Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-02-09, 23:43
Medlem
Newtonistens avatar
Varför blev estoniakatastrofen så barbarisk?

När Titanic sjönk så tog man hand om varandra och väntade på sin tur och så vidare. De flesta överlevande var kvinnor och barn.

När Estonia sjönk så blev det total kaos och folk agerade enbart för sitt eget bästa. De flesta överlevande var starka män medan många kvinnor och barn trampades ihjäl eller drunknade.

Hur kommer det sig att det är så stor skillnad i beteende mellan två så lika händelser?
Citera
2020-02-09, 23:48
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newtonisten
Det tog över 2½ timme för titanic att i lugn och ro glida ned under vattenytan, estonia sjönk mycket snabbare.
Citera
2020-02-09, 23:49
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det tog över 2½ timme för titanic att i lugn och ro glida ned under vattenytan, estonia sjönk mycket snabbare.

This. Det fanns säkert jättemånga sympatiska människor på Estonia som väntade på sin tur. Dom drunknade. Eller rättare sagt, dom som klarade sig var early birds som sprang innan det ens fanns någon att köa bakom.
Citera
2020-02-09, 23:51
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:

När Titanic sjönk så tog man hand om varandra och väntade på sin tur och så vidare. De flesta överlevande var kvinnor och barn.

När Estonia sjönk så blev det total kaos och folk agerade enbart för sitt eget bästa. De flesta överlevande var starka män medan många kvinnor och barn trampades ihjäl eller drunknade.

Hur kommer det sig att det är så stor skillnad i beteende mellan två så lika händelser?

Snabbt förlopp, samt:

”Det förekom ingen organiserad utrymning. De som hunnit lämna fartyget var tvungna att simmande försöka ta sig till någon av livflottarna eller de fartyg som snart dök upp (det första 02.12) men inte hade effektiva metoder att få upp folk ur vattnet. Den första helikoptern anlände en knapp timme senare (03.05).

Vattentemperaturen var 10–11 °C, det blåste kuling (storm senare på natten) och sjön gick hög.”

”Det hårda vädret gjorde det omöjligt eller otillrådligt att sjösätta livbåtar eller räddningsbåtar. 34 personer räddades direkt från fartygen, främst genom att Mariella och Isabella fångade in räddningsflottar och lät de nödställda klättra över till fartygens egna, som vinschades upp. Därtill rapporterade fartygen till räddningshelikoptrarna, som därmed kunde arbeta effektivare. De flesta räddade vinschades upp till helikoptrar med hjälp av ytbärgare.”

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Estoniakatastrofen
Citera
2020-02-09, 23:54
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Eller rättare sagt, dom som klarade sig var early birds som sprang innan det ens fanns någon att köa bakom.
Titanic sjönk dessutom med kölen nedåt så människor kunde röra sig relativt obehindrat nästan till slutet medans estonia kapsejsa så dom som sprang först är förmodligen dom enda som haft en chans att klara sig, det behövs inte många graders slagsida innan det blir svårt att röra sig i ett fartyg.

Vädret påverkar givetvis mycket också, titanic sjönk i lungt väder medans estonia gick ned i hård blåst och stora vågor.
Citera
2020-02-09, 23:58
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Titanic sjönk dessutom med kölen nedåt så människor kunde röra sig relativt obehindrat nästan till slutet medans estonia kapsejsa så dom som sprang först är förmodligen dom enda som haft en chans att klara sig, det behövs inte många graders slagsida innan det blir svårt att röra sig i ett fartyg.

Vädret påverkar givetvis mycket också, titanic sjönk i lungt väder medans estonia gick ned i hård blåst och stora vågor.

Ja, det var riktigt svåra förhållanden, dessutom mitt i natten. Hade Estonia gått ner på det sätt Titanic gjorde tror jag att dom flesta hade klarat sig. Nu gick dom flesta åt.
Citera
2020-02-10, 00:13
Medlem
Newtonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Snabbt förlopp, samt:

”Det förekom ingen organiserad utrymning. De som hunnit lämna fartyget var tvungna att simmande försöka ta sig till någon av livflottarna eller de fartyg som snart dök upp (det första 02.12) men inte hade effektiva metoder att få upp folk ur vattnet. Den första helikoptern anlände en knapp timme senare (03.05).

Vattentemperaturen var 10–11 °C, det blåste kuling (storm senare på natten) och sjön gick hög.”

”Det hårda vädret gjorde det omöjligt eller otillrådligt att sjösätta livbåtar eller räddningsbåtar. 34 personer räddades direkt från fartygen, främst genom att Mariella och Isabella fångade in räddningsflottar och lät de nödställda klättra över till fartygens egna, som vinschades upp. Därtill rapporterade fartygen till räddningshelikoptrarna, som därmed kunde arbeta effektivare. De flesta räddade vinschades upp till helikoptrar med hjälp av ytbärgare.”

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Estoniakatastrofen

Citat:

Vädret förklarar väl knappast det barbariska beteendet. Dessutom var Estonia under varmare förhållanden än Titanic. De sjönk väl båda på samma sätt som jag fattar det, det tog bara något längre tid för Titanic men det var också fler passagerare på Titanic.
Senast redigerad av Newtonisten 2020-02-10 kl. 00:24.
Citera
2020-02-10, 00:19
Medlem
henrikos avatar
Jag har för mig jag hört en intervju med en överlevare om att när båten kantrade så man inte längre kunde gå i trappor normalt så blev det bara de starkaste som klarade att klättra i räcken och på golv, tak och väggar. De starkaste är statistiskt män.
Citera
2020-02-10, 00:25
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag har för mig jag hört en intervju med en överlevare om att när båten kantrade så man inte längre kunde gå i trappor normalt så blev det bara de starkaste som klarade att klättra i räcken och på golv, tak och väggar. De starkaste är statistiskt män.

Precis, dessutom eftersom människor hamnade i vattnet så överlevde männen lättare då barn och kvinnor oftast fryser ihjäl först. Minns filmklipp från helikoptrar där man såg hur väldigt många i räddningsflottarna frusit ihjäl. Stark kyla och blåst går att hantera om man är torr, så fort man blir blöt blir det snabbt kritiskt.
Citera
2020-02-10, 00:27
Medlem
Zaedrewss avatar
Jag vet inte om folk var snällare förr. Ok jag väntar här snällt och lugnt för jag är en stark man och jag dör medan ni kvinnor och barn blir räddade. Fan det. Ok kanske för barn att de kommer först men annars är det ju var man eller kvinna för sig själv.
Citera
2020-02-10, 00:35
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Vädret förklarar väl knappast det barbariska beteendet. Dessutom var Estonia under varmare förhållanden än Titanic. De sjönk väl båda på samma sätt som jag fattar det, det tog bara något längre tid för Titanic men det var också fler passagerare på Titanic.

Då fattar du fel, för dom sjönk inte alls på samma sätt. Jag upplever det du skriver lite som att du fick andra svar än du hoppades på och därför inte godtar dom.
Citera
2020-02-10, 00:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Sett till Titanic som Estonia bör man ju tillägga att väldigt många i besättningen överlevde. De räddade sig själva.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in