• 1
  • 2
2020-02-16, 21:48
Medlem
Lillarapunzels avatar
Vi kommer eventuellt att få köpa en sådan av en släkting nu i vår.
Det jag vet om den är:
2003 års modell
Sedan med 130 hk motor, automatväxlad
Gått 24 500 mil
Med 2 st ägare.

Det jag undrar nu är:
Hur väl lämpar den sig för att dra släp (boggie) med? Orkar den det?
Hur är den annars att köra?
Vilka vanliga fel brukar förekomma?
Hur är tillgången på reservdelar? Och är den enkel att mecka med?
Slutligen: Vad bör vi kunna köpa den för? Pappa föreslog 15 000 kr, men jag tyckte det lät lite lite? Den är ju trots allt få-ägd och i bra skick.
Citera
2020-02-16, 22:15
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Vi kommer eventuellt att få köpa en sådan av en släkting nu i vår.
Det jag vet om den är:
2003 års modell
Sedan med 130 hk motor, automatväxlad
Gått 24 500 mil
Med 2 st ägare.

Det jag undrar nu är:
Hur väl lämpar den sig för att dra släp (boggie) med? Orkar den det?
Hur är den annars att köra?
Vilka vanliga fel brukar förekomma?
Hur är tillgången på reservdelar? Och är den enkel att mecka med?
Slutligen: Vad bör vi kunna köpa den för? Pappa föreslog 15 000 kr, men jag tyckte det lät lite lite? Den är ju trots allt få-ägd och i bra skick.

1.8an är rätt klen sett till sin storlek, och att den är högt växlad. Hur tungt släp ska du dra, och hur ofta? Det funkar säkert sporadiskt, men ska man använda den som dragbil ofta så hade jag siktat på en större motor.

Det är annars en bra bil, skapligt mek-vänlig, och delarna kostar inte skjortan.

Jag håller med om att 15 000 låter billigt.

Men för att vara tydlig - Ska du inte dra jättetungt eller jätteofta, låt dig inte skrämmas. Klart den klarar att dra ett släp. Och det är en kanonbil på många sätt annars. Men för den som använder draget ofta, så är 1.8 inte reko.
Senast redigerad av Trollfeeder 2020-02-16 kl. 22:27.
Citera
2020-02-16, 22:20
Medlem
Blocket.ses avatar
Kanon slitvargen, svårslagen när det gäller driftsäkerhet.
Ska du dra husvagn eller kapell/skåpsläp med mycket luftmotstånds så kommer du märka att den är väldigt slö. Men som föregående talare skrev, fungerar såklart.
Citera
2020-02-16, 22:33
Medlem
godboys avatar
Jättebra och pålitlig. Säkert väl omskött till nu.batt dra tunga släp kan dock vara lite segt, men det funkar. Ska du inte dra feta släp mest hela tiden och inte allt för långt, så köp köp köp!
Citera
2020-02-16, 22:44
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
1.8an är rätt klen sett till sin storlek, och att den är högt växlad. Hur tungt släp ska du dra, och hur ofta? Det funkar säkert sporadiskt, men ska man använda den som dragbil ofta så hade jag siktat på en större motor.

Det är annars en bra bil, skapligt mek-vänlig, och delarna kostar inte skjortan.

Jag håller med om att 15 000 låter billigt.

Men för att vara tydlig - Ska du inte dra jättetungt eller jätteofta, låt dig inte skrämmas. Klart den klarar att dra ett släp. Och det är en kanonbil på många sätt annars. Men för den som använder draget ofta, så är 1.8 inte reko.

Okej, låter ändå försiktigt positivt.
Den ska dra tungt boggiesläp ofta, vi pratar 3-10 dagar/månad som mest.
Citera
2020-02-16, 22:45
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jättebra och pålitlig. Säkert väl omskött till nu.batt dra tunga släp kan dock vara lite segt, men det funkar. Ska du inte dra feta släp mest hela tiden och inte allt för långt, så köp köp köp!

Den ska dra tungt boggiesläp, delvis helt offroad, 10-30 mil/tillfälle, som mest upp t.om. 10 dagar/månad....
Citera
2020-02-16, 22:50
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Okej, låter ändå försiktigt positivt.
Den ska dra tungt boggiesläp ofta, vi pratar 3-10 dagar/månad som mest.

Tungt släp ofta = tvek om det är rätt bil. Då hade jag velat ha 2.0an som minst.
Citera
2020-02-16, 22:51
Medlem
godboys avatar
Citat:
Den ska dra tungt boggiesläp, delvis helt offroad, 10-30 mil/tillfälle, som mest upp t.om. 10 dagar/månad....

Offroad!!!! Då hade jag köpt en RAV4 eller Hilux. Om det inte är normal grusväg det är frågan om
Citera
2020-02-16, 23:27
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Offroad!!!! Då hade jag köpt en RAV4 eller Hilux. Om det inte är normal grusväg det är frågan om
Tänk stigar/farbara skogsvägar i backig/kuperad terräng. Gärna på vintern alternativt efter 3 månader av mer/mindre ihållande nederbörd.
Citera
2020-02-16, 23:28
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Tungt släp ofta = tvek om det är rätt bil. Då hade jag velat ha 2.0an som minst.
Nej, det är ju det jag funderar på också, nu när du säger det. Särskilt som det dessutom är tal om offroad på riktigt dålig väg, i kuperad terräng.
Citera
2020-02-16, 23:35
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Tänk stigar/farbara skogsvägar i backig/kuperad terräng. Gärna på vintern alternativt efter 3 månader av mer/mindre ihållande nederbörd.

Backiga skogsvägar med tungt släp på vinter?! Då hade jag velat ha fyrhjulsdrift.
Citera
2020-02-17, 00:51
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Backiga skogsvägar med tungt släp på vinter?! Då hade jag velat ha fyrhjulsdrift.

Jo, det är väl egentligen optimalt. Min nuvarande 850 har dock fungerat helt klanderfritt, så det går att klara sig utan. Men som sagt, en Toyta med svag motor kanske inte är den hit jag tänkte mig...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in