• 1
  • 2
2020-02-04, 21:12
Medlem
flashbackdasens avatar
I de flesta butiker finns ju olika saker att köpa i lösvikt. Till exempel godis, potatis, grönsaker etc.

Tänk er nu att man tar så lite av varan (till exempel en väldigt liten godisbit) och summan i kassan blir typ 37 öre.

Vad händer?

Jag ska betala 1 kr för det är minsta betalningssumman?
Jag får godisbiten gratis eftersom 37 öre utgör mindre än en krona som är minsta summan att betala och 37 öre avrundas inte uppåt utan nedåt till 0?
Citera
2020-02-04, 21:21
Medlem
TorOchPederInkassos avatar
Intressant. Om du betalar med kort blir det ingen öresavrundning. Då betalar du exakt belopp.

Osäkert vad som händer om du betalar med kontanter dock. Har en känsla att det hade avrundats upp till en krona. Svårt att tänka mig att det plötsligt hade varit gratis, då går det att utnyttja.

Mvh
TorOchPederInkasso
Citera
2020-02-04, 21:32
Medlem
SittFints avatar
Om jag hade suttit kassan hade du fått betala en krona.

Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
du får den gratis.
Inte om jag sitter i kassan.
Senast redigerad av SittFint 2020-02-04 kl. 21:48.
Citera
2020-02-04, 21:49
Medlem
flashbackdasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorOchPederInkasso
Intressant. Om du betalar med kort blir det ingen öresavrundning. Då betalar du exakt belopp.

Osäkert vad som händer om du betalar med kontanter dock. Har en känsla att det hade avrundats upp till en krona. Svårt att tänka mig att det plötsligt hade varit gratis, då går det att utnyttja.

Mvh
TorOchPederInkasso

Min frågeställning är just. Går det att mygla genom att återkommande köpa saker för maximalt 49 öre per gång och slippa betala (under förutsättning att man vill betala kontant).

Finns det någon lag som vägleder?

Det kan väl inte vara godtyckligt utifrån den som sitter i kassan?
Citera
2020-02-04, 22:12
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Min frågeställning är just. Går det att mygla genom att återkommande köpa saker för maximalt 49 öre per gång och slippa betala (under förutsättning att man vill betala kontant).

Nej. Du får betala en krona för varje gång. Du kommer inte få den gratis. Så enkelt är det.
Citera
2020-02-04, 22:16
Medlem
Testade på ICA Maxi, som sålde pepparfrukter i lösvikt, att plocka en särskilt liten pepparfrukt och lägga den på kassabandet. Det visade sig att den var så lätt att den inte gick att väga på kassavågen och jag fick den gratis.
Citera
2020-02-05, 06:22
Medlem
Betala 1kr, kunden har aldrig rätt!
Citera
2020-02-05, 06:23
Medlem
För en 15-20 år sedan hände det ganska ofta att jag fick lösgodiset gratis om jag tog 1-2 bitar. det gick ju knappt att väga.

Idag går det inte, utan man får betala ett par kronor.

För ungefär lika många år sedan så kunde jag få laxhuvuden gratis, som jag sedan kokade eller stekte i ugn och serverade med potatis.
Både gott och mättande. Det är mycket mer mat än vad man tror på huvudena.

Idag går det som fiskrens, och jag får betala 30-40 kr minst.
I höstas slog dom in mitt huvud som laxkotlett, så jag fick betala 150 kr för det
Citera
2020-02-05, 07:08
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Kontraheringsfrihet. En näringsidkare väljer själv om han vill göra affärer med dig eller ej. Han kan till och med - utan att bryta mot lagen - säga att av just dig vill han ha 100kr.

Citat:
Jo, faktiskt.
Citera
2020-02-05, 14:43
Medlem
Testade detta med små potatisar som barn. Det gick bra en gång, men inte flera.
Citera
2020-02-05, 15:20
Medlem
TorOchPederInkasso
Citat:
Tycker inte alls detta är intressant, det är ett s. k. icke-problem
Citera
2020-08-27, 20:37
Medlem
Jag köpte saker för 156,20 i en butik. Betalade med kort så jag betalade exakt 156,20 kr. Hade jag betalat kontant hade jag endast behövt betala 156. Inte rättvist
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in