2020-02-04, 01:19
Medlem
Hejsan!

Om någon här har erfarenhet av modellerna i titeln från år 2014-2016 så vore det tacksamt att höra. Kollar på alla dessa modeller, det lutar dock åt en A5 sportback s-line. 320d med m-sport packet är också mycket intressant..

Bilen kommer användas till och från jobbet. Ibland någon tur från Göteborg till Stockholm.

Vad bör man tänka på med dessa bilar? Reservdelar och service känns dyr på allihop..

Har en budget på 230.000:-
Citera
2020-02-04, 09:08
Medlem
pollenpers avatar
Varför tittar du på "lyx" bilar?
Jag har inga råd men blev lite nyfiken.

Visst är det golfklass på bilarna.
Pengarna räcker till en ny golf.
Nuförtiden åker man tyst i golfen.
Citera
2020-02-04, 11:43
Medlem
Jokerswes avatar
För att vara lite tråkig så håller jag med ovanstående. Tyska märken är alltid dyra att äga.

Om målet endast är till och från jobbet ev. Nån längre tur ibland så skulle jag helt klart kika på Bmw 118/120d om du vill känna på Bmw lyxen. Välutrustade där i princip alla såldes med m-sport ut/invändigt och automatlåda med respektabelt milantal. Nog där du får mest Bang-for-buck.

Dessutom ligger 1-serien respektabelt även inom försäkring vilket kan kompensera lite för servicekostnader. Vilket verkar viktigt för dig.

Annars är 320d kanonfina bilar, men i min värld är automat, shadowline, m-sport krav, för att det ens ska vara intressant och bara där blir utbudet väldigt litet för mig i alla fall att hitta en bil med rätt utseende.
Senast redigerad av Jokerswe 2020-02-04 kl. 11:48.
Citera
2020-02-04, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Varför tittar du på "lyx" bilar?
Jag har inga råd men blev lite nyfiken.

Visst är det golfklass på bilarna.
Pengarna räcker till en ny golf.
Nuförtiden åker man tyst i golfen.

Har kört samma ”tråkiga” småbil i 7 år och det har varit en grym bil från ett ekonomiskt perspektiv. Alltid gillat bilar och nu har jag tillslut möjlighet att unna mig en lite nyare ”lyxigare” bil. Har dock ingen jätte lust att lägga 15k på service. Nog där skon klämmer mest.

Jag har väldigt svårt för golfen.. absolut pålitliga och prisvärda. Men extremt osexig enl mig

Citat:
Ursprungligen postat av Jokerswe
För att vara lite tråkig så håller jag med ovanstående. Tyska märken är alltid dyra att äga.

Om målet endast är till och från jobbet ev. Nån längre tur ibland så skulle jag helt klart kika på Bmw 118/120d om du vill känna på Bmw lyxen. Välutrustade där i princip alla såldes med m-sport ut/invändigt och automatlåda med respektabelt milantal. Nog där du får mest Bang-for-buck.

Dessutom ligger 1-serien respektabelt även inom försäkring vilket kan kompensera lite för servicekostnader. Vilket verkar viktigt för dig.

Annars är 320d kanonfina bilar, men i min värld är automat, shadowline, m-sport krav, för att det ens ska vara intressant och bara där blir utbudet väldigt litet för mig i alla fall att hitta en bil med rätt utseende.

Kollat in 1-serien men har väldigt svårt för ju hatchback, kollat sedanen och den ser lite väl ihoptryckt ut.. hittat några 3-serie F30 modeller under 10.000 mil med m-sport paketet.

Känns som man ev borde satsa på en xc60 :P
Citera
2020-02-04, 16:20
Medlem
Jokerswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKanenka
Har kört samma ”tråkiga” småbil i 7 år och det har varit en grym bil från ett ekonomiskt perspektiv. Alltid gillat bilar och nu har jag tillslut möjlighet att unna mig en lite nyare ”lyxigare” bil. Har dock ingen jätte lust att lägga 15k på service. Nog där skon klämmer mest.

Jag har väldigt svårt för golfen.. absolut pålitliga och prisvärda. Men extremt osexig enl mig

Kollat in 1-serien men har väldigt svårt för ju hatchback, kollat sedanen och den ser lite väl ihoptryckt ut.. hittat några 3-serie F30 modeller under 10.000 mil med m-sport paketet.

Förstår det, kan dock bli sexiga med solfilm, en schysst roofspoiler och snygga fälgar. Men vill du avnjuta bilen som en form av intresse tycker jag helt klart du ska köra på F30. Bilar är aldrig ekonomiskt försvarbara, men man ska ha en bil man blir glad av att se på och köra.
Citera
2020-02-04, 16:53
Medlem
pollenpers avatar
Citat:

Jag kanske tänkte mig något sånt svar.
Det är något du är ute efter men kan inte sätta ord.

Bilbranchen lever gott på det.

Nu behöver du inte svara om du inte vill.
Men vad f~n är sexiga egenskaper hos en bil?

Köregenskaper och komfort och ekonomi.
Min ekonomi räckte till en golf, har alltid haft hyggliga köregenskaper, numera också ljudkomfort.
Hade jag haft råd hade det blivit en lyxmerca med duktig ljudisolering och med fåtölj istället för förarstol.
Men jag erkänner att golf är en dussinbil som på inte någon punkt märks.

Kan det vara en uppmärksamhetsbil du söker.?
Tro inte att jag förespråkar golf, den har många likvärdiga konkurrenter, med like olika tillkortakommanden.
Jag läste tex att ford focus var känslig på ratten, bra för den racenördiga, golfen är inställd på lugn.

Hoppas du blir nöjd med ditt val.
Citera
2020-02-04, 17:07
Medlem
Mercedes CLA är rena skiten bättre då att satsa på a-klass eller GLA som förövrigt är sjukt snygg enligt mig. BMW 1 serie har sett likadan ut i mellan 2004-2019 vilket är otroligt tråkigt även om dom säkert är roliga och pålitliga. A5 är ju en helt annan typ av bil, om det är komfort och lyx du söker och väljer mellan A5, BMW 1serien samt CLA är det A5 alla dagar i veckan.
Citera
2020-02-05, 00:10
Medlem
Läst alla nya inlägg blir mycket att citera.

Jag var idag iväg och provkörde två st A5 2016. Båda framhjulsdrivna.

Provkörde bensinaren på 177hk och även dieseln på 190hk. Måste säga att jag tyckte bilen kändes väldigt svampig och klumpig..måste nog ha sportchassi. Tyckte även panelen kändes lite omodern på något vis. Tråkig inredning eftersom det inte var alcantara.. Tyckte också att turbon laggade kraftigt i dieselmodellen.

F30 har jag kört tidigare när farsan ägde en. 335D m-sport X-drive. Roligaste bilen jag kört. Mycket roligare än m2an han hade efter.

Så imorgon ska jag granska blocket och se om man kan hitta något rimligt. Känns som de håller priserna sjukt högt..

Mvh
Senast redigerad av DrKanenka 2020-02-05 kl. 00:29.
Citera
2020-02-05, 00:37
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Audi e fan skit
Citera
2020-02-05, 07:00
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Hejsan!

Om någon här har erfarenhet av modellerna i titeln från år 2014-2016 så vore det tacksamt att höra. Kollar på alla dessa modeller, det lutar dock åt en A5 sportback s-line. 320d med m-sport packet är också mycket intressant..

Bilen kommer användas till och från jobbet. Ibland någon tur från Göteborg till Stockholm.

Vad bör man tänka på med dessa bilar? Reservdelar och service känns dyr på allihop..

Har en budget på 230.000:-
Gällande Audin, kolla att du får Euro6-motorn om du väljer diesel, tror den kom 2015, grymt trevlig maskin på 190 hk. BMW 3 är fin, men inte sällan betydligt dyrare att försäkra än Audin. 4-serien är för dyr för din budget för att köpa något bra. CLA är gay.
Citera
2020-02-06, 00:58
Medlem
Vet inte riktigt om 1an sett likadan ut sen starten, den gamla var inte vacker, men den nyare är helt okej.
Här är ett trevlig ex för pengarna, snabb bensinare med låg skatt o förbrukning, stolarna är sjukt sköna.
https://www.blocket.se/annons/skane/...l_5dr/85373852

En Audi köper man för att synas, en BMW för man gillar att köra bil.
Citera
2020-02-06, 01:04
Medlem
Vill man ha traktormotor och inte orkar växla själv, kanske detta är nått, utrustningen är det iaf inget fel på.
https://www.blocket.se/annons/stockh...e_utr/88119232
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in