2020-02-20, 14:46
Medlem
Hej!

Jag börjat uppleva ett problem med min bil.
När jag vrider om nyckeln tar det kanske 0,5-1 sek innan den startar upp och tänder till.
Om jag lägger i Drive-växeln(automat) och kör kanske 30 sekunder eller 100 meter, och sedan stannar vid stopp med broms och fortfarande i drive-växeln så kommer det ett skrapande/skakande missljud från motorn. Låter som det är något som sitter löst.
Det försvinner när jag kört ytterligare cirka 1 minut eller någon hundra meter till. Det uppstår aldrig när motorn är varmkörd och jag startar om den.
Jag har ingen riktigt aning vad det kan vara. Iom att det försvinner när motorn är varm så känns det konstigt om det är något som sitter löst.
Kanske startmotorn som inte "drar sig tillbaka" ordentligt?
Citera
2020-02-20, 15:23
Moderator
Man kan ju misstänka att det är den förhöjda tomgången vid kall motor som gör att något vibrerar när motorn får jobba mot växellådan när den är i drive. Prova och se om det slutar när du petar i N.
Citera
2020-02-20, 15:30
Medlem
Det slutar om jag tar över till läge Neutral, problemet är som sagt bara vid läge Drive.
Tomgången ligger rätt lågt nu när den är kall och det är kallt ute, typ 800 innan den blivit uppvärmd men jag vet inte riktigt hur jag ska justera den uppåt. Det behöver man väl typ en peugeot verkstads dator för att göra?

Jag kanske borde ta en närmare titt på motorn och försöka hitta om där är något som sitter löst?
Den var inne på verkstad för byte av insprutningsventilerna för typ 4 veckor sedan men detta problemet uppstod för 2 veckor sedan så vet inte om det är relaterat till att verkstadsmeckaren kanske inte skruvat fast något ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in