2020-02-02, 13:47
Medlem
Hej, är lite sugen på en import w211 200cdi då dom brukar ha lägre årsskatt. Jag har ingen krav på att den ska vara snabb men komfort och säkerhet är viktigt. Det jag vill veta är vad ligger bränsleförbrukning på en sån i verkligheten. Samt vad är vanligt som brukar gå sönder på dessa? Och vart man ska leta rost? Det gäller endast sedan.
Citera
2020-02-02, 14:24
Medlem
VanligtNamns avatar
Försök gärna köpa en från 08-09, dom tidigare har problem med luftfjädring och annat med dyra reparationer som följd.
Citera
2020-02-02, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanligtNamn
Försök gärna köpa en från 08-09, dom tidigare har problem med luftfjädring och annat med dyra reparationer som följd.

Är luftfjädring på alla w211? Runt om?
Citera
2020-02-02, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
Hej, är lite sugen på en import w211 200cdi då dom brukar ha lägre årsskatt. Jag har ingen krav på att den ska vara snabb men komfort och säkerhet är viktigt. Det jag vill veta är vad ligger bränsleförbrukning på en sån i verkligheten. Samt vad är vanligt som brukar gå sönder på dessa? Och vart man ska leta rost? Det gäller endast sedan.

Inga problem att köra dessa på runt 0.6 l/mil blandat och under 0.5 på landsväg. Endast programvara som skiljer de olika varianterna i klassen och de är väldigt tacksamma att programmera om med extremt gott resultat. Samma förbrukning med bra pulver. Kan inte säga något om vad som brukar gå sönder eller något om rost, då de specifika bilar jag känner till av denna varianten inte har haft några problem.
Citera
2020-02-02, 17:48
Medlem
holmiums avatar
Akta dig för kombinationen OM651 och många mil.....
Citera
2020-02-06, 18:08
Medlem
VanligtNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Akta dig för kombinationen OM651 och många mil.....

651 är ju skottsäker. Om den är optimerad så är den körd på grund av klena kolvar, men har sett bilar som gått 50k utan motorhaveri. Varför tycker du att OM651 är dålig?
Citera
2020-02-06, 18:18
Medlem
holmiums avatar
Citat:
651 är ju skottsäker. Om den är optimerad så är den körd på grund av klena kolvar, men har sett bilar som gått 50k utan motorhaveri. Varför tycker du att OM651 är dålig?

Den volymetriskt styrda oljepumpen är en akilleshäl. OM651 går inte lång bit utan kolvkylning.

Mercedes genidrag att rationalisera bort oljetrycksövervakningen är ju dessutom ett verkligt genidrag som borde rendera ett Nobelpris.....
Citera
2020-02-06, 18:33
Medlem
VanligtNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Den volymetriskt styrda oljepumpen är en akilleshäl. OM651 går inte lång bit utan kolvkylning.

Mercedes genidrag att rationalisera bort oljetrycksövervakningen är ju dessutom ett verkligt genidrag som borde rendera ett Nobelpris.....

Aldrig upplevt motorhaveri på grund av oljetrycksförlust på OM651. Optimering och körda med för mycket vikt under en lång tid har jag varit med om.
Att silen skulle sätta igen och därmed orsaka motorhaveri händer alla bilar, oftast på grund av dåligt skött underhåll.

Kan även tillägga att motorn du talar om inte ens sitter i w211. Den kom inte fören på w212, det är 646 i 211.
Citera
2020-02-06, 18:44
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Aldrig upplevt motorhaveri på grund av oljetrycksförlust på OM651. Optimering och körda med för mycket vikt under en lång tid har jag varit med om.
Att silen skulle sätta igen och därmed orsaka motorhaveri händer alla bilar, oftast på grund av dåligt skött underhåll.

Kan även tillägga att motorn du talar om inte ens sitter i w211. Den kom inte fören på w212, det är 646 i 211.

Det är inte igensatt sil utan styrningen av lamellerna i vingpumpen som falerar. Genom att det inte finns någon oljetryckövervakning, så blir inte föraren varse oljetrycksfallet heller.

Jag har min uppfattning om OM651, och den står jag för.

646 var en bra maskin
Citera
2020-02-18, 20:30
Medlem
Karlies avatar
646 är en helt fantastiskt maskin. Har en i familjen som är oöppnad som gått över 100,000mil nu.
(E200 CDI,211:a 2008)

Kolla så oljan i lådan är bytt enligt intervall, samt kolla "hundbenen" mellan bakdörrarna och bakskärmarna. Där det brukar rosta. Annars klarar dem sig rätt bra. Mycket är gjort av aluminium.

Luftfjädring är standard bak på alla kombis. Inte jättemycket problem, men bälgarna kan ge sig med tiden. Finns även bilar med Airmatic - Luftfjädring runt om.

Facelift kom 2007, vilket innebar många förbättringar. Sommaren 2008 blev det ännu mer förbättringar innan dem slutade tillverkas våren 2009. Leta efter en så sen som möjligt, men definitivt en facelift från 07 o framåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in