Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-31, 10:37
  #1
Medlem
tuggishs avatar
Har genom en fastighetsaffär tjänat några 100k som jag faktiskt inte ”behöver” lägga in i nya bostaden. Funderar faktiskt på att införliva en gammal dröm om att köpa en submariner. För oss som jobbat oss upp och inte har obegränsat med pengar kan det kännas lite smått syndigt att lägga så mycket på en klocka.

Därför frågar jag nu forumet om hur ni agerar?

Rånrisken blir lite större om man säger så. Finns bra försäkringar som täcker? Jag vill inte köpa en klocka och gömma den. Täcker vanligtvis försäkringar rån/stöld osv?

Har någon av er köpt en dyr klocka och sen ångrar er? 😄
Citera
2020-01-31, 10:47
  #2
Medlem
I dag i Sverige måste man tänka till. Vänsterns nya väljare tar även jackor om de kan.

Själv har jag bara på mig någon dyrare klocka när jag går ut med ett gäng kompisar eller går på middag och dejt.

I övrigt har jag snarlika billigare klockor (10-20k) eller en Apple Watch som daglig klocka.

Bor du i en liten stad osv är det rätt lönlöst att köpa i detta läge.
Rånrisken är hög och växer ju fler som vet om att du har en. Samt få tillfällen att bära den i övrigt.
Citera
2020-01-31, 11:54
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish
Har genom en fastighetsaffär tjänat några 100k som jag faktiskt inte ”behöver” lägga in i nya bostaden. Funderar faktiskt på att införliva en gammal dröm om att köpa en submariner. För oss som jobbat oss upp och inte har obegränsat med pengar kan det kännas lite smått syndigt att lägga så mycket på en klocka.

Därför frågar jag nu forumet om hur ni agerar?

Rånrisken blir lite större om man säger så. Finns bra försäkringar som täcker? Jag vill inte köpa en klocka och gömma den. Täcker vanligtvis försäkringar rån/stöld osv?

Har någon av er köpt en dyr klocka och sen ångrar er? 😄


Jag hade inte köpt någon dyr klocka eller dyra kläder. Inte här i kommunistsverige där blattar ränner runt i gäng o mördar, våldtar, misshandlar och rånar allt o alla.

Kanske i ett annat land, men inte sverige. Lägg pengarna på något vettigt eller spara dom till landsflykt istället, till ett land där du kan ha en sån klocka utan att bli rånad.
Citera
2020-01-31, 12:01
  #4
Medlem
BorisBalkans avatar
Jag skulle (och har) gjort klock köp en för 15 som jag bär till vardags och en för 55 som jag bara har.

De 70 kunde jag lagt på annat eg. Har ju klocka i mobilen.

Typ aktier. Guld. Osv.

Om du ändå ska investera gör det i ngt som ökar i värde

Fattar fascinationen. Men då om du bara vill ha den för värdets skull då kan du ju investera i guldtänder.
__________________
Senast redigerad av BorisBalkan 2020-01-31 kl. 12:36.
Citera
2020-01-31, 12:43
  #5
Medlem
submarinen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish
Har genom en fastighetsaffär tjänat några 100k som jag faktiskt inte ”behöver” lägga in i nya bostaden. Funderar faktiskt på att införliva en gammal dröm om att köpa en submariner. För oss som jobbat oss upp och inte har obegränsat med pengar kan det kännas lite smått syndigt att lägga så mycket på en klocka.

Därför frågar jag nu forumet om hur ni agerar?

Rånrisken blir lite större om man säger så. Finns bra försäkringar som täcker? Jag vill inte köpa en klocka och gömma den. Täcker vanligtvis försäkringar rån/stöld osv?

Har någon av er köpt en dyr klocka och sen ångrar er? 😄

Har på mig min varje dag, har försäkring från Rolex som gäller i två år samtidigt som jag har stöldförsäkrat den. Har några bekanta som har blivit av med sina, deras är däremot dyrare, daytonas, seadwellers etc.
Citera
2020-01-31, 13:10
  #6
Medlem
tuggishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av submarinen1
Har på mig min varje dag, har försäkring från Rolex som gäller i två år samtidigt som jag har stöldförsäkrat den. Har några bekanta som har blivit av med sina, deras är däremot dyrare, daytonas, seadwellers etc.

Okej vad betalar du för den försäkringen?

Gäller den alla typer av stölder?
Citera
2020-01-31, 18:25
  #7
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish
Har genom en fastighetsaffär tjänat några 100k som jag faktiskt inte ”behöver” lägga in i nya bostaden. Funderar faktiskt på att införliva en gammal dröm om att köpa en submariner. För oss som jobbat oss upp och inte har obegränsat med pengar kan det kännas lite smått syndigt att lägga så mycket på en klocka.

Därför frågar jag nu forumet om hur ni agerar?

Rånrisken blir lite större om man säger så. Finns bra försäkringar som täcker? Jag vill inte köpa en klocka och gömma den. Täcker vanligtvis försäkringar rån/stöld osv?

Har någon av er köpt en dyr klocka och sen ångrar er? 😄

Jag är klocknörd, det är svårt att handskas med så kallade "dyra" klockor idag.
Du måste bland annat akta dig för exponering i sociala media.

Ta kontakt med samma försäkringsbolag som du har hemförsäkringen i och diskutera saken. Börja där.
Citera
2020-01-31, 22:41
  #8
Medlem
Azciis avatar
Klart du ska köpa en om du är sugen, den är lättsåld om det inte känns bra. Har klockor och är inte alls försiktig med sociala medier osv. En specialförsäkring är troligtvis bara onödigt med tanke på värdet utan leta efter en vettig hemförsäkring. Värdera klockan hos en auktoriserad värderingsman och se till att ha ordning på cert, kvitto, värderingsintyg etc.
Citera
2020-02-01, 13:28
  #9
Medlem
Har själv en submariner och har aldrig ångrat det köpet. Fortfarande efter kanske 8 år känner jag glädje varje gång jag spänner fast den på armen.

Har inte försäkrat den. Jag bär den hela tiden utan att känna mig nervös. Men jag bor iofs utomlands, i ett civiliserat land med fungerande polis osv. Så det enda tillfället jag blir nervös att bära klockan är under den årliga semestern till Stockholm, Svedistan. Men även där känns det lugnt att bära den på dagtid förutom möjligen i tunnelbanan där man kan få stoppa ner den temporärt i fickan.
Citera
2020-02-04, 09:51
  #10
Medlem
tuggishs avatar
Såg nu att det finns olika sakförsäkringar som tillägg på hemförsäkringen. Bara att teckna en sådan isf.

Lutar mot att jag sitter på pengarna. Alldeles för lutherskt uppfostrad tyvärr.

Men jag kanske ändrar mig!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback