Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2024-03-24, 23:46
  #49
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
... det gör nåt med kaliumet i kroppen.
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Lakrits höjer kaliumet ...
Citat:
Ursprungligen postat av Suture
... det sänker kaliumnivån
Sistnämnda var tydligen rätt. Expressen rapporterar om lakrits-baksmälla på den punkten. En påse om dan i tre veckor.
Citera
2024-03-25, 16:45
  #50
Medlem
Äsch säkert överdrivet
Citera
2024-03-29, 13:42
  #51
Medlem
liten.igelkotts avatar
Allt är ju för fan farligt. Lakrits är gott och kommer fortsätta äta det. Äter man bara rimliga mängder är det ingen fara.
Citera
2024-04-02, 21:27
  #52
Medlem
Chill.Pills avatar
Värt risken
Citera
2024-04-03, 18:03
  #53
Medlem
"Av och till rapporteras fall av grav lakritsrelaterad elektrolytrubbning, ofta tillsammans med ett förhöjt blodtryck. Det finns också rapporter om akut hjärtsvikt efter en kort tids dagligt intag av lakrits (78 respektive 340 g). Symtomen bara uppträder hos predisponerade personer eller hos dem som konsumerat väldigt stora mängder."

"Att ange en risknivå för intag av lakrits är svårt. Det vore bättre att ange intaget av glycyrrhizin (Gn) eller helst dess aktiva metabolit, glycyrrhetininsyra (GA). Mängden Gn i lakritskonfekt varierar stort (0,29–7,9 mg/g), men är oftast högst 3,5 mg/g."

Ämnet glycyrrhetininsyra (GA) hämmar enzymet 11-β-HSD2 sp, normalt reducerar ämnet kortisol i kroppen till det mindre aktiva kortison. Minskad mängd av ovanstående enzym ger ökade kortisolnivåer som har en affinitet till mineralkortikoidreceptorn som aldosteron utvecklas en pseudohyperaldosteronism med dels hypertoni, bland annat sekundärt till retention av vätska och natrium, dels hypokalemi.

"I en studie fanns signifikanta effekter på blodtrycket av ett dagligt intag av 50 g lakrits (75 mg GA), och en dosberoende ökning av det systoliska blodtrycket hos unga utan hypertoni. Lakritseffekten var också mer uttalad hos personer med högt blodtryck.

"Mycket tyder på att det finns risk för biverkningar hos känsliga personer som regelbundet äter cirka 50 gram lakritsgodis eller mer per dag. 50 gram lakritsgodis som innehåller 0,2 procent glycyrrhizinsyra motsvarar ungefär 100 milligram glycyrrhizinsyra per dag."
Citera
2024-04-03, 18:39
  #54
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlagenSvensk
"Joacim Österstam gillar godis och allra mest gillar han saltlakrits. Ett godisbegär som fick en oväntad vändning när han akut tvingades åka till lasarettet i Trelleborg"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...nade-pa-akuten

Kan vara farligare än vad man tror fast jag vet int hur mycket denna kille ätit.

/SS

Lakrits - för dig som levt klart.
Citera
2024-04-12, 19:48
  #55
Moderator
Jultrollets avatar
En vän till mig åkte på elektrolytrubbning och hon tänkte inte på att hon åt lakrits varje dag så det tog ett tag innan läkarna förstod vad det var. 50 gram är ju faktiskt inte särskilt mycket.. Jag är periodvis tokig i salta fiskar och det är ju inte många i en påse med 120 gram.
Citera
2024-04-12, 19:57
  #56
Medlem
Vem0ths avatar
Ja, farligt gott.

Citera
2024-04-12, 20:21
  #57
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlagenSvensk
Lakrits kan vara farligt har jag förstått. Man kan tydligen få hjärtklappning och stroke. Jag åt en påse med lakrits i förrgår och hjärtat det klappade på, svårt att sova. Sökte på nätet och fann en massa otäcka saker om lakrits som måste diskuteras.

Vad har flashbackarna för erfarenheter? En påse då och då borde inte vara farligt eller?
Om lakritsen är farlig kanske varningstext behövs på påsarna.


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...its-bor-du-ata

https://nyheter24.se/nyheter/forskni...ka-ata-lakrits

/SS


Man får jobba på det med vanlig sötlakrits/saltslakrits i godishyllan på Ica, men går du till en Lakritsbutik som Lakritsroten hitttar du lätt extrakt och ren lakrits osv, där är det inte mycket som krävs för att känna av effekter som hjärtklappning. Klämde en halv ask Skånelaktrist lakritspastiller (koncentrat) och upplevde samma som du.

Men, ska man hårdra det så är det väl så med många saker, om man konsumerar stora mängder eller måttligt under en längre tid - vet inte om lakrits sticker ut att vara farligt i de mängder som en svenssom förbrukar, men är du lakritsälskare så kan det bli lite mycket.
Citera
2024-04-13, 15:31
  #58
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Det bästa är ju att bara sluta äta godis. Det allra mesta i godisväg är farligt och onyttigt om det intas regelbundet. Jag brukade äta fredagsgodis när jag var ung. Ångrar inte att jag slutade med det.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback