• 1
  • 2
2020-01-24, 20:09
Medlem
Jag har länge funderat på varför jag blev så fruktansvärt kort och jag har aldrig riktigt förstått varför. Min pappa är ca 176 och min mamma är ca 165 och jag blev bara 167cm lång. Min familj åt helt vanlig svensk mat precis som alla andra gjorde, inga allergier eller specialkost. Mamma rökte under graviditeten så det kanske kan ha påverkat en del?

Jag minns att jag gick hos läkare i väldigt låg ålder men jag har verkligen kämpat för att hitta dessa journaler man jag skickas fram och tillbaka mellan landstingen/regionen för att hitta mina gamla journaler men jag har gett upp.

Jag är svensk och mina föräldrar och morföräldrar är helt svenska och mina kompisar som hade samma är mycket längre än mig. Rejält. Vi ser ju alla idag hur långa alla vita svenskar är. Folk pratar om att t.ex folk från sydamerika är korta men nästan alla jag träffat är längre än mig.

Jag vill få svar på varför jag blev så jävla kort.
Citera
2020-01-24, 20:12
Medlem
TheJackets avatar
Dina föräldrar är korta, alltså blev du kort
Citera
2020-01-24, 20:16
Medlem
drArsMoriendis avatar
Detta är en längdfördelning i Sverige. Länken är wikipedia, men citerade källan är SCB:
https://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A...venskarnas.svg

På den kan du se att din längd inte alls är särskilt "onormal" för män, definitivt inte sjukligt. För mina grova ögon så går det circa 4 män 1,82 långa på varje man som är 1,67. Du kan föreställa dig fördelningen i ett rum med 100 pers, du skulle inte alls vara udda.
Citera
2020-01-24, 20:17
Medlem
Kan inte svara på din fråga, men det är lite märkligt. Själv blev jag ca 10 cm längre än dig men ändå mycket kortare än genomsnittet. Och min pubertet var ca 3-4 år senare än mina jämnåriga kamrater. Var alltid kortaste killen i klassen osv. Mina föräldrar hade en teori om en åkomma jag hade och jag fick endast vegetarisk kost mellan ca 5-12-års ålder. Mycket soja (soja"kött", sojamjölk etc.) Misstänker att det har med det att göra.

Finns någon likhet hos dig alls?

Citat:
Ursprungligen postat av Jeropatra
Jag minns att jag gick hos läkare i väldigt låg ålder men jag har verkligen kämpat för att hitta dessa journaler man jag skickas fram och tillbaka mellan landstingen/regionen för att hitta mina gamla journaler men jag har gett upp.
Startade precis en tråd om detta då människor inte tror mig när jag berättar hur kort jag faktiskt var. Min son, som precis börjat skolan, är mindre än en decimeter från den längd jag var när jag började 7:e klass..
Citera
2020-01-24, 20:28
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Jag har länge funderat på varför jag blev så fruktansvärt kort och jag har aldrig riktigt förstått varför. Min pappa är ca 176 och min mamma är ca 165 och jag blev bara 167cm lång. Min familj åt helt vanlig svensk mat precis som alla andra gjorde, inga allergier eller specialkost. Mamma rökte under graviditeten så det kanske kan ha påverkat en del?

Jag är svensk och mina föräldrar och morföräldrar är helt svenska och mina kompisar som hade samma är mycket längre än mig. Rejält. Vi ser ju alla idag hur långa alla vita svenskar är. Folk pratar om att t.ex folk från sydamerika är korta men nästan alla jag träffat är längre än mig.

Jag vill få svar på varför jag blev så jävla kort.

Är du man eller kvinna?
Citera
2020-01-24, 20:30
Medlem
Nu fan i helvete är det dags att du börjar leva med det, sluta svaga dig din vekling. Dags att börja träna istället för att klaga som en jävla tönt.

/1.70 och har knullat 100 brudar cirka
Senast redigerad av testingxrat3d 2020-01-24 kl. 20:37.
Citera
2020-01-24, 20:30
Medlem
TS är man eller kvinna?
Citera
2020-01-24, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Kan inte svara på din fråga, men det är lite märkligt. Själv blev jag ca 10 cm längre än dig men ändå mycket kortare än genomsnittet. Och min pubertet var ca 3-4 år senare än mina jämnåriga kamrater. Var alltid kortaste killen i klassen osv. Mina föräldrar hade en teori om en åkomma jag hade och jag fick endast vegetarisk kost mellan ca 5-12-års ålder. Mycket soja (soja"kött", sojamjölk etc.) Misstänker att det har med det att göra.

Finns någon likhet hos dig alls?
Jag var också alltid kortast. Och jag såg alltid ut att vara flera år yngre (eller mer) än mina klasskompisar. Även idag ser jag sjukt ung it. Och nej, vi åt aldrig vegetariskt eller specialkost.

Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Är du man eller kvinna?
Citat:
Ursprungligen postat av Fotino
TS är man eller kvinna?
Man.
Citera
2020-01-24, 20:38
Medlem
Jag hade samma känsla när jag var 12 år. Varje dag gjorde jag räckhäv bara tre gånger.
Citera
2020-01-24, 20:42
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Jag var också alltid kortast. Och jag såg alltid ut att vara flera år yngre (eller mer) än mina klasskompisar. Även idag ser jag sjukt ung it. Och nej, vi åt aldrig vegetariskt eller specialkost.

Man.

176+165+13/2=177 var väl din beräknade längd. Är även dina farföräldrar svenskar?
Citera
2020-01-24, 20:43
Medlem
Citat:
... Man.
Med snittberäkningen borde du ha blivit 177 cm (pappans och mammans längd plus 13 cm delat med två). Är du säker på att dina föräldrar är dina biologiska föräldrar?
Citera
2020-01-24, 20:44
Medlem
Citat:
OK, då har jag nog fel i min teori (har inte haft andra att fråga, så tack för ditt svar!)

Haha, ja, kommer ihåg när vi skulle praktisera i högstadiet när jag var 14.. folk trodde jag var 9 år gammal. När jag började gymnasiet trodde de jag var någon sorts geni och egentligen var 12. Kom i målbrottet när jag var 16 men växte under gymnasiet ca. 20 cm, så jag antar att jag är "lyckligt lottad" i vår skara.

Tror få människor har förståelse för hur jobbigt det kan vara att vara långt efter i utveckling/längd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in