Citat:
Ursprungligen postat av
Stygotius
Har ni samboavtal? Om inte så kan ni ju skriva samboavtal och ordna det så att du får ut din kontantinsats och eventuellt övervärde vid försäljning delas lika mellan er två.
Är inte även bil definierat som lösöre i bostad enligt sambolag? Kanske bara gäller när man äger tomten bilen står på, eller inte alls. Kan inte se varken bu eller bä i aktuella lag.
TS: Dela upp ekonomin, varför? Om ni nu måste, måste ta ett lån: dela köpet 50% var, en tar ett lån på 20-40 000 (för 30-40 000 borde ni fan som vuxna människor kunna hosta upp, annars köper ni för dyr bil) och betalar av inom fyra-sex månader. Vill du ha hjälp hur man tar ett lån också? Det vet jag förvisso inte, för jag är vuxen & klarar mig själv ekonomiskt. Men någon kanske kan hjälpa er.
Tips: Kika på
https://www.fordonskammaren.se/ kvd.se m.m. för att hitta billigare bil, om ni måste ta lån för att köpa en bil så lägger ni er över er budget och kommer inte ha råd att köra den.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Kia
Mazda 3
Houndai (eller hur fan det nu stavas)
Mazda 3, en killer. dock allt annat än vad TS föreslagit. Som du ser är det en volvo 245 dem ska ha, fast i nyare modell, storleksmässigt alltså.