktig företagare som säkert tjänat bra med pengar på sina företag, vilket jag inte har några problem med. Däremot föredrar jag hellre opinionsbildare som inte försöker göra ett företag av sig själv och sina åsikter, det skadar förtroendet i min mening. Klär mig för övrigt ganska prydligt till vardags, kanske inte som Henrik men absolut inga trasiga hipster-kläder och är dessutom verkligen ingen vänster-nisse så du behöver inte oroa dig.
Vad menar du med "försöker göra ett företag av sig själv och sina åsikter"?
Gör inte alla opinionsbildare det, förutom de som finansieras av staten eller gammelmedia då förstås.
Klart att alla finansieringsformer potentiellt kan ha baksidor, men av alla som får donationer tillhör han ju mindre än en procent som får sina allmosor för att faktiskt säga som det är! Alla andra såsom Rädda Barnen etc får pengar genom att manipulera den breda massan och spela på deras identitetsmässiga behov av att visa sig godhjärtad. Medan Henriks affärside alltså istället är att säga (nästan) alla de sanningar som man inte får säga, eller som annars brukar sägas i affekt.
Han är extremt sällsynt då han därmed är en äkta intellektuell. De andra "intellektuella" som skriver sina kåserier i svåra kulturtidskrifter fokuserar mer på svåra ord och märkvärdiga referenser till franska tegelstensnoveller. Dvs fokuset är på tonalitet, snarare än på fakta.